3034
Sök

Volvo 245 1988 byte motor

6 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjena, har köpt mig en 245-88 och hade tänkt byta motor i denna. Hade tänk mig en B230ft, vill dock hamna så nära max gränsen som möjligt (220hk/275nm) så min fråga är, vad ska jag köra med för setup för att närma mig detta? Ska byta axel till 1031.


5 710 Inlägg
25 augusti 2015
#2
Ska du regga endast motorbyte får du inte ändra motorn det minsta från original-utförande.

Annars kan du gå ombyggt fordon och etanol, då ska det gå att regga med trimmad motor och effektgränsen blir då ca 15kW/100kg


6 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#3
Ska regga som ombyggt fordon, måste det vara etanol? läste att på 240 så får man ta ut 220hk/275nm om man byter bakaxel till 1031 och ventilerade skivor fram. stämmer detta?


5 710 Inlägg
25 augusti 2015
#4
Nej måste inte regga med etanol, men är bilen nyare än år 1975 så måste motorn vara avgascertifierad om du ska regga med bensin.
Reggar man med etanol och eftermarknassprut så får man dispens på att motorn ska vara avgascertifierad.

Effekgränserna du skriver är vid reggning av utbytt motor. Vid ombyggt fordon är det SFRO du måste gå genom och då är det dem som bestämmer maxeffekt, men riktlinjen är 15kW/100kg.

Kraven för att regga som ombyggt är:
Bytt motor, bytt drivlina (växellåda och bakaxel) och bytt bromsar.


6 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#5
aha okej


6 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#6
Om man nu reggar som ombyggt fordon, kan man besikta vart som eller måste det vara där det finns sfro personal?


5 710 Inlägg
25 augusti 2015
#7
Du måste kontakta någon SFRO-man och få bygget SFRO-besiktat. Sen när du fått bilen godkänd av SFRO så är det dags för en registreringsbesiktning.
Registreringsbesiktning görs hos närmsta besiktningsstation som gör regbes.
Efter regbes så är det kontrollbesiktning på valfri station

Efter allt det är bilen väglaglig i det skick den registreringsbesiktades i.



Sök