2986
Sök

Köpråd: Familjebil för maximalt 100k

Avstängd
15 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
CC72 skrev:
Vectra är ett bra alternativ med ett bagage som rymmer ett halvt dagis!
Vet inte hur resten av familjen ser ut men airbagen fram går inte att stänga av.

Vectra:n låter absolut hur bra som helst! Ska testköras om vi hittar en i närheten.

viccoA skrev:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Opel_Insignia_2_0T_220_HP_Manuell_6_vxl_61996865.htm?ca=23_8&w=3

Vi måste ha en kombi tyvärr. Jag hade faktiskt föredragit en sedan men det är mina föräldrar som bestämmer så en kombi är det som måste köpas.

Det vi gillade med Volkswagen Passat EcoFuel 2010 var dess modernitet. Vi vill ha knappar på ratten och AUX-uttag och lite flashiga grejer om man säger så. Efter att kört en bil tillverkad -99 så vill vi dra på med lite lyxigheter. Vad finns det för bilar som erbjuder det?

3 120 Inlägg
31 augusti 2015
AUX-uttag är omodernt, bättre med Blåtand så kan du strömma ljudet från mobilen utan sladd.
Alla bilar av någorlunda klass erbjuder rattknappar sen 1995.

Passat är ingen dålig bil, dock lite veka framvagnar.

Forummoderator
17 996 Inlägg
31 augusti 2015
Så sant. AUX är på utgående, till och med Skoda har BT nu. Vi har AUX i vår Toyota. Det finns Blåtandsmottagare att köpa så slipper man sladdarna. Sen beror det på lite var i bilen AUX sitter. Vi hade tur då detta sitter i mittfacket mellan sätena.

I de lätt antika V70-bilarna från -02 finns det förutom CD även kassett. Ett BT-kassettband löste det problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 661 Inlägg
31 augusti 2015
viccoA skrev:
AUX-uttag är omodernt, bättre med Blåtand så kan du strömma ljudet från mobilen utan sladd.
Alla bilar av någorlunda klass erbjuder rattknappar sen 1995.

Passat är ingen dålig bil, dock lite veka framvagnar.

Från ungefär -03 så är det inga problem med framvagnarna.

51 Inlägg
31 augusti 2015
Får jag tipsa om Skoda Octavia Kombi kanske?
Du hittar dem för under hundringen på årsmodeller som är ca. 3-4 år gamla.

463 Inlägg
31 augusti 2015
Du skriver att ni inte vill öppna huven. Du kan få en helt ny Dacia Sandero för runt 100k, då får du garanti mm. Det är en ganska enkel bil och lite mindre effekt än de beggade som tipsats om men det borde ändå bli både billigt och tryggt bilägande!

För övrigt James May's favoritbil ;D

51 Inlägg
31 augusti 2015
habomaster skrev:
Du skriver att ni inte vill öppna huven. Du kan få en helt ny Dacia Sandero för runt 100k, då får du garanti mm. Det är en ganska enkel bil och lite mindre effekt än de beggade som tipsats om men det borde ändå bli både billigt och tryggt bilägande!

Men ingen gillar James!! mad
Bil från mitt hemland förresten, (under karossen är det en Renault dock).

Avstängd
15 Inlägg
1 september 2015
Trådstartare
Memphis_Raines skrev:

Vi har faktiskt fått höra mycket bra om Octavia av en kunnig snubbe vi känner, dock känns det lite för stor.. Vi vill ha en kombi, fast gärna en liten sådan. Typ V50. Tack för tipset!

habomaster skrev:

Säkert en jättetrevlig bil men vi vill ha en stark motor som klarar 180 utan några större bekymmer wink Tack ändå!

Vi var faktiskt och kollade på en Golf igår. Inte en kombi utan den lilla varianten. Det är inte ofta hela familjen sitter i bilen, utan föräldrarna vill mer ha en kombi så de väl har plats när de behöver det. Men golfen var helt underbar. 2010 års modell med 122hk. Galen bil för så lite hästkrafter. Vi skulle köpt den på direkten om det inte var för det faktum att bilhandlaren ville ha strax under 100k för den och för tillfället ville säljaren inte rubba på priset. (Det ingick INTE vinterdäck, därav vi sa nej.)

Nu kollar vi lite på Golf Kombi istället, -2010 årsmodell. Något känt fel med dessa bilarna? Något vi ska ha koll på?
Senast redigerat av edifier (1 september 2015)

Evildan
1 september 2015
edifier skrev:
Memphis_Raines skrev:

Vi har faktiskt fått höra mycket bra om Octavia av en kunnig snubbe vi känner, dock känns det lite för stor.. Vi vill ha en kombi, fast gärna en liten sådan. Typ V50. Tack för tipset!

habomaster skrev:

Säkert en jättetrevlig bil men vi vill ha en stark motor som klarar 180 utan några större bekymmer wink Tack ändå!

Vi var faktiskt och kollade på en Golf igår. Inte en kombi utan den lilla varianten. Det är inte ofta hela familjen sitter i bilen, utan föräldrarna vill mer ha en kombi så de väl har plats när de behöver det. Men golfen var helt underbar. 2010 års modell med 122hk. Galen bil för så lite hästkrafter. Vi skulle köpt den på direkten om det inte var för det faktum att bilhandlaren ville ha strax under 100k för den och för tillfället ville säljaren inte rubba på priset. (Det ingick INTE vinterdäck, därav vi sa nej.)

Nu kollar vi lite på Golf Kombi istället, -2010 årsmodell. Något känt fel med dessa bilarna? Något vi ska ha koll på?

Trist och tråkig medelbil utan någon personlighet eller glädje i mitt tycke.

Bristande kvalité enligt återkommande undersökningar av oberoende organ.
Köp inte någon med DSG, det är som att be om extra problem på en redan halvdant fungerande bil.

Den billigare Octavia som är en Golf rent tekniskt, men brukar fungera bättre och har färre fel än Golfen men fortfarande är det inte ett riktigt problemfritt köp som exempelvis en Honda, Subaru eller Toyota statistiskt i regel är.
Andra har andra erfarenheter eller läst andra uppgifter på annat håll, jag delar enbart med mig av mina åsikter samt den kunskap jag besitter.

167 Inlägg
2 september 2015
edifier skrev:

??? 180kmh i 122 hk golf går väl med lite vilja och en lååång raksträcka.

Golf är ingen galen bil? Det är en bullrig tingest med bra kvalitetskänsla utan att vara särskilt kvalitativ sett till helheten. Dyr i inköp, dyr service sen är den trevlig och ombonad kan jag förvisso hålla med om men i mitt tycke en bil som är otroligt övervärderad.

Vad är ni ute efter egentligen? Vectra 2.0t har jag tipsat om innan. Ford mondeo från typ 07 och framåt är också ett tips. Finns med 2.5T skövdefemmann på 220 hkr som marschar 180 på autobahn om ni mot förmodan har någon praktisk nytta av det?

Vill ni ha en mindre bil än v70/mondeo/vectra så finns ju även Hyundai i30 /Kia ceed som ni kan ta i beaktande. Vectra är fortfarande mitt stalltips. Billiga, bra konstruktion, gigantiskt bagage, bra motorer och dtivlinor om ni undviker 2.2motorn.

Saab 9-5 alt 9-3 är också bra köptips.
Senast redigerat av Ingooo (2 september 2015)

Avstängd
15 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Trist och tråkig medelbil utan någon personlighet eller glädje i mitt tycke.

Bristande kvalité enligt återkommande undersökningar av oberoende organ.
Köp inte någon med DSG, det är som att be om extra problem på en redan halvdant fungerande bil.

Den billigare Octavia som är en Golf rent tekniskt, men brukar fungera bättre och har färre fel än Golfen men fortfarande är det inte ett riktigt problemfritt köp som exempelvis en Honda, Subaru eller Toyota statistiskt i regel är.
Andra har andra erfarenheter eller läst andra uppgifter på annat håll, jag delar enbart med mig av mina åsikter samt den kunskap jag besitter.

Vi testade en Golf Kombi och jag tyckte i för sig ändå att den var rätt rolig att köra. Men visst, roligare bilar finns det säkert. Känns som att Volkswagen's bilar inte har det bästa ryktet här på forumet, är det så? Om man köper en Golf Kombi med manuell låda bör det inte vara några större risker?

Ingooo skrev:
??? 180kmh i 122 hk golf går väl med lite vilja och en lååång raksträcka.

Golf är ingen galen bil? Det är en bullrig tingest med bra kvalitetskänsla utan att vara särskilt kvalitativ sett till helheten. Dyr i inköp, dyr service sen är den trevlig och ombonad kan jag förvisso hålla med om men i mitt tycke en bil som är otroligt övervärderad.

Vad är ni ute efter egentligen? Vectra 2.0t har jag tipsat om innan. Ford mondeo från typ 07 och framåt är också ett tips. Finns med 2.5T skövdefemmann på 220 hkr som marschar 180 på autobahn om ni mot förmodan har någon praktisk nytta av det?

Vill ni ha en mindre bil än v70/mondeo/vectra så finns ju även Hyundai i30 /Kia ceed som ni kan ta i beaktande. Vectra är fortfarande mitt stalltips. Billiga, bra konstruktion, gigantiskt bagage, bra motorer och dtivlinor om ni undviker 2.2motorn.

Saab 9-5 alt 9-3 är också bra köptips.

Min definition av "galen" må vara lite annorlunda då vår nuvarande bil är oerhört trög. Därför känns alla bilar snabba jämfört med den. Men när vi testade Golfen gick det rätt snabbt att nå upp i de hastigheterna (Inte jag som körde, vet inte vem som körde).

Jag har försökt hitta någon Opel Vectra i närheten av Malmö, men inte hittat någon. Det är viktigt för mina föräldrar att bilen är av årsmodell 2010 eller nyare. Som jag förstår är modellens slutår 2009? Även om det inte är så stor skillnad så ska den helst vara av årsmodell 2010. Ford tycker dem inte om överhuvudtaget, så det är uteslutet.

SAAB har jag hört mycket gott om och ont om. De ska ha stora motorer och roliga bilar, men verkar som att det är mycket strul. Har polare som köpt SAAB där bilarna stått på verkstaden mestadels av tiden.

Tack för tipsen! Vi ska kolla vidare! Har hittat en Skoda Octavia för strax under 100k som vi förmodligen kommer dra och provköra.

6 630 Inlägg
2 september 2015
Undvik 1,4 Tsi bara.. De gillar att byta kamkedja oftare än en kamrem.
Byter man inte i tid så tycker de om att plocka med sig ventilerna också.

De/Dem

51 Inlägg
2 september 2015
Malheus skrev:
Undvik 1,4 Tsi bara.. De gillar att byta kamkedja oftare än en kamrem.
Byter man inte i tid så tycker de om att plocka med sig ventilerna också.

Har du varit med om det?
F.ö tänkte jag ang. det med hastighet på 180 km/h. o snabba bilar. Personligen föredrar jag en snabb acc. testat köra en liten WV Polo -14 med supercharger o turbo, den piska på ganska rejält trots bara 90 hk.

2 763 Inlägg
2 september 2015
Att 1,4 TSI har har problem med sina kamkedjor och topplock är ingenting nytt, det är relativt många som haft det problemet. Sedan har den äldre motorn med kompressor och turbo haft problem med kompressorn.

Jag slår ett slag för Saab 9-3 Sport combi som de så fint kallar den. En trevlig bil som går fint på vägen. En 2.0T skulle nog passa er utmärkt. Priserna på de bilarna är idag lockande och delar finns till de. Saab kan känas svårsålt osv, men det ger dig som köpare prutläge!

Vanliga fel som jag ser på besiktningen är spindelleder, styrleder, krängningshämmarstag och bromsar. Det sistnämnda oftast pga "ecodriving". Att köra miljövänligt för att spara på bensindropparna är inte bra för bromsarna, de används inte lika mycket och då riskerar man att de kärvar ihop eller att bromsskivorna rostar sönder.

Volvo - For Life

Sök