3987
Sök

Golf IV får ej bromstryck vid start

4 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#1
Golv IV -01. Ställde undan bilen 1v och när jag sen skulle köra den igen så saknar den bromstryck.
Det går att pumpa tryck med bilen avstängd men när jag slår igång den så sjunker trycket undan och pedalen tar i botten.

vet ej om det kan hänga ihop men tycker mig även höra något konstigt ljud från motorn samt att om jag pumpar bromsarna med bilen igång går den upp lite i varv.

Har testat bytt huvudbromscylinder samt luftat bromsarna, utan framgång.


2 250 Inlägg
28 augusti 2015
#2
När du startar bilen får du undertryck från insug eller pump, man kallar det oftast vacuum, vilket det inte är.
Hur som haver. Undertrycket kopplas till bromsservot och detta gör att huvudbromscylindern jobbar med större kraft.
Större än då motorn är avstängd, vilket förklarar att det är först då du startar motorn som pedalen går i bott.

Så stor kraft att bromsvätska trycks ut vid någon bromskolv, läckade rör eller annat. Om det är så, så minskar bromsvätskenivån stadigt, och du kan se att det läcker.

Om nivån i behållaren inte minskar över tid, och du kan pressa ned pedalen i bott, så har du inre läckage i huvudbromscylindern, även i den du bytte.

Jag gissar att du satte i en begagnad. En begagnad har alltid större eller mindre avlagringar i cylinderloppet. Se det som vändkant. När man luftar och trycker ned pedalen i bott, så går tätningarna inuti cylindern förbi vändkanten och rivs sönder.
Förr bytte man tätningar och honade cylinderloppet. I dag köper man ny huvudbromscylinder. Kanske på biltillbehörsaffär eller via nätet.

293 Inlägg
28 augusti 2015
#3
Du kan även ha fått en luftficka i ventilblocket för ABS när du bytte HBC, luftas enklast med VCDS/VAG COM

Golf 4 är ökänt svårluftade när det gäller luft i ventilblocket :-)

4 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
#4
Meaganeowner skrev:
När du startar bilen får du undertryck från insug eller pump, man kallar det oftast vacuum, vilket det inte är.
Hur som haver. Undertrycket kopplas till bromsservot och detta gör att huvudbromscylindern jobbar med större kraft.
Större än då motorn är avstängd, vilket förklarar att det är först då du startar motorn som pedalen går i bott.

Så stor kraft att bromsvätska trycks ut vid någon bromskolv, läckade rör eller annat. Om det är så, så minskar bromsvätskenivån stadigt, och du kan se att det läcker.

Om nivån i behållaren inte minskar över tid, och du kan pressa ned pedalen i bott, så har du inre läckage i huvudbromscylindern, även i den du bytte.

Jag gissar att du satte i en begagnad. En begagnad har alltid större eller mindre avlagringar i cylinderloppet. Se det som vändkant. När man luftar och trycker ned pedalen i bott, så går tätningarna inuti cylindern förbi vändkanten och rivs sönder.
Förr bytte man tätningar och honade cylinderloppet. I dag köper man ny huvudbromscylinder. Kanske på biltillbehörsaffär eller via nätet.

Lasse62 skrev:
Du kan även ha fått en luftficka i ventilblocket för ABS när du bytte HBC, luftas enklast med VCDS/VAG COM

Golf 4 är ökänt svårluftade när det gäller luft i ventilblocket :-)

Tack för båda era svar. Jag har ej märkt av att vätskenivån minskas något, så jag har uteslutit hål i ledningar/slangar. Jag bytte till en ny hbc så jag hoppas jag inte redan lyckats förstört den också isåfall,haha.

Har även nu fått höra att d kan vara servon som är veck, något ni tror kan vara orsaken ? Mvh


293 Inlägg
1 september 2015
#5
ohlen skrev:
Meaganeowner skrev:
När du startar bilen får du undertryck från insug eller pump, man kallar det oftast vacuum, vilket det inte är.
Hur som haver. Undertrycket kopplas till bromsservot och detta gör att huvudbromscylindern jobbar med större kraft.
Större än då motorn är avstängd, vilket förklarar att det är först då du startar motorn som pedalen går i bott.

Så stor kraft att bromsvätska trycks ut vid någon bromskolv, läckade rör eller annat. Om det är så, så minskar bromsvätskenivån stadigt, och du kan se att det läcker.

Om nivån i behållaren inte minskar över tid, och du kan pressa ned pedalen i bott, så har du inre läckage i huvudbromscylindern, även i den du bytte.

Jag gissar att du satte i en begagnad. En begagnad har alltid större eller mindre avlagringar i cylinderloppet. Se det som vändkant. När man luftar och trycker ned pedalen i bott, så går tätningarna inuti cylindern förbi vändkanten och rivs sönder.
Förr bytte man tätningar och honade cylinderloppet. I dag köper man ny huvudbromscylinder. Kanske på biltillbehörsaffär eller via nätet.

Lasse62 skrev:
Du kan även ha fått en luftficka i ventilblocket för ABS när du bytte HBC, luftas enklast med VCDS/VAG COM

Golf 4 är ökänt svårluftade när det gäller luft i ventilblocket :-)

Tack för båda era svar. Jag har ej märkt av att vätskenivån minskas något, så jag har uteslutit hål i ledningar/slangar. Jag bytte till en ny hbc så jag hoppas jag inte redan lyckats förstört den också isåfall,haha.

Har även nu fått höra att d kan vara servon som är veck, något ni tror kan vara orsaken ? Mvh

En defekt servo hade gett motsatt effekt :-)

Sätter en slant på luft i ventilblocket, testa med VCDS så får du snabbt besked

7 460 Inlägg
3 september 2015
#6
Om du vid bytet av huvudbromscylindern haft otur och fått in luft i ABS-ventilblocket måste du suga ur bromsvätskan med specialsugpump genom luftningsnipplarna.
Finns en bra dito hos Biltema.
Luft i ABS-ventilblocket går inte att avlägsna med vanliga fotbromspedalspumpningar.
Luften i bromsröret beter sig som bubblan/libellen i ett vattpass = söker sig snabbt uppåt.

293 Inlägg
3 september 2015
#7
torsen skrev:
Om du vid bytet av huvudbromscylindern haft otur och fått in luft i ABS-ventilblocket måste du suga ur bromsvätskan med specialsugpump genom luftningsnipplarna.
Finns en bra dito hos Biltema.
Luft i ABS-ventilblocket går inte att avlägsna med vanliga fotbromspedalspumpningar.
Luften i bromsröret beter sig som bubblan/libellen i ett vattpass = söker sig snabbt uppåt.

Eller så använder man som sagt VCDS/Vag Com för att lufta ventilblocket, det går fortare men det går åt mer bromsvätska.


Sök