Meaganeowner skrev:
När du startar bilen får du undertryck från insug eller pump, man kallar det oftast vacuum, vilket det inte är.
Hur som haver. Undertrycket kopplas till bromsservot och detta gör att huvudbromscylindern jobbar med större kraft.
Större än då motorn är avstängd, vilket förklarar att det är först då du startar motorn som pedalen går i bott.
Så stor kraft att bromsvätska trycks ut vid någon bromskolv, läckade rör eller annat. Om det är så, så minskar bromsvätskenivån stadigt, och du kan se att det läcker.
Om nivån i behållaren inte minskar över tid, och du kan pressa ned pedalen i bott, så har du inre läckage i huvudbromscylindern, även i den du bytte.
Jag gissar att du satte i en begagnad. En begagnad har alltid större eller mindre avlagringar i cylinderloppet. Se det som vändkant. När man luftar och trycker ned pedalen i bott, så går tätningarna inuti cylindern förbi vändkanten och rivs sönder.
Förr bytte man tätningar och honade cylinderloppet. I dag köper man ny huvudbromscylinder. Kanske på biltillbehörsaffär eller via nätet.