Zeeki skrev:
Tack för tipset ska skaffa en felkodsläsare, det finns många att välja på har inte använt sån förut är det något speciellt man ska titta efter och som den ska klara av.
Tänk på att det är en 2.8 de fanns m multitronic -00, har kört den över tio år och den har alltid varit steglös. Det går att skjuta spaken åt höger om man vill växla manuellt.
Det finns ett par alternativ att välja på. Har man vag och har planer på att hålla sig till vag (med alla märken det innebär) skulle jag absolut sikta in mig på ett laptopbaserat program som vagcom/vcds. Inte bara kommer du åt alla moduler (vilket man ex.vis inte gör med en blåtandsdongel med ELM-chip) utan det ger även möjligheter att programmera om funktioner osv. Kostar lite mer än en handhållen enhet, men är långt mycket mer kompetent. Även om det då, som nackdel, kräver en laptop (har för mig det åtminstone har pratas om att det ska komma en surfplatteversion, men det låter jag vara osagt).
En ELM-enhet som kopplas till mobilen går att köpa för någon/några tjugor, men du kommer i princip bara åt motorfelkoder och livedata. Möjligt det skulle lösa det för dig just nu, så det kan kanske vara av intresse att testa för just kaffepengar.
Att spaken går att skjuta till höger för att växla manuellt = Tiptronic(läge).
Finns då på både "tiptronic"lådan (som är en klassisk automat, med fasta lägen och möjlighet att växla själv = skjuta spaken åt höger = tiptronicläge) och på multitroniclådan. Multitroniclådan är då en helt steglös variabel växellåda där man också kan skjuta spaken åt höger för att växla manuellt. Även om den egentligen inte har några fasta växlar, utan när man är i tiptronicläge och växlar själv, så sköts det av momentomvandlaren. Växlarna i tiptronicläge på en multitroniclåda är alltså bara virtuella och "finns inte" i själva lådan, en cvtlådan är alltså en "multitroniclåda med tiptronicfunktion".
Att det är en 2.8 spelar i min värld inte så stor roll. Enda skillnaden när den ex.vis lanserades (mot låt säga en 2.4) var att den hade klimatanläggning som standard, och det var tillbehör i övriga. Tittar man på efter faceliften så är det precis samma utrustning för allt från 1.9TDI till 3.0 (knappa 10 modeller om man inte räknar quattro som egen modell), det är alltså efter faceliften bara 2.7T, 4.2Q och S6:orna som skiljer sig något i basutrustning mot de övriga (och för 2.7T är det bara andra fälgar, farthållare och att ryggstödet är fällbart även på sedanen som skiljer. Ryggstödet är dock fällbart på alla sedaner som är quattro, så det är då egentligen bara fälgarna och farthållaren som skiljer.