Över ett år sedan jag uppdaterade senast. Kanske dags att kasta ihop ett gäng bilder och damma av den här tråden en gång för alla! Bilderna kan komma i lite okronologisk ordning...
Men som sagt, bakvagnen monterades givetvis ihop med nya bromsar, bussningar osv.
Prototyp 1. Oljetrågets fogar sågs över.
Provkörning på g. Mycket mycket spännande att köra sitt eget bygge! Dock problem med växellådan, som senare visade sig vara saknad av stödlager på ingående axel. Mycket klantigt. Även framvagnen behövde ses över då där också blivit en felmontering. Sedan var det bara småsaker.
Men på grund av saknad av stödlager på ingående axel ville jag vara på säkra sidan, så jag bytte ett par lager i lådan som jag misstänkte var dåliga.
Registreringsskyltar utan EU-märkning införskaffades innan det var för sent.
Framvagnsinställning.
Grupp-A kolfibervinge monterades.
Jag hade stora problem med att få första tråget tätt på egen hand så gav jag iväg det till en bekant. Dock slog det sig ganska mycket. När jag fick tillbaka det och drog det mot blocket så sprack det. Här är prototyp nummer två. Inte alls snygg, men fungerade. Dock blev det ett par fel mått på sumpen som gjorde att jag började med prototyp 3 som sitter där idag.
Efter lite provkörningar började växellådan läcka. Jag lokaliserade läckan till ingående axel. Bytte packbox och när jag skulle fylla på växellådan med olja så fick jag svar på varför det läckt. Den hade blivit överfylld. Troligen har bilen varit lutad när lådan blivit påfylld.
Mest för att det går... En wunderbaum i kolfiber är då ett måste. Bästa är att den är luktfri!
Oljetråg nummer tre påbörjas då jag inte alls var nöjd med den i stål. Man kan säga att jag tog det bästa från två världar. Det vill säga det bästa från första tråget och det bästa från andra tråget. Det jag kunde sammanställa var då: TIG-svetsad vattenskuren aluminium med separata anslutningar för oljesystemet. Så jag satte mig i CAD en kväll och skickade över filerna till en lokal firma.
Notera de utskurna försvagningarna i plåten som gör det mycket enklare för mig att bocka det hemma i garaget.
Flänsen kontrolleras så alla mått stämmer överens.
Sumpen bockas för hand hemma i garaget.
Kontrolleras...
Punktsvetsas.. Tog mycket längre tid än planerat, mycket inpassning!
Tråget provmonterades och skickades tillbaka för helsvetsning.
Här är trågen efter varandra. "If you've never failed. You've never tried anything new!"
Packningsmassa applicerades och tråget monterades.
Nya fälgar med däck beställdes. Som ett barn på (h)julafton när dessa kom hem till dörren.
En bild när det är på plats. Dock sitter motorfästet snett, därav hela motorpaketet lite snett. Dock nöjd med passformen!
Jag fick ett oljeläckage i de kina-AN-kopplingarna jag tidigare köpt för att måtta med. Därför beslutade jag mig för att köpa riktiga slangar till oljesystemet. Till oljefilter och oljekyl. Kör för tillfället utan termostat.
Ett uppehåll i byggandet gjordes. Jag ville få ordning i garaget nu när det inte är så skitigt att skruva längre!
Här är garaget före:
Garaget efter med väggmålning och lysrörsarmaturer på väggarna:
Jag kunde inte hålla mig att polera upp och rengöra 240in...
En tankning och framvagnsinställning, igen... Problemet hittat till de konstiga hjulvinklarna.
Småfix som matta i bagaget och limma frontspoilern gjordes inför besiktningen som jag vågat boka in...
Intyg på motorpaketet gjordes på volvo...
En cocktail med hopp om goda avgasvärden slogs i tanken inför besiktningen. Även stolar byttes till original för att vara på säkra sidan, då bältena inte passade helt 100%. Kolfibervingen togs bort, då jag misstänkte att den stack upp för mycket över bakluckan.
Resultatet:
Godkänd registreringsbesiktning
Underkänd kontrollbesiktning, avgasvärden, HC skyhögt (999). Anledning:
Cyl 1
Cyl 2
Cyl 3
Cyl 4
Cyl 5
Jag kom fram till att orsaken var en bränd ventil och beslutade för att renovera en annan motor som jag redan smått börjat med. Jag hade tänkt bygga den motorn under vintern 2014/2015 med H-profil, kompressor och lite annat. Men nu renoverades den snabbt med originaldelar för att kunna besiktas. I och med att det är en liten motor (2,0) så laddar en större turbo mycket senare, därmed mindre vrid, därmed kan jag få ut mer hästar på originalstakarna.
2,0T motorn.
Före
Under
Efter
Rengjorda kolvar med nya kolvringar.
Topp och block ihopsatt.
Ett grenrör hade redan påbörjats som färdigställdes.
Motorn nollades. Kamrem med tillhörande monterades.
Värmeskyddet för avgashuset är mest för att se hur det skulle kunna se ut...
Nya motorn monterades och som tur har jag vänner som ställer upp i vått och torrt!
Och nuläget är såhär (Vi pratar nu hösten 2014):
Motorn körs med original turbo för att kunna besiktas. Jag och en god vän jobbade på en torsdagsnatt och närmare klockan tre så var vi färdiga. Och dagen efter skulle den kontrollbesiktas igen tyckte vi. Jag körde dit bilen och hämtade den senare på eftermiddagen. Fan, avgasvärdena igen... Varför? Kolvringarna hade gått max 3 mil innan besiktning OCH att vi hade missat att koppla in lambdasonden, pinsamt...(!) Fick köra med den i 30 dagar innan körförbud. Så jag åkte en sväng på kvällen och med lite för tung högerfot så brakade det till i drivlinan utan dess like. Troligen gick en drivaxel av som en tandpetare och så står bilen. Med trasig drivaxel och tvåa på avgasvärden och troligen en läckande packbox till vevaxeln.
Just nu sitter jag i Sydafrika på studier. Jag fick ett återfall och känner att det kliar i fingrarna. Så snart är jag på väg hem och ska byta drivaxel och få igång på gjutjärns-Ferrarin!
Kom gärna med tips och idéer!
Hare gött!