3714
Sök

Oldsmobile toronado 79 5,7L diesel automat, motor går ej runt

42 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tja har en toro som motorn inte går runt på,  det är ny startmotor som funkar och det är inte så att den är helt stum den rör sig lite lite för varje gång man vri om nyckeln,  har plockat bort några spridare för att minska komprisionen men ska plocka bort resten få se om de hjälper,  den har gått förut men nu värkar den inte vilja så mycket,  någon som kan ha en aning eller varit med om liknande

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
31 augusti 2015
#2
skummgummigubbe skrev:
Tja har en toro som motorn inte går runt på,  det är ny startmotor som funkar och det är inte så att den är helt stum den rör sig lite lite för varje gång man vri om nyckeln,  har plockat bort några spridare för att minska komprisionen men ska plocka bort resten få se om de hjälper,  den har gått förut men nu värkar den inte vilja så mycket,  någon som kan ha en aning eller varit med om liknande

En enkel fråga: Du har väl ett fräsch batteri som är fulladdat?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

42 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
#3
Yes ett nyköpt med bra laddare

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
31 augusti 2015
#4
skummgummigubbe skrev:
Yes ett nyköpt med bra laddare

Hur är det med alla kabelanslutningar: från batteri till startmotor, från motor till kaross och från batteri till kaross? Hur är kabelskorna, inte fulla med skit så det inte blir kontakt? Är solenoiden också bra?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (31 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 235 Inlägg
31 augusti 2015
#5
Samma sak hände på en Cadillac jag jobbade med, då gick motorn runt bara lite för varje tillslag, och det visade sig vara ett lager som värmenypt:((


42 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
#6
Antar att det är något sånt med på min,  vad för lager?

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

270 Inlägg
1 september 2015
#7
Är startmotorn rätt inshimsad?
Jag vad med om liknande fel på en Buickmotor.Startmotorn sprack till slut.


42 Inlägg
1 september 2015
Trådstartare
#8
Jag hat lika många shims som de va på innan ja bytte till nya startmotorn

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

42 Inlägg
1 september 2015
Trådstartare
#9
Mena med för många så skulle väll den slira på kuggen o med för få skulle den väll inte äns komma i rätt läge o slira på sidan av kuggen,  eller tänker jag fel

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

2 250 Inlägg
1 september 2015
#10
2 test.

1 startkabel från batteriets minuspol till något som är ordentligt fastskruvat på motorblocket.
Provstarta.
Inget bättre? Till 2.
Bättre? Fel i kablaget mellan minuspol och block.

2 lossa kabeln enligt ovan.
Startkabel mellan pluspol och stora kabelanslutningen på startmotorn. Testa och starta.
Bättre? Fel i kablaget mellan pluspol och startmotorn.
Inget bättre, ja, då lutar det åt mekaniskt fel, eller solenoiden enligt tidigare skribenter. Det är inget annat som drivs av motorn som har skurit.  T ex AC,  generator eller annat. Lossa remmar o kolla.&#311;

Men, känn på kablarna, kabelskor, ev jordfläta o s v mellan batteri o motor/startmotorn.
Där det blir varmt efter startförsök, om startmotorn harvar runt något, där är det dålig kontakt.
Senast redigerat av Meaganeowner (1 september 2015)

5 119 Inlägg
1 september 2015
#11
Går motorn runt om du drar den för hand med dragskaft?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

42 Inlägg
1 september 2015
Trådstartare
#12
Nej det gör den ej,  men ska få bort de resterande spridare o testa igen

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

3 235 Inlägg
1 september 2015
#13
Töm motorn på olja och se om det är metallspån i den. Är det ett lager som värmenypt, eller andra interna skador ser man ofta metallpartiklar i oljan.


42 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#14
Ok nu har jag lite o tästa

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland

27 Inlägg
10 september 2015
#15
förmodligen en vidöppen spridare å cylindern är full utav diesel. Lagerras brukar inte vara ngt problem att dra runt med skaft. Kör inte startmotorn förrens du kollat. lätt att knäcka stackarna om det är full i loppen
Senast redigerat av Tum (10 september 2015)


Sök