Tjenare!
Har ett underligt problem med min 850.
Det började för i Maj, efter en motortvätt. Självklart var alla elektriska delar samt luftfiltret täckta.
Lät den stå och torka en stund sedan fick den torka på tomgång.
Senare på kvällen skulle jag ut, och såklart var jag lite tung på gasfoten.
Sopade i 3an och tryckte på, bilen tröttnade vid 4000rpm och var orkeslös.
Nu några månader senare så kan den misstända vid gaspådrag ungefär vid 2500/3000rpm ända upp till 5500rpm.
Men detta problem uppstår bara ibland.
Har bytt en del saker i hopp om att fixa det själv.
*Rotor och fördelarlock
*Tändspole
*Tändstift
*Bränslefilter
*Bränslepump
Jag slänger in en noggrann beskrivning, hoppas ni kan hjälpa mig.
• Bilmodell
Volvo 850 2.0T (Italien Import)
B5204t
• Årsmodell
1996
• Miltal
24000
• Modifikationer på bilen
BSR Steg 2 chip (1.2bar) , Bytt till 15G turbo, Öppet sportluftfilter.
• Hur yttrar sig felet?
Rycker vid 2500/3000rpm (ibland), 2 megaryck vid gaspådrag i 90km/h, ibland konstig tomgång, låg sedan hög.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Känns som den går bättre när den har stått över natten, även vid regniga dagar.
Den går bättre om man slänger i en växel så den varvar mer och sedan trycker på.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Bytta delar:
*Rotor och fördelarlock.
*Tändspole.
*Tändstift.
*Bränslefilter.
*Bränslepump.
• Egna idéer
Fick höra utav en Volvomek att det kan vara för långt emellan elektroden på tändstiften, han tyckte att jag skulle knacka ner avstånden till 0.3/0.4mm.
Hur som helst så tror jag att det är ett tändningsproblem.