3142
Sök

BMW e39 523 går dåligt varm

21 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej! som rubriken lyder så handlar detta om en BMW e39 523i -98. Alltså M52B25 med enkelvanos.
Som sagt så går den dåligt när den har kommit upp i temperatur, bottendraget försvinner helt.
Mellan tomgång och ca 3000rpm så tvekar den och är slö, över 3500 så går den dock bättre.
Jag har hört att vevaxel och kamaxelgivare brukar vara ett vanligt fel, och har gjort några felsökningar själv.

Om man drar ur kamaxelgivaren märks det ingen skillnad på motorgången, men om man låter kamaxelgivaren sitta kvar och istället drar ur vevaxelgivaren så vägrar bilen att starta.
Luftmassemätaren verkar vara hel, då bilen går ännu sämre om man kör utan den inkopplad.
Har heller inte hittat någon tjuvluft.

Så frågan är då: Om antingen vev eller kamaxelgivaren är trasig ska väl bilen kunna ta info från den givaren som fortfarande funkar oavsett vilken av dem som nu är trasig? Med den logiken borde ju min kamaxelsensor vara trasig, eftersom bilen vägrar starta med bara den inkopplad?

Tack på förhand!

412 Inlägg
26 augusti 2015
#2
Vevaxel styrningen sköter tändningen så det är inte konstigt att den inte startar när den är i för då fattar han inte att motorn snurrar. Kamaxelgivaren styr vanos. pajjar den resulterar det i att bilen blir riktigt jävla trött/okörbar. Vart så med en polares m54b25 iaf. kamaxelgivaren på insugskammen pajja och då gick det knappt att komma iväg med bilen för att han inte orkade. bytte den så funkade den hur bra som helst. Samma sak där som för dig. fungerade när den var kall men när han var varm blev han grinig och knappt körbar
Kolla felkoder?


21 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#3
Okej tack, då beställer jag hem en ny kamaxelgivare fortast möjligt. Felkoder blev lite svårt o kolla då bilen ej har obd, utan den runda 20 pinnars kontakten under huven, och adapter imellan verkar ej funka som det ska :p

412 Inlägg
26 augusti 2015
#4
aha okej hmm
Beställ på givar specialisten! billigt som fan


21 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#5
Japp, beställde hem därifrån! En av de billigare sidorna faktiskt. Återkommer om resultat efter bytet smile

412 Inlägg
27 augusti 2015
#6
pimpom skrev:
Japp, beställde hem därifrån! En av de billigare sidorna faktiskt. Återkommer om resultat efter bytet smile

Gör så! Hoppas det blir bra smile


21 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#7
Har nu satt på nya givaren, blev mycket bättre med inte helt bra än. blir att rengöra LMM imorrn och kolla spjällhuset!

21 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#8
Nu ett par veckor senare så går bilen bra, dock så svajar tomgången när man frikopplar under färd. När man tex. ska svänga så går tomgången upp till runt 2000rpm. Men det kan jag leva med sålänge den gör två lakritsspår wink

412 Inlägg
10 september 2015
#9
pimpom skrev:
Nu ett par veckor senare så går bilen bra, dock så svajar tomgången när man frikopplar under färd. När man tex. ska svänga så går tomgången upp till runt 2000rpm. Men det kan jag leva med sålänge den gör två lakritsspår wink

Vad gjorde du mer förutom att byta givare då? smile


21 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#10
vet inte exakt vad som gjorde skillnad, men jag rengjorde LMM med såndär crc-spray, en genomgående rengöring av hela insugspartiet och gjorde ett hemmabyggt "cold air intake". men ska ta o kolla över bränsletillförseln när jag har tid smile


Sök