Du använder en form av slippasta till det som du geggar mellan ventilen och sätet sen finns det verktyg med en sug propp som skakar fram och tillbaka och på så sätt slipa in den
Haha det vet jag. Men alltså i förbräningsrummet i toppen är det ganska mkt sot som jag vill få bort(även avgasporten) Då det kan göra att motorn spikar.. Sen är det inte bra att få annat än slippasta mellan ventilsäte och ventil när man slipar in. Så jag vill ha helt rent inan jag slipar in Så vad ska man använda när man slipar bort sot å skit från toppen :-)
Ska du bara göra rent så kan du nog köra med roterande stålborste så länge du anser att du inte skadar mer än vad du gör nytta Du ser vad som funkar och inte
Mindre toppar har jag, efter grovrengörning med kallavfettning och högtryckstvätt, kört i diskmaskin. Men glöm inte att omgående smörja in ventilstyrningarna. Maskindiskmedlet och värmen gör ventilstyrningarnas lopp extra känsliga. Beträffande sot i förbränningsrum kan du, om du som jag är lite feg, använda roterande mässingsborste. Bäst blir det, tycker jag, med en drivspiral mellan borste och borrmaskin. De i aluminiumtopparna inpressade ventilsätena är mycket hårda. Det är mycket liten risk att du skadar dem med roterande mässingsborste.
Hej! Om du bara ska göra rent i förbränningsrummen så ta vanlig slippapper av vävtyp som Hiolit 80 eller 150 och handslipa Dremel med mässingtrissa går inte speciellt bra!