3632
Sök

Kamaxelbyte i en 530 topp

Trafikledare
563 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#21
Har plockat ihop toppen idag, utan Bugpck fjädrar men med friskare orginal..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

1 513 Inlägg
26 september 2009
#22
låter vettigt.. lycka till å berätta gärna hur karaktären blev..


106 Inlägg
26 september 2009
#23
man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 september 2009
#24
200-sxish skrev:
man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Må så vara med turbomotorer, men jag vet att sugmotorer har varvats upp till 8.5-9K RPM med originalkolvar/ringar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 001 Inlägg
27 september 2009
#25
Lonefox skrev:
200-sxish skrev:
man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Må så vara med turbomotorer, men jag vet att sugmotorer har varvats upp till 8.5-9K RPM med originalkolvar/ringar wink

Det är skillnad på att dom klarar att varva upp dit och att dom drar där uppe, jag har för mig att oscillerande börjar vid 7300rpm och det kvittar ifall det är överladdat eller inte.
Sen att dom klarar varva upp dit men hur tätt håller ringarna och vilken effekt har du där egentligen?
Garanterat bättre att växla upp än att pressa motorn så långt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trafikledare
563 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#26
Hur gör jag för att justera/mäta in den nya kamaxlen?
Eller behöver man inte göra det??!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

147 Inlägg
30 september 2009
#27
Melin skrev:
Hur gör jag för att justera/mäta in den nya kamaxlen?
Eller behöver man inte göra det??!

Du mäter med ett bladmått mellan kamloben och ventiltryckaren. Har för mig att det ska va ca 0.40-0.45 i ventilspel.

Är det inte rätt spel så får du åka till volvo och beställa nya shimsbrickor i rätt tjocklek.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Trafikledare
563 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#28
Spelet är uppmätt och locket monterat.. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

147 Inlägg
1 oktober 2009
#29
Hur går han då? big_smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Trafikledare
563 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#30
Inte alls än.. Ska hämta lite paket imorgon och lite mer pinnbultar..
Men man kanske provar nån runda i helgen... tongue Förhoppningvis

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Trafikledare
563 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#31
Bilen ihopmonterad och provkörd.. Går rätt bra mad tanke på det lilla man har gjort.
Ställde kammen på 3,32 ungefär och laddtrycket kommer rätt tidigt och snabbt..
Har inte plågat allt för mycket eftersom kammen ska köras in, men det kommer nog tids nog.. tongue

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

147 Inlägg
4 oktober 2009
#32
Gött big_smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

11 Inlägg
1 september 2015
#33
Tjena, nån som har bytt till en fs300-13 kam och kan säga vad som behövs göras?? jag beställde "lashcapsen" tillsammans med kamen. måste jag fortfarande ställa in venntiler mm. förlåt en nybörjare haha.. smile


2 035 Inlägg
30 september 2015
#34
ivansson945 skrev:
Tjena, nån som har bytt till en fs300-13 kam och kan säga vad som behövs göras?? jag beställde "lashcapsen" tillsammans med kamen. måste jag fortfarande ställa in venntiler mm. förlåt en nybörjare haha.. smile

FS300 kräver väl en del bearbetning av toppen. Och ja du ska shimsa in kammen. (0,40mm)

Biljudsveteran sen 1984!


Sök