Effektbox eller "chiptrimning"?

ChrisO
7 september 2015 · 447 Inlägg

Ok. Så kommer det alltid finnas en risk att filtret sätter igen sig oavsett vart man optimerar bilen?

Evildan
7 september 2015 ·

ChrisO skrev:
Ok. Så kommer det alltid finnas en risk att filtret sätter igen sig oavsett vart man optimerar bilen?

Ja.

Om inte den som programmerar gör om allt grundligt och får motorn att sota mindre vid belastning, än vad Ford/PSAs tekniker lyckats med i sina motorriggar gällande din motor DV6, vilket inte är särskilt troligt i kombination med ca30% effektökning.

Slarva förresten inte med oljeservice eller kvalitén på oljan då jag vet flertalet fulservade taxi V70Drive som fått problem med slambildning och på så vis igensatta oljekanaler/rör.

Senast redigerat av Evildan (7 september 2015)

ChrisO
7 september 2015 · 447 Inlägg

Nej då. Kör med castrol 5w-30w helsyntet och håller koll på när de ska bytas. Var även inne på om it's fun skulle fixa bilen http://www.itsfun.nu/index.php?option=c … p;itemid=. Men kanske ska lägga ner sen iden då

mr_green
8 september 2015 · 847 Inlägg

Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
8 september 2015 ·

mr_green skrev:
Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.

Under förutsättning att man aldrig utnyttjar sin extra effekt och bilen förbrukar mindre mängd bränsle så jovisst då bör en mindre mängd partiklar bildas.
Men, vet du vad som händer i motorn när bränslemängden minskas och laddtrycket ökas?

Kör man på ett vis att man utnyttjar sitt effekttillskott så ökar partikelmängden och förkortar livslängden på filtret med många mil.
Självklart bör motorn hålla några tusen mil om den körs under normala förhållanden, men hur sliten är den jämfört med en opillad som körts under samma förhållanden tror du?

Har du haft möjligheten att jämföra på något vis?
Har du kunnat räkna partiklar i oljan med hjälp av ett laboratorium?
Har du haft möjlighet att mäta skillnader på två identiska motorer som körts under identiska former i en övervakad laboratoriemiljö?
Har du upprepat vägt partiklarna i DPF?

Det har jag när jag har medverkat vid flertalet liknande tester, därav min envishet gällande effektökning och slitage.


Om vi förenklar lite:
Vi kikar på denna Mazda återigen, då tråden handlar om den, med de olika effektnivåerna orörda 109hk samt påskruvade 143hk som endast har fått omställd mjukvara.
Körs dessa i en kontrollerad miljö och körs med ömsom snäll trottel ömsom full trottel vid olika belastningar vilken tror du då påfrestar hårdvaran mest?

Senast redigerat av Evildan (8 september 2015)

DasAuto
8 september 2015 · 2 751 Inlägg

mr_green skrev:
Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.

Handen på hjärtat, har du verkligen räknat ut att du får mindre förbrukning? Känns som det är något folk lurar sig själva för att inte ha ångest över att investerat några tusen på optimering smile

Jag är för optimering, men ser även saken på rätt sätt, jag gör det för effektens skull smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
mr_green
8 september 2015 · 847 Inlägg

Självkkart har jag inte vägt eller räknat några partiklar. Och självklart får man ett ökat slitage på grejerna. Jag har mina egna erfarenheter att gå på enbart. Och dom är att det är hur lugnt som helst att göra en optimering.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
mr_green
8 september 2015 · 847 Inlägg

DasAuto skrev:

mr_green skrev:
Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.

Handen på hjärtat, har du verkligen räknat ut att du får mindre förbrukning? Känns som det är något folk lurar sig själva för att inte ha ångest över att investerat några tusen på optimering smile

Jag är för optimering, men ser även saken på rätt sätt, jag gör det för effektens skull smile

På bensinare har det inte sjunkit. Men på alla dieslar jag haft har det defenetivt sjunkit. Passaten hade en snittförbrukning på 0.63 innan och 0.55 efter. Allt enligt färddatorn. Tog mig betydligt längre på varje tank.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
DasAuto
8 september 2015 · 2 751 Inlägg

mr_green skrev:

DasAuto skrev:

mr_green skrev:
Beror inte allt på hur man kör oxå. Säg att man optimerar bilen och kör mest landsväg och lugnt överlag. Då dricker ju bilen mindre diesel. Jag har ju iaf fått för mig att då blir det mindre partiklar. Sen även om man börjar gasa mera överlag så förkortar man nog inte livslängden på dpf:n med många mil.
Som sagt så har jag aldrig upplevt något sånt med mina bilar. Och jag känner många som oxå har kört optimerat i många år utan fel. Jag anser att man ska optimera om möjligheten finns. Körglädjen höjs, förbrukningen sjunker, bilen får en jämnare gång. Det går liksom att dra lite längre på växlarna vid accelaration. Man behöver inte växla ner i backar.
Men välj ett känt trimställe. Bsr, vtech, promotech, turbocenter, autotech.

Handen på hjärtat, har du verkligen räknat ut att du får mindre förbrukning? Känns som det är något folk lurar sig själva för att inte ha ångest över att investerat några tusen på optimering smile

Jag är för optimering, men ser även saken på rätt sätt, jag gör det för effektens skull smile

På bensinare har det inte sjunkit. Men på alla dieslar jag haft har det defenetivt sjunkit. Passaten hade en snittförbrukning på 0.63 innan och 0.55 efter. Allt enligt färddatorn. Tog mig betydligt längre på varje tank.

Polarn trimmade sin 2.0 TDI Superb 2010. BSR. Han hade exakt likadana siffror både före och efter, han kör väldigt lugnt och det är mätt på samma strecka. Till och från jobbet.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
ChrisO
8 september 2015 · 447 Inlägg

Jag hade en v70 2.5t -99 som var motoroptimerad från 193-240 hk. Var doch aldrig några problem med den. Fast kanske är känsligare med diesel som har partikelfilter

Superb-linkan
5 oktober 2015 · 276 Inlägg

Optimera på! Oroa dig inte för partikelfiltret.
Kan man optimera så ska man optimera smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang