BMW-318 skrev:
Det är inget vi kan ge information om, tyvärr. Men uppgifterna finns.
Den effektökningen är inga som helst konstigheter för den Mazdan.
Allt beror på körstil såklart, om den ena personen pressar med 100% konstant, slits hans däck snabbare än den andra personen som ligger och pressar 70%? Såklart är det så, logiskt.
Visst slits komponenterna snabbare och helt och hållet beroende på körstil.
Finns bilar som vart optimerade/trimmade i flera år, som rullat flera tusen mil utan några som helst problem.
Så inget att oroa sig över
Att du inte kan verifiera det du påstår gällande att exempelbilen inte skulle slitas mera av den procentuella effektökningen är föga förvånande. Det kan mig veterligen inte en enda av chip/mappningsföretagen göra med laboratorietester eller dylika tester.
Jag gör det enkelt och ställer några Ja/Nej frågor för att du ska slippa skrivande svävande och undflyende svar.
Alla frågor gäller nu enkom denna Mazda som diskuteras och som du menar är ofarlig att effektmodifiera med 31% höjd effekt samt 25% höjt vridmoment.
1. Motorn slits mer av det högre effektuttaget?
2. Växellådan slits mer av den högre effekten/vridmomentet?
3. Kopplingen slits hårdare?
4. Framvagnen där effekten skall vidarebefordras till drivhjulen slits hårdare?
5. Turbon får arbeta hårdare?
6. DPF fylls snabbare med sot till följd av ökad förbränning?
7. Är dom uppgifter ni har gällande slitage gjorda i ett motorlab?
8. Har du någon kunskap gällande materialhållfasthet, arbetat med provning eller utveckling av motorer eller på annat vis tillgodogjort dig adekvata kunskaper gällande detta?
Enkla Ja/Nej frågor som jag mkt gärna skulle vilja ha svar på eftersom du hävdar motsatsen av mina påståenden.