Hallå!
Tänkte fråga lite vad ni tycker/tror är bästa uppgraderingen i mitt billjud som gör störst skillnad för pengarna.
i en saab 9-3 OG
Mitt system:
Framme vid intrumentpanelen: Kicker ds35 (3.5") Som köptes nya för ca ett halv år sen ( Drivs av stereo)
Specs: Wide range 80 to 20,000 Hz frequency response
15 watts RMS power handling
88 dB sensitivity for increased midbass punch
I dörrarna fram: Ett framsystem av något taskigt märke. 2 st 6.5" som ligger på : 80W Rms/300 W .
4 ohm impedans.
Dessa är kopplade ihop med ett Mds slutsteg som levererar följande:
Effekt RMS 4Ohm: 4x70 W (2 ohm RMS: 4x105 W) eller 2x210 WRMS bryggkopplat.
Och mellan Steget och 6.5"erna är delningsfilter inkopplat. 6.5 är kopplat på Woofer + och - på respektive sida.
Sen på tweeter är ett par Dls diskanter inkopplade från filtret.
I skuffen har jag : 2 st ground zero 1000 WRMS basar kopplade i 2 ohm med ett MDS Steg som levererar 1500 W 2 ohm. Ett extra batteri som är samma beteckning som det jag har där framme och skilljer knappt en vecka på åldern av dom. Kablarna är 50mm2 överallt till detta steg.
Även en flashig kondensator
(Vet att de inte gör så mycket men men. det ligger iaf på 1.2 Farad)
Baslådan är så stor den ska vara i mina tankar. Rekomenderas 60 liter portad låda med en 1st 170mm lång 4" port för en bas. Har en låda på ca 115-117 liter med 2x portar på 4".
Sen bak har jag ett par 6x9 högtalare i orginalhålen och dessa är Gas Alpha 6936. Specs:
Effekt (RMS): 120 W
Maxeffekt: 240 W
Dessa hade jag kunnat koppla in till slutsteget säkert, men det drivs av stereo just nu ihop med Kickern fram.
Sen stereon är en MVH-150UI Pioneer enkel din.
Med dubbla Rca utgångar.
Vad tror ni gör en stor skillnad i ljudet? Inte sugen att lägga ut några 4-5 tusen till.
Vad är nästa "Steg" så att säga?
Tack på förhand och ursäkta för lite långt inlägg.