4358
Sök

Vad skulle ni förbättra först billjud?

29 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hallå!
Tänkte fråga lite vad ni tycker/tror är bästa uppgraderingen i mitt billjud som gör störst skillnad för pengarna.
i en saab 9-3 OG

Mitt system:
Framme vid intrumentpanelen: Kicker ds35 (3.5") Som köptes nya för ca ett halv år sen ( Drivs av stereo)

Specs: Wide range 80 to 20,000 Hz frequency response
15 watts RMS power handling
88 dB sensitivity for increased midbass punch


I dörrarna fram: Ett framsystem av något taskigt märke. 2 st 6.5"  som ligger på : 80W Rms/300 W .
4 ohm impedans.
Dessa är kopplade ihop med ett Mds slutsteg som levererar följande:
Effekt RMS 4Ohm: 4x70 W (2 ohm RMS: 4x105 W) eller 2x210 WRMS bryggkopplat.

Och mellan Steget och 6.5"erna är delningsfilter inkopplat. 6.5 är kopplat på Woofer + och - på respektive sida.
Sen på tweeter är ett par Dls diskanter inkopplade från filtret.

I skuffen har jag : 2 st ground zero 1000 WRMS basar kopplade i 2 ohm med ett MDS Steg som levererar 1500 W 2 ohm. Ett extra batteri som är samma beteckning som det jag har där framme och skilljer knappt en vecka på åldern av dom. Kablarna är 50mm2 överallt till detta steg. 

Även en flashig kondensator wink (Vet att de inte gör så mycket men men. det ligger iaf på 1.2 Farad)
Baslådan är så stor den ska vara i mina tankar.  Rekomenderas 60 liter portad låda med en 1st 170mm lång 4" port för en bas. Har en låda på ca 115-117 liter med 2x portar på 4".

Sen bak har jag ett par 6x9 högtalare i orginalhålen och dessa är Gas Alpha 6936. Specs:
Effekt (RMS):    120 W
Maxeffekt:    240 W

Dessa hade jag kunnat koppla in till slutsteget säkert, men det drivs av stereo just nu ihop med Kickern fram.

Sen stereon är en MVH-150UI Pioneer enkel din.

Med dubbla Rca utgångar.

Vad tror ni gör en stor skillnad i ljudet? Inte sugen att lägga ut några 4-5 tusen till.
Vad är nästa "Steg" så att säga?
Tack på förhand och ursäkta för lite långt inlägg.
Senast redigerat av Leiffe (13 oktober 2015)

294 Inlägg
13 oktober 2015
#2
Vad är det du inte är nöjd med? Är du nöjd med hur det låter så behöver du väl inte ändra på något?


29 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#3
Jo jag är supernöjd, men bättre kan det alltid bli med hjälp av pengar!

76 Inlägg
13 oktober 2015
#4
Hur har du med isolering och att dämpa saker som kan skramla? Det gör en del.

Sedan så är det bra att se till att musiken man spelar kommer in på bra sätt, en fm-sändare eller aux försämrar ju ljudet en del. Helst ska man väl ha en riktig mediaspelare och inte en mobiltelefon, med så bra kvalitet på filerna som möjligt smile

/Felix


1 494 Inlägg
13 oktober 2015
#5
Skulle skippat 6*9orna, gör ingen nytta i mina ögon. Bättre att sälja dom och skaffa bättre kit till framdörrarna isf smile Stereo, installation och lådan till basarna är mycket viktigt oavsett vilka grejer man har och inte nödvändigtvis superdyrt. Lite dämpmatta gör ju nytta den med.

Skulle du byta till tex en alpine cde/ide 178BT så borde du få ett lyft, lite bättre signal och inställningsmöjligheter.


29 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#6
Tror ni stereo gör sån stor skillnad?
Är redo att kunna lägga ut lite pengar på en stereo, då denna fick jag av en polare när jag köpte bilen för jag skulle byta ut orginal skiten.
Använder mig utav ett Usb-Minne för att spela musik.

Avstängd
598 Inlägg
14 oktober 2015
#7
Ja, speciellt om stereon har tidskomp och eq. Runt 150 hz brukar man få dra ner rätt mycket för att inte störa (överrösta) midbas och nedre mellanregister. Det är resonanser kan man dämpa bort men det är jobbigt, kostar en del dämpningsmaterial och inget jag lägger för mycket tid och pengar på i en gammal bil som jag kanske bara har i 2-3 år. Jag tävlar inte i ljud heller.

1 727 Inlägg
18 oktober 2015
#8
Dämpa dörrarna!!!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 523 Inlägg
22 oktober 2015
#9
Horsyhorse skrev:
Dämpa dörrarna!!!

Pierre

+1 men bättre du dämpar hela bilen. oftast när man dämpar bara dörrarna så förlorar man lite tryck.


Avstängd
598 Inlägg
22 oktober 2015
#10
valstadkillen skrev:
Horsyhorse skrev:
Dämpa dörrarna!!!

Pierre

+1 men bättre du dämpar hela bilen. oftast när man dämpar bara dörrarna så förlorar man lite tryck.

Förvirra inte resonanser och annan distorsion med "tryck".

1 523 Inlägg
23 oktober 2015
#11
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:
Horsyhorse skrev:
Dämpa dörrarna!!!

Pierre

+1 men bättre du dämpar hela bilen. oftast när man dämpar bara dörrarna så förlorar man lite tryck.

Förvirra inte resonanser och annan distorsion med "tryck".

jag menar med i decibel


Avstängd
598 Inlägg
23 oktober 2015
#12
valstadkillen skrev:
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:

+1 men bättre du dämpar hela bilen. oftast när man dämpar bara dörrarna så förlorar man lite tryck.

Förvirra inte resonanser och annan distorsion med "tryck".

jag menar med i decibel

Jag vet precis vad du menar. Ett vanligt misstag många gör är att inte ha samma volym när de jämför ljud. Dämpat låter renare, mindre distorsion, och det uppfattas som lägre ljudtryck. Jämför med när du kör bil. Du höjer volymen i högre fart pga mer bakgrundsljud.

1 494 Inlägg
23 oktober 2015
#13
Dämpar man med butyl mattor (silentcoat, stp tex) eller liknande så kan det både höja och sänka dB om det är SPL mätning du tänker på.


Avstängd
598 Inlägg
23 oktober 2015
#14
Fjong skrev:
Dämpar man med butyl mattor (silentcoat, stp tex) eller liknande så kan det både höja och sänka dB om det är SPL mätning du tänker på.

Men då glömmer du väl bort att nämna att ljudtrycket höjs för att du tätar och inte specifikt för att du dämpar vibrationer? Det är väl därför en baslåda ska vara tät, annars tappar man "tryck"?

1 494 Inlägg
24 oktober 2015
#15
Nausea skrev:
Fjong skrev:
Dämpar man med butyl mattor (silentcoat, stp tex) eller liknande så kan det både höja och sänka dB om det är SPL mätning du tänker på.

Men då glömmer du väl bort att nämna att ljudtrycket höjs för att du tätar och inte specifikt för att du dämpar vibrationer? Det är väl därför en baslåda ska vara tät, annars tappar man "tryck"?

Nämner inte varför för att det går över min kompetens, utgår ifrån andras resultat och tester. Har inte utfört egna tester då jag bygger för musik i huvudsak och inte spl så behöver inte jaga tiondelar så har dämpat hela min bil. Men ja, element ska sitta stabilt så att kraften går till att flytta konen och inte materialet elementet sitter i.



Sök