3517
Sök

Saab 9000 laddtrycksproblem

192 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#1
Tjena, har problem med laddtrycket på min saab 9000 2,0t. Steg 3 och sen 3" från turbon, resten original.

Den håller inte laddet utan tappar mest på 3-4an. På 4an va den nere på 0.6! Ska ladda 1.3-1.4.
På 2an laddar den som bäst. I klippet så ser ni att den sjunker något enormt på 4ans växel och sedan 0.4 på 5ans växel. Ibland laddar den över 1.5 och då går spärren i då slår den ifrån.

Den höll laddet en aning bättre med en annan TK, har bytt wgn, kört med 2 olika programvaror, betedde sig likadant med gamla.
Magnetventilen ska vara hel, testat annan dump också.

Vad är felet? Turbon, mapsensorn?

1-5ans växel här, med en kass tändkassett
https://www.youtube.com/watch?v=MdgGwqF … e=youtu.be


5 710 Inlägg
16 oktober 2015
#2
Hmmm...det känns som den spikar ner sig.
Jag hade prioriterat såhär:

1) Nya stift av rätt sort (NGK BCPR7ES -11)
2) En tändkasett som du vet fungerar.
3) Mäta bränsletryck
4) Leta läckage

Sedan är grundladdtrycket viktigt att det är rätt för att den skall orka "hålla i" bra.
Säkert inte orsaken till ditt fel men ändå viktigt att det är rätt.
Kör du 98 oktan?

MVH Jonas
..............

4 670 Inlägg
16 oktober 2015
#3
Oftast när man tappar ladda är wastegaten boven. Skulle satsa på en förstärkt till o börja med. Sen provtrycka hela systemet o se om nått läcker.

Hur ser mappen ut? Vad ska den peka på och vad ska den gå ner till på höga varv?


192 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
#4
jonTe skrev:
Hmmm...det känns som den spikar ner sig.
Jag hade prioriterat såhär:

1) Nya stift av rätt sort (NGK BCPR7ES -11)
2) En tändkasett som du vet fungerar.
3) Mäta bränsletryck
4) Leta läckage

Sedan är grundladdtrycket viktigt att det är rätt för att den skall orka "hålla i" bra.
Säkert inte orsaken till ditt fel men ändå viktigt att det är rätt.
Kör du 98 oktan?

Ska testa byta nya stift, bytte tändkassett och mapsensor, verkar hålla laddet hittills iallafall, men misständer lite men misstänker att det är stiften. Kör på 0.4 i grundladd och kör på 95. Kanske borde testa 98?

Japs-Micke skrev:
Oftast när man tappar ladda är wastegaten boven. Skulle satsa på en förstärkt till o börja med. Sen provtrycka hela systemet o se om nått läcker.

Hur ser mappen ut? Vad ska den peka på och vad ska den gå ner till på höga varv?

GDM steg 3 är mappen, ska ladda 1.3-1.4 men ligger oftast på 1.1-1.4. Kollat icn, kollat alla slangar, sprutade startgas runt om allt och hittade inget läckage. Här kommer ett nytt klipp på när jag testar med annan mapsensor och tändkassett.

2-5ans växel, vad tycker ni? Är detta bra eller bör den ladda ännu mer/jämnare?

https://www.youtube.com/watch?v=ytbblaH … e=youtu.be


1 Inlägg
16 oktober 2015
#5
Jag har liknande problem på min 2,0ltt (ska vara enl. förra ägaren steg 2 chippad inkl magnetventil).
Tappat ladd från ca 1,2 till nu 0,5-0,8 känns som man ständigt har ett släp kopplat.

Har testat två olika dumpar och mv, har snabbkollat slangarna men har inte hittat nån spricka eller liknande.
Bytt till original tändstift. NGK BCPR7ES -11.

turbon verkar ändå frisk då man hör ett tydligt turbovin och inga rökpuffar eller annan oroväckande rök från avgassystemet.

jag skulle gärna vilja ha hjälp och tips kring detta då jag är riktigt nöjd med bilen i övrigt, men detta är sjukt frustrerande.

tack på förhand.
mvh/ Monica


5 710 Inlägg
20 oktober 2015
#6
Dawidd skrev:
jonTe skrev:
Hmmm...det känns som den spikar ner sig.
Jag hade prioriterat såhär:

1) Nya stift av rätt sort (NGK BCPR7ES -11)
2) En tändkasett som du vet fungerar.
3) Mäta bränsletryck
4) Leta läckage

Sedan är grundladdtrycket viktigt att det är rätt för att den skall orka "hålla i" bra.
Säkert inte orsaken till ditt fel men ändå viktigt att det är rätt.
Kör du 98 oktan?

Ska testa byta nya stift, bytte tändkassett och mapsensor, verkar hålla laddet hittills iallafall, men misständer lite men misstänker att det är stiften. Kör på 0.4 i grundladd och kör på 95. Kanske borde testa 98?

Japs-Micke skrev:
Oftast när man tappar ladda är wastegaten boven. Skulle satsa på en förstärkt till o börja med. Sen provtrycka hela systemet o se om nått läcker.

Hur ser mappen ut? Vad ska den peka på och vad ska den gå ner till på höga varv?

GDM steg 3 är mappen, ska ladda 1.3-1.4 men ligger oftast på 1.1-1.4. Kollat icn, kollat alla slangar, sprutade startgas runt om allt och hittade inget läckage. Här kommer ett nytt klipp på när jag testar med annan mapsensor och tändkassett.

2-5ans växel, vad tycker ni? Är detta bra eller bör den ladda ännu mer/jämnare?

https://www.youtube.com/watch?v=ytbblaH … e=youtu.be

Trimmat = 98 annars får man räkna med mindre ladd.
Nu tappar den ju inte alls lika mycket så tändkasetten gjorde sitt.
För att hitta de sista hektona laddtryck så är nya stift en bra grund och sedan läcksöka.
Startgasmetoden är kass...läcker det så läcker det på övertryck.
Trycksätt hela systemet med kompressor och en reducerventil och kör samma tryck som du laddar 1.3bar.
Vågar lova att den kommer att läcka.....
"Hittade" 0.3 bar på min 9000 första gången jag trycktestade.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
20 oktober 2015
#7
Momalo skrev:
Jag har liknande problem på min 2,0ltt (ska vara enl. förra ägaren steg 2 chippad inkl magnetventil).
Tappat ladd från ca 1,2 till nu 0,5-0,8 känns som man ständigt har ett släp kopplat.

Har testat två olika dumpar och mv, har snabbkollat slangarna men har inte hittat nån spricka eller liknande.
Bytt till original tändstift. NGK BCPR7ES -11.

turbon verkar ändå frisk då man hör ett tydligt turbovin och inga rökpuffar eller annan oroväckande rök från avgassystemet.

jag skulle gärna vilja ha hjälp och tips kring detta då jag är riktigt nöjd med bilen i övrigt, men detta är sjukt frustrerande.

tack på förhand.
mvh/ Monica

Använd min lista ovan.

MVH Jonas
..............

192 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Dawidd skrev:
jonTe skrev:
Hmmm...det känns som den spikar ner sig.
Jag hade prioriterat såhär:

1) Nya stift av rätt sort (NGK BCPR7ES -11)
2) En tändkasett som du vet fungerar.
3) Mäta bränsletryck
4) Leta läckage

Sedan är grundladdtrycket viktigt att det är rätt för att den skall orka "hålla i" bra.
Säkert inte orsaken till ditt fel men ändå viktigt att det är rätt.
Kör du 98 oktan?

Ska testa byta nya stift, bytte tändkassett och mapsensor, verkar hålla laddet hittills iallafall, men misständer lite men misstänker att det är stiften. Kör på 0.4 i grundladd och kör på 95. Kanske borde testa 98?

Japs-Micke skrev:
Oftast när man tappar ladda är wastegaten boven. Skulle satsa på en förstärkt till o börja med. Sen provtrycka hela systemet o se om nått läcker.

Hur ser mappen ut? Vad ska den peka på och vad ska den gå ner till på höga varv?

GDM steg 3 är mappen, ska ladda 1.3-1.4 men ligger oftast på 1.1-1.4. Kollat icn, kollat alla slangar, sprutade startgas runt om allt och hittade inget läckage. Här kommer ett nytt klipp på när jag testar med annan mapsensor och tändkassett.

2-5ans växel, vad tycker ni? Är detta bra eller bör den ladda ännu mer/jämnare?

https://www.youtube.com/watch?v=ytbblaH … e=youtu.be

Trimmat = 98 annars får man räkna med mindre ladd.
Nu tappar den ju inte alls lika mycket så tändkasetten gjorde sitt.
För att hitta de sista hektona laddtryck så är nya stift en bra grund och sedan läcksöka.
Startgasmetoden är kass...läcker det så läcker det på övertryck.
Trycksätt hela systemet med kompressor och en reducerventil och kör samma tryck som du laddar 1.3bar.
Vågar lova att den kommer att läcka.....
"Hittade" 0.3 bar på min 9000 första gången jag trycktestade.

Okej, tack får göra det! Om man hittar en läcka, hur är det lättaste sättet att åtgärda det?


5 710 Inlägg
20 oktober 2015
#9
Ja det beror ju på vad det är det.
Säkert har du någon slangklämma som skall dras åt ocg då är det ju bara dra åt smile

MVH Jonas
..............

192 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
Ja det beror ju på vad det är det.
Säkert har du någon slangklämma som skall dras åt ocg då är det ju bara dra åt smile

Får kika på det, ska be någon trycksätta systemet då jag inte har tillgång till det. Någon speciell maskin som behövs eller hur trycksätter man systemet? Är ganska ny så kan ej mycket, men tack för att du tar din tid för att svara!


5 710 Inlägg
21 oktober 2015
#11
Dawidd skrev:
jonTe skrev:
Ja det beror ju på vad det är det.
Säkert har du någon slangklämma som skall dras åt ocg då är det ju bara dra åt smile

Får kika på det, ska be någon trycksätta systemet då jag inte har tillgång till det. Någon speciell maskin som behövs eller hur trycksätter man systemet? Är ganska ny så kan ej mycket, men tack för att du tar din tid för att svara!

Man skruvar bort slangen ut från kompressorhuset på turbon och ansluter en passande plugg med luftanslutning till kompressorn. På matarslangen bör man även ha en reducerventil med manometer så man vet vilket tryck man kör med.
Sedan är det bara blåsa på och spraya alla slangar/nipplar/anslutningar med tvålvatten.
Har du en läcka bubbrar det.

MVH Jonas
..............

192 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#12
Så jävla enkelt pissfel.. att man inte tog tummen ur röven o bytte stiften direkt. Stiften som var boven, köpte BCPR7ES utan 11or, nu går den fint o laddar mellan 1.1-1.4 så den rör på sig som den ska nu. Men bytte tk till en fräschare beg. Nu har man en tk övers fall den skulle paja smile


5 710 Inlägg
27 oktober 2015
#13
Dawidd skrev:
Så jävla enkelt pissfel.. att man inte tog tummen ur röven o bytte stiften direkt. Stiften som var boven, köpte BCPR7ES utan 11or, nu går den fint o laddar mellan 1.1-1.4 så den rör på sig som den ska nu. Men bytte tk till en fräschare beg. Nu har man en tk övers fall den skulle paja smile

I told you.....wink

MVH Jonas
..............


Sök