3523
Sök

Lönt att köra med inkopplad vevhusventilation?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#1
Är det någon fördel att köra med vevhus ventilationen inkopplad på en äldre motor som på min Opel Manta, om man trimmat den en aning? Eller är det bättre att samla upp i en catchtank?

Kollade runt lite på olika forum och vissa menar det sänker oktanhalten i bränslet??   hmm
Hur brukar ni andra göra med era vevhusventilationer och har ni någon märkbar erfarenhet av detta?

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
28 oktober 2015
#2
Jag kör med öppen vevhusventilation pga jag vill inte ha in olja och kladd i insuget/förgasaren, har inbillat mig att motorn borde må bättre av att bara få in ren luft, dock så tror jag inte att man vinner något i effekt.  Tyvärr så är det bara årsm -69 och äldre som får ha öppen vevhus vent men det tar ju bara några minuter att bygga om innan bes som tur är smile

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#3
B-Body skrev:
Jag kör med öppen vevhusventilation pga jag vill inte ha in olja och kladd i insuget/förgasaren, har inbillat mig att motorn borde må bättre av att bara få in ren luft, dock så tror jag inte att man vinner något i effekt.  Tyvärr så är det bara årsm -69 och äldre som får ha öppen vevhus vent men det tar ju bara några minuter att bygga om innan bes som tur är smile

Jag vill också ha det till att det är bättre med ren luft än kanske rester ifrån vevhuset som skall delta i förbränningen, kanske inte något märkbart när det gäller prestanda men just att man slipper gegga i insuget efter en tid...

Är det en idé att satsa på en oljecatchtank i så fall eller dra slangen ut under bilen för slippa lukt?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
29 oktober 2015
#4
Jag kör med ett filter på varje ventilkåpa, vet dock inte hur vevhusvent slangen sitter på en opel, om man inte får ditt ett filter så hade jag satsat på en oljecatchtank.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

55 Inlägg
30 oktober 2015
#5
Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

2 251 Inlägg
2 november 2015
#6
Tjaaaaa, så funkar det bl a på Volvo 850. Typ oljeseparering.
Spar säkert lite motorolja också😊

1 365 Inlägg
2 november 2015
#7
Du tänker nästan rätt....den ska dock inte kunna rinna in i oljetråget igen...Om en bit av stålullen bestämmer sig för att hänga med ner till bottenvåningen så har du helt plötsligt stålull som smörjer kolven.... ganska dåligt

Gör bottendelen skruvbar så kan du tömma den lite då och då istället... har själv haft det så i 6 år och det funkar klockrent. Godkänt i bes också. Man behöver inte tömma den särskilt ofta så det är inte direkt "jobbigt"


Pappa_Glenn skrev:
Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile


7 277 Inlägg
2 november 2015
#8
Pappa_Glenn skrev:
Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile

Exakt så kör jag men öppet istället för åter till sugsidan.
Kommer däremot koppla in den som återcirkulerande nästa år.
Jag kan dra fingret på insidan av filtret , inte nå olja öht



Sök