3341
Sök

Ev silikonfett på bromsklossen?

53 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Hej,
Hej,
Jag bytte bromsklossar + skivor runt om idag.

Jag fettade in glidpinnarna med silikonfett.
Iaf så tror jag att det ev kan ha kommit lite på högra bakbromsens klossar, det kom på ovansidan av dom iaf.
Men vet inte om de kom på klossen riktigt, om det kom så var det ytterst lite isf.
Dum som jag var kollade jag inte det.

Har nu kört ca 15mil och allt "ny yta" har slipats bort från alla bromsar förutom höger bak, det har inte slipats helt fullt från skivan, se bild.
Är lite "fläckigt" längst ner.
Det gör mig lite fundersam att det har nötts bort på alla dom andea skivorna helt.
Men kan ju iofs vara så enkelt att den nya klossen är någon mm större på en del nu direkt i början.
Vad tror ni?

Ska jag riva den sidan imorgon och spruta Bromsrengöring på klossarna och gnussa eller kommer silikonfett att "nötas" bort?

Ja, jag har jämn och fin bromsverkan iaf vad jag själv kan känna.

Kort på skivan:
http://forumbilder.se/ED3V8/image.jpeg

Det var inte så att jag sprutade på beläggen utom glömde helt sonika att torka av fingrarna efter jag hade skruvat in / tryckt in glidpinnen.
Senast redigerat av johanssonr (1 november 2015)

Cupra_
1 november 2015
Jag har fått sådär flera gånger när jag bytt bromsar.. Det brukar gå till sig till slut.

Självklart är det inte bra att få fett på beläggen. Så länge du inte känner att bilen bromsar konstigt så hade jag bara sprayat på bräkleen eller liknade rikligt.

414 Inlägg
2 november 2015
Kan ta lång tid innan belägg och skivor är "inkört" ibland, speciellt bak på vissa bilar då väldigt lite bromskraft fördelas bak jämfört med fram.

Slitna glidpinnar/gummibussningar för glidpinnarna kan även göra att oket klämmer snett på skivan när man bromsar vilket sliter klossarna lite mer såhär: \ - / istället för | - |

Har varit ute för det på VW Golf MK4 med slitna glidpinnar.

6 122 Inlägg
3 november 2015
Hej!'
Det är enkelt att fixa om du har problem med att bromsarna inte tar, finns silikonborttagare hos alla lackfirmor...men det går också bra att ta bort med lacknafta eller Aceton eller också strunta i det och bara bromsa hårt några gånger.
varför använde du överhuvudtaget slikon?? Sånt ska man inte ha skruvar eller glidpinnar! det är koppar eller aluminiumpasta man ska använda !

414 Inlägg
3 november 2015
Kopparpasta på glidpinnar? Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa?

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
Nej inte koppar eller aluminium pasta, absolut INTE. Dessutom så är det skillnad på silikon och silikonfett. Silikonfett är det man använder sig av när man monterar bromskolven i dess cylinder, utan detta fett blir det i princip omöjligt att trycka in kolven...Silikonfett på glidpinnarna är i sin ordning!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

414 Inlägg
3 november 2015
dawwe skrev:
Nej inte koppar eller aluminium pasta, absolut INTE. Dessutom så är det skillnad på silikon och silikonfett. Silikonfett är det man använder sig av när man monterar bromskolven i dess cylinder, utan detta fett blir det i princip omöjligt att trycka in kolven...Silikonfett på glidpinnarna är i sin ordning!

Exakt, aluminiumpasta eller kopparpasta brukar snarare torka till och kärva.
Senast redigerat av joH900 (3 november 2015)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 november 2015
Kopparpasta kan man med fördel använda på gängorna när man lyfter oket, men inte på glidpinnar som flera redan påpekat. Där använder man för bromsar avsett bromsfett.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

414 Inlägg
4 november 2015
caromania skrev:
Kopparpasta kan man med fördel använda på gängorna när man lyfter oket, men inte på glidpinnar som flera redan påpekat. Där använder man för bromsar avsett bromsfett.

Bultarna mellan bromsok och bygel eller mellan bygel och spindel? Nej på båda säger jag, brukar i regel vara gänglås på dessa.

Sök