Hej! Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden: CO 5,6 (gränsvärde 0,5) CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3) Lamda 0,9 (0.97-1.03)
och det sjukaste.... HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)
Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.
Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?
Hej! Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden: CO 5,6 (gränsvärde 0,5) CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3) Lamda 0,9 (0.97-1.03)
och det sjukaste.... HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)
Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.
Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?
HC är oförbränt bränsle eller olja.... Läcker den olja? Annars är det rätt solklart att något är riktigt dåligt med motorn. Oljeförbrukningen borde vara ca 1-2dl på 1000mil.
slitna kolvringar eller kassa ventiltätningar/styrningar
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...
Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.
Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
Hej! Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden: CO 5,6 (gränsvärde 0,5) CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3) Lamda 0,9 (0.97-1.03)
och det sjukaste.... HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)
Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.
Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?
HC är oförbränt bränsle eller olja.... Läcker den olja? Annars är det rätt solklart att något är riktigt dåligt med motorn. Oljeförbrukningen borde vara ca 1-2dl på 1000mil.
slitna kolvringar eller kassa ventiltätningar/styrningar
Ja, ja menar ju det
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...
Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.
Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
hmm, ja ett leak-down test hade varit av intresse på motorn, boka tid för det hos verkstad om du inte har nån vän med sådant verktyg, annars kan vi sitta o spekulera hela natten utan o komma fram till någe... vad är det för motor/modell förresten?
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...
Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.
Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...
Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.
Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.
Jaha, vad pratar vi för pengar för att få detta fixat? är själv händig och har garage, men biljävel är/var värd 10-15k, så har ingen lust att plöja ner mer pengar i den.
Utöver motorn så är det ruttna bromsledningar som måste bytas, bulig och fult sprejlackad framskärm, dålig men ej ännu slirande koppling. Motorn är dessutom skitslö.
Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.
Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.
Jaha, vad pratar vi för pengar för att få detta fixat? är själv händig och har garage, men biljävel är/var värd 10-15k, så har ingen lust att plöja ner mer pengar i den.
Utöver motorn så är det ruttna bromsledningar som måste bytas, bulig och fult sprejlackad framskärm, dålig men ej ännu slirande koppling. Motorn är dessutom skitslö.
Ventiltätningarna är lätta att byta.. kolvringar så måste i stort sett hela motorn isär. Jag skulle köpt en bättre beganad motor eller skrotat bilen med dom felen.