3282
Sök

Extremt dåliga avgasvärden & dricker olja [Honda Civic 99-00 1.5vtec]

Krom-fascisten
439 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden:
CO 5,6 (gränsvärde 0,5)
CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3)
Lamda 0,9 (0.97-1.03)

och det sjukaste....
HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)mad

Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.

Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?neutral

Kokar ris
923 Inlägg
5 november 2015
#2
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 november 2015
#3
mr_yeahman skrev:
Hej!
Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden:
CO 5,6 (gränsvärde 0,5)
CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3)
Lamda 0,9 (0.97-1.03)

och det sjukaste....
HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)mad

Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.

Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?neutral

HC är oförbränt bränsle eller olja.... Läcker den olja? Annars är det rätt solklart att något är riktigt dåligt med motorn. Oljeförbrukningen borde vara ca 1-2dl på 1000mil.

slitna kolvringar eller kassa ventiltätningar/styrningar

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Krom-fascisten
439 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
#4
zshoe skrev:
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...

Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. roll
Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.


Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?
Senast redigerat av mr_yeahman (5 november 2015)

Kokar ris
923 Inlägg
5 november 2015
#5
myran skrev:
mr_yeahman skrev:
Hej!
Var och besiktade hondan idag, besiktningsmannen såg bekymrad ut när han lämnade över bess-pappret med sjuka avgasvärden:
CO 5,6 (gränsvärde 0,5)
CO 2500varv 2,5 (gränsvärde 0,3)
Lamda 0,9 (0.97-1.03)

och det sjukaste....
HC; 999+ ca 1350 (gränsvärde 100)mad

Till detta hör till ostabil tomgång och dricker ca 1liter olja på 50-80mil. Knackar även när den är kall.

Är det helt hopplöst eller kan jag trycka igenom Hondan genom besiktningen?neutral

HC är oförbränt bränsle eller olja.... Läcker den olja? Annars är det rätt solklart att något är riktigt dåligt med motorn. Oljeförbrukningen borde vara ca 1-2dl på 1000mil.

slitna kolvringar eller kassa ventiltätningar/styrningar

Ja, ja menar ju det wink

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Kokar ris
923 Inlägg
5 november 2015
#6
mr_yeahman skrev:
zshoe skrev:
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...

Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. roll
Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.


Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?

hmm, ja ett leak-down test hade varit av intresse på motorn, boka tid för det hos verkstad om du inte har nån vän med sådant verktyg, annars kan vi sitta o spekulera hela natten utan o komma fram till någe... vad är det för motor/modell förresten?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Kokar ris
923 Inlägg
5 november 2015
#7
mr_yeahman skrev:
zshoe skrev:
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...

Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. roll
Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.


Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?

både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Krom-fascisten
439 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
#8
zshoe skrev:
mr_yeahman skrev:
zshoe skrev:
ev. ventiltätningar/kolvringar som e slut, alternativt motorn... mil etc på denna? inte så konstigt med skyhögt HC ifall den dricker så mycket olja...

Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. roll
Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.


Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?

både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.

Jaha, vad pratar vi för pengar för att få detta fixat? är själv händig och har garage, men biljävel är/var värd 10-15k, så har ingen lust att plöja ner mer pengar i den.

Utöver motorn så är det ruttna bromsledningar som måste bytas, bulig och fult sprejlackad framskärm, dålig men ej ännu slirande koppling. Motorn är dessutom skitslö.
Senast redigerat av mr_yeahman (5 november 2015)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 november 2015
#9
mr_yeahman skrev:
zshoe skrev:
mr_yeahman skrev:

Den passade precis 20k mil när den rullade ut på bilprovningen, Men det är en import och det har varit ludna fingrar på den, någon tidigare ägare/bilskojare har gjort ett riktigt skitjobb med att sprejmålat ventilkåpan från röd till grå. roll
Dessutom ligger inte siffrorna på milräknaren rätt alla gånger. Den är inte heller servad på minst 3000k mil pga oljedrickandet som varit där i minst 3000k.


Inte en chans att fixa utan att byta/lyfta ur motorn?

både kolvringar och ventiltätningar går att byta utan att ta ur motorn, men som sagt ett leak down test är starkt rekommenderat att göra innan för att få ett hum om hur motorn mår.

Jaha, vad pratar vi för pengar för att få detta fixat? är själv händig och har garage, men biljävel är/var värd 10-15k, så har ingen lust att plöja ner mer pengar i den.

Utöver motorn så är det ruttna bromsledningar som måste bytas, bulig och fult sprejlackad framskärm, dålig men ej ännu slirande koppling. Motorn är dessutom skitslö.

Ventiltätningarna är lätta att byta.. kolvringar så måste i stort sett hela motorn isär. Jag skulle köpt en bättre beganad motor eller skrotat bilen med dom felen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök