CC72 skrev:
En hjulinställning behöver ALLA bilar göra förr eller senare, även sprillans nya bilar.
Svarta instrumenthus har jag aldrig ens hört talas om på passat. Däremot Nissan hade lite problem med det men det var rätt länge sen. Drivknutar drabbar också alla bilar så jag vet inte riktigt varför du försöker klanka ner så mycket på passat?
Det är absolut inte den "bästa" bilen men ändå en bra bil där man får mycket för pengarna.
Hjulinställning behöver i regel göras förr eller senare och enligt min erfarenhet med dom klena Passatframvagnarna är det inte sällan förr.
Svarta instrumenthus är ett...elfel som jag menar är vanligt på Passat, dessa visar sig på fler vis med krånglande C-lås, slocknad innerbelysning med mera, "små lustiga elfel" var väl vad jag kallade det utan att specificera mig?
Drivknutar är en förslitningsvara och är på olika bilar något som byts vid olika tidpunkter, Passat återigen är en sådan bil där det ofta görs förr.
Men hatten av för VAG som i så många år har lyckats kränga tämligen mediokert hållbara bilar till höga priser, tar även av mig hatten för teknikerna som återkommande lyckas med sina materialberäkningar/tester så att bilarna i regel havererar utom garantitiden så VAG själva slipper stå för dom huvudsakliga kostnaderna.
Exempelvis: DSG säljsinte till Taxi eller Polis längre. Varför då kan man fråga sig? En tanke kan vara att den stora mängden havererade lådor gjorde så inom garantitiden då både Polis och Taxi kör många gånger längre/år än Svensson för inte kan samtliga Poliser eller Taxiförare köra bilarna på samma felaktiga vis då det är både landsort och tätortsbilarna som drabbats.
När (inte om) Svenssons låda havererar efter en tid så är det utom garantitiden och kunden får istället ta kostnaden då "Good Will" är sällsynt inträffande inom VAG.
Det instämmer jag i att Passat är inte den bästa bilen, jag föreslog tidigare en mängd andra fordon med statistiskt bättre driftsäkerhet.
Men kan man stå ut med alla irriterande grejor som det innebär att äga en Passat så visst , den är både rymlig, säker och rätt bekväm för pengen som man betalar, det finns väl anledningar till att dom är ganska billiga på begmarknaden när dom är 15år eller så.