15 november 2015
Trådstartare
Hej, nu är det så att min kompis säljer en Nissan 200sx s13 från 89. Bilen har ett komplett steg 3 kit. Alltså chip, turbo, grenrör, kat, spridare, luftmassemätare, laddluftkylare, ställbart bränsletryck, större bränslepump. större avgassystem mm.. Grejen är den att när han köpte bilen så startade den inte. Efter en del felsökning så beslutade han sig för att köpa en ny styrbox. Han köpte en orginal styrbox med orginal chippet i. Alltså då stog bilen med en full steg 3 setup men med ett original chipp i. Han skulle sedan ta bilen till besiktningen. Efter besiktningen fick han fel på avgasvärdena. HC 908 (100), CO2500 5.0 (0.3), Lambda 0.91 ( 0.97-1.03). Han tappade tydligen suget helt och hållet för en trimmad bakhjulsdriven bil som dricker mycket soppa och köpte sig en bränslesnål Audi istället.
Jag tänker ju att bilen måste gå ganska dåligt med ett original chipp i en fullt steg 3 trimmad motor. Alltså strypt ner från dryga 350hk till original 170hk. Turbon i bilen är byggd för motorer med 300hk+
Om jag köper bilen så har jagen plan A och en plan B
Plan A: Sätta in steg 3 chippet och ta den till en verkstad som håller på med mappning och be dom optimera motorn för gatan så den har normala avgasvärden så jag får den igenom besiktningen.
Plan B: Köpa en orginal T25 Turbo och hoppas på att den går igenom besiktningen med en mindre turbo.
Låter det som någon av dessa planer har en chans att fungera? Går det änns att få en steg 3 trimmad Ca18det motor igenom besiktningen eller kommer avgasvärdena alltid vara för höga med en sådan trimmad motor?.
Tror ni att det är något annat fel på bilen som inte har med chippet att göra?