2684
Sök

Ingen varmluft på framrutan saab 9-5

20 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Det kommer ingen luft på framrutan bägge sidor som sagt, oavsett om det står i auto eller manuellt läge.
Har lyckats reda ut, genom att söka bl.a i garaget forum, att felkod 13, som det står på display efter att jag har gjort en kalibrering, betyder att spjällmotor har fastnat.
Men hur ska jag nu veta om det är hö eller vä motor som är fel på?

Tacksam för allt hjälp jag kan få roll

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2012
Är det inte bara en kanal till rutan ??

Det är väl fotvärmen som är olika till förare och passagerare ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

20 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Det kan väl stämma, men hur ska jag nu ta mig tll väga för att hitta och eventuellt fixa felet själv?
Är det en av spjällmotorerna som styr värmen till framrutan?
TBOC_Razor skrev:

6 170 Inlägg
3 februari 2012
totore skrev:
Det kan väl stämma, men hur ska jag nu ta mig tll väga för att hitta och eventuellt fixa felet själv?
TBOC_Razor skrev:

Hur bra är du på datorer ??

Jag kanske kan fixa något som hjälper dig senare idag om du vill...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

20 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Har grundläggande kunskaper på datorer. Är tacksam för eventuellt hjälp.
TBOC_Razor skrev:
totore skrev:
TBOC_Razor skrev:

Hur bra är du på datorer ??

Jag kanske kan fixa något som hjälper dig senare idag om du vill...

6 170 Inlägg
3 februari 2012
Bra du påminnde mig, ska se om jag hittar grejorna tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 februari 2012)

6 170 Inlägg
4 februari 2012
Hur bra är du på engelska då ??

Har två olika versioner av "det där", den ena är äldre men på svenska och den andra är nyare men på engelska...

20 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Det löste sig,
i helgen tog jag loss reglermotorn som styr luftvärme i kupè:n. Den sitter bakom handsfacket till vänster om den. Det är den som sitter högst upp, utan plastskal.
Det var alltså inget fel på den. Jag skruvade loss reg.motorn och sedan plockade isär den, ( två stycken torx ) då märkte jag att axeln på det lilla kugghjulet hade farit ur och tappat förbindelse med de övriga. Har skujtit tillbaka axeln försiktigt med en liten ammare skruvat tillbaka allt och gjort en kalibrering. Ett ganska enkelt arbete.
Nu fungerar värmen i bilen som förut.
Hoppas att det kan hjälpa någon med samma problem att spara lite pengar. CIAO smile
Senast redigerat av totore (7 februari 2012)

6 Inlägg
19 november 2015
Klockrent.

Läste detta och gjorde samma. Tack totore.

På min hade dessutom staget som går ner till nedre spjället hoppat ur armen. Fixade detta med att limma en distans(plastbit) på spjällmotorhuset som hindrar staget att hoppa ur armen. Nu funkar allt igen.

Sök