3517
Sök

Luftfjädrar

197 Inlägg
24 november 2015
Trådstartare
#1
Som ni vet så har de flesta lyxbilar luftfjädringar.
Nån som vet för och nackdelar med luftfjädring? Är dom bättre/sämre än vanliga fjädringar?

7 454 Inlägg
25 november 2015
#2
Livslängden på t ex Land Rover´s och Range Rover´s gummibälgar och kompressorer är begränsad.
Finns till Discovery konverteringssatser till skruvfjädrar.
En del bygger om.
Nackdelen med i alla fall Discovery är att den i mitt tycke är för svajig.

Har ett svagt minne av Bolinder-Munktells Direktionsvagn, en Borgward Pullman, också var rätt så svajig.
Bilen de hade innan Volvo Elisabeth. F ö Volvos första V8. Kom senare i Volvo Snabbe.

197 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#3
Vet så lite om den nya XC90 luftfjädrar.
Vad tycker du? Gamla traditionella fjädrar eller luftfjädrar?

197 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#4
Så med andra ord, luftfjädring är bekvämare och bättre än traditionella fjädringar?

2 329 Inlägg
26 november 2015
#5
Jag har luft på min civic och jag kan inte säg att jag märkte någon direkt skillnad


197 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#6
Ok. Jag antar att det kvittar vad man väljer

2 329 Inlägg
27 november 2015
#7
WolframU skrev:
Xebers76 skrev:
Jag har luft på min civic och jag kan inte säg att jag märkte någon direkt skillnad

Har du original luftfjädring?

Hur som helst rekommenderar jag TS att åka och provköra den tilltänkta bilen både med och utan luftfjädring.

Nae Civic är en av dem billigaste modellerna Honda tillverkar, verkligen inte någon luftfjädring på dem, det har jag monterat själv, menar mer att jag vet hur det känns före och efter på samma bil, ska det bli mjukt så får man ha väldigt lite tryck i bälgarna vilket i sin tur gör att man inte kommer över några gupp tongue Om man nu ska köpa bil och man ska välja med eller utan luft så rekomenderar jag utan! Det är så sjukt många saker som kan krånga

Någon annan kanske har en annan efarenhet på någon annan bil, alla bilar är ju olika, sen är ju systemet lite annorlunda om det är fabriksmonterat


7 454 Inlägg
27 november 2015
#8
Sedan finns det ju bilar med gasfjädring.
Men det är en helt annan konstruktion.
Rolls Royce, Bentley och Citroen har slutna kvävgaskammare i kombination med hydraulisk nivåreglering.
Men det var väl inte det du frågade om?

roll

197 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#9
Nää undrade mest om luftfjädringar. Vilka nackdelar den har

2 329 Inlägg
27 november 2015
#10
Läckage, ena bälgen gick sönder för mig en gång, det var spännande minst sagt xP


197 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#11
Så vanliga är bättre?

7 454 Inlägg
28 november 2015
#12
En av sönerna har både på Citroen C4GPE-11 och BMW 5??-14 Kombi råkat ut för både punka på fjädringen och havererad kompressor.

Har själv haft 5 Cittror med gasfjädring utan problem med just fjädringen.
Utom en gång då returslangen från regulatorn till LHB-burken sprack och systemet tömdes på hydraulolja.

tongue

197 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#13
Fyfan. Tror det är bättre med vanliga fjädringar.
Nu vet jag det tongue

5 111 Inlägg
29 november 2015
#14
Bättre och bättre, allt beror på användningsområde, luftfjädring har sina fördelar när det gäller komfort och att det exempelvis är lätt att bygga in nivåreglering osv., självklart är det mer som har potential att krångla, spiralfjädrar är inte felfria heller utan går av lite nu och då men är väl lättare att meka med, bladfjädrar a la Volvo Duett är ju väldigt driftsäkert, tål last bra och......inte vidare optimala för väghållning och komfort.

Men visst, hela Duetten är en ganska optimal bil om man är rädd för avancerad teknik som kan gå sönder och är dyr att meka med, men det finns väl sina anledningar till att modellen varit nedlagd i drygt 45 år....


10 164 Inlägg
29 november 2015
#15
Nya xc90 utan luftfjädring använder en komposit bladfjäder som är tvärställt ja som på gamla s/v90

inte kört en med luft tyvärr men tror den skulle bli betydligt trevligare med luft.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
29 november 2015
#16
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2014/08/149308_2_1-626x382.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=395574.jpg
Må så vara, men man kan ju inte påstå att det finns många likheter i upphängningarna. wink


10 164 Inlägg
29 november 2015
#17
Volvo544special65 skrev:
http://blog.caranddriver.com/wp-content … 26x382.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=395574.jpg
Må så vara, men man kan ju inte påstå att det finns många likheter i upphängningarna. wink

Nej inte med duetten men liknande s och v 90 skrev jag wink

duetten är ju dock charmig med bladfjädrar wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

197 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#18
Med tanke på att XC90's bladfjäder är liknandes S/V90 så skulle jag nog skita i luftfjädringen wink

10 164 Inlägg
30 november 2015
#19
Mad_Max skrev:
Med tanke på att XC90's bladfjäder är liknandes S/V90 så skulle jag nog skita i luftfjädringen wink

Samtidigt är luftfjädringen så billig på nya xc90 så har man råd med en sådan bil kan man klicka i dom där 25 tusen extra det kostar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök