3363
Sök

Klonkande i vänster fram ibland.

53 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#1
Hej,
Det är så att om bilen har stått still under natten tex och så kör jag och kör ner i ett hål m.m så klonkar det i vänster fram.
Detta sker endast när man kör i ojämnheter m.m.

Och efter den har klonkar en gång ibland 2 gånger så klonkar den inget mer.


Idag tex:
Bilen hade stått hela natten, när jag ska backa ut så precis när bilen börjar backa så klonkar det.

Kör iväg och sen ner i en ojämnhet så klonkar det till en gång igen dock låter det lägre.
Sen klonkar det inget mer, körde över farthinder m.m och inget klonk.

Det är alltid vänster fram som klonkar till.


Vad kan det vara?


Ford focus TDCi 2009

Bytt för ca 300mil sedan:
Fyrhjuls inställningar
Framdämpare
Fjäderbenslager + fästen
Framfjädrar
Och även ibak.

Bromsar + klossar runtom.
Senast redigerat av johanssonr (6 december 2015)

Cupra_
6 december 2015
#2
Troligtvis fjädern som rör sig i fjäderskålen.

53 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#3
Deception skrev:
Troligtvis fjädern som rör sig i fjäderskålen.

Okej, är de någon fara?
Hur kan det komma sig att den rörde sig när man backade med bilen idag?

Och hur den slutar röra sig efter någon "ojämnhet" körning?
För att sen efter stått still ett tag börja röra sig igen?

Och Varför endast på vänster sida?

Ursäkta alla frågorna.

Cupra_
6 december 2015
#4
Fjädrarna rör sig alltid lite när man svänger. Den kan då glida ur där den ska ligga, för att sedan hoppa på plats när man kört lite. Exakt så var det på min gamla S40..

Inget farligt men irriterande.

Eftersom det klonkar till när du ska iväg precis så kan det även vara bromsarna. Har jag tvättat bilen sen stått med handbromsen i kan det klonka när jag ska iväg, ibland även utan handbroms. När du har nya skivor och belägg är det så tajt så de kan kärva mot varann lite innan allt gått till sig. De typ "rostar" fast lite, släpper när man kör iväg sen.


Oavsett fel så varför det bara är på ena sidan beror troligtvis på att antingen är det tajtare spel där, eller att fjädern inte sattes lika exakt vid montering eller liknande. Beroende på fel såklart.

53 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#5
Deception skrev:
Fjädrarna rör sig alltid lite när man svänger. Den kan då glida ur där den ska ligga, för att sedan hoppa på plats när man kört lite. Exakt så var det på min gamla S40..

Inget farligt men irriterande.

Eftersom det klonkar till när du ska iväg precis så kan det även vara bromsarna. Har jag tvättat bilen sen stått med handbromsen i kan det klonka när jag ska iväg, ibland även utan handbroms. När du har nya skivor och belägg är det så tajt så de kan kärva mot varann lite innan allt gått till sig. De typ "rostar" fast lite, släpper när man kör iväg sen.


Oavsett fel så varför det bara är på ena sidan beror troligtvis på att antingen är det tajtare spel där, eller att fjädern inte sattes lika exakt vid montering eller liknande. Beroende på fel såklart.

Okej, kände på stabilatorsstagen + krägningshämmarna och dom kändes bra.

Så du tror inte det är någon fara?

Cupra_
6 december 2015
#6
Känns allt helt normalt för övrigt och bilen beter sig som den ska, inget luktar bränt/illa eller så, så hade jag kört i alla fall..

53 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#7
Deception skrev:
Känns allt helt normalt för övrigt och bilen beter sig som den ska, inget luktar bränt/illa eller så, så hade jag kört i alla fall..

Okej, inget sådant så vitt jag har kännt iaf.

Men om det nu skulle vara fjäderbenslagret så är det väll igen större fara ännu ändå som att det inte låter hela tiden m.m.

Cupra_
6 december 2015
#8
johanssonr skrev:
Deception skrev:
Känns allt helt normalt för övrigt och bilen beter sig som den ska, inget luktar bränt/illa eller så, så hade jag kört i alla fall..

Okej, inget sådant så vitt jag har kännt iaf.

Men om det nu skulle vara fjäderbenslagret så är det väll igen större fara ännu ändå som att det inte låter hela tiden m.m.

Lagret hade du bytt väl? Jag menade mer att i fjäderskålarna brukar det finnas ett "jack" eller vad man ska säga. Fjädern ligger i skålarna och jacken ska hålla fjädern på plats. Som en avgjutning av fjädern nästan. Brukar vara ett gummi där också. Om fjädern hoppar på den kanten eller jacket, då kan det uppstå ett klonkande ljud.

53 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#9
Deception skrev:
johanssonr skrev:
Deception skrev:
Känns allt helt normalt för övrigt och bilen beter sig som den ska, inget luktar bränt/illa eller så, så hade jag kört i alla fall..

Okej, inget sådant så vitt jag har kännt iaf.

Men om det nu skulle vara fjäderbenslagret så är det väll igen större fara ännu ändå som att det inte låter hela tiden m.m.

Lagret hade du bytt väl? Jag menade mer att i fjäderskålarna brukar det finnas ett "jack" eller vad man ska säga. Fjädern ligger i skålarna och jacken ska hålla fjädern på plats. Som en avgjutning av fjädern nästan. Brukar vara ett gummi där också. Om fjädern hoppar på den kanten eller jacket, då kan det uppstå ett klonkande ljud.

Ja, lagret är bytt samtidigt som dämpar


Sök