Fire_With_Fire skrev:
Rensvinf skrev:
Ger den större arean på LMM att mängden luft registreras som mindre än den är; varpå du kan köra med större spridare som annars hade gett för stort flöde och därmed felaktigt AFR?
Tror mer att större spridare=större mängd bränsle registreras, större lmm=större mängd luft registreras. Ökar man båda lika mycket enl. ovan så bör afr bli oförändrat. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Men hur kan systemet registrera större mängd bränsle?
Systemet vet bara om hur mycket och hur länge spridarna är öppna? Systemet har ingen aning om storleken på spridarna.
Systemet kan inte räkna ut hur *mycket* bränsle som sprutats in.
Så de större spridarna ger kontinuerligt mer bränsle än tidigare.
När det gäller luften så finns det enbart en sak som suger in luft, och det är motorn och gasspjället.
Mer luft= Öppna spjället lite mer. Det var därför jag undrade om ändringarna kring luftmassemätaren gjorde att systemet
registrerade *mindre* luft, varpå spridarnas storleksändring kan matchas genom att de öppnar mindre.
Det är därför jag funderade kring att spridarnas storleksändring *måste* kombineras med modifierad programvara?
Enklast tycker jag är att spika upp vad som händer. Och i första steget tycker jag det är rimligt att anta att systemet får för mycket bränsle.
Som hade registrerats med bredbandslambda. Sedan har garanterat systemet någon funktion för att inom vissa ramar justera efter lambdavärdet, men eftersom spridarna är så stora så tror jag inte det finns marginaler.
Jag menar, om programvaran registrerar *mer* luft så bör den ju reglera med *mer* bränsle. Och systemet utgår ju från de gamla spridarnas storlek; och nu vill den dessutom spruta in ännu mer bränsle. Med mer öppentid för spridarna, där varje enhet är större än tidigigare; det gör ju att det blir ännu mer bränsle. Mer än för mycket.