2430
Sök

Ett hinder när jag skulle fylla på olja i min Volvo s60 2001

3 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
Såg att oljenivån börjar bli dålig på min volvo s60 01, så jag åkte och köpte en liter olja. men när jag skruvade bort locket till påfyllningsröret och skulle trycka ner tratten så såg jag att det ligger något metallock nån centimeter i hållet som jag aldrig har sett i mina andra bilar förut försökte googla fram något svar men hitta inget och det står inget i instruktionsboken.
Så mina frågor är.

1. vad är det för något?
2. kan jag fylla på olja utan att ta bort det?
3. och om det måste väck, hur gör man?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
13 december 2015
Creative_robin skrev:
Såg att oljenivån börjar bli dålig på min volvo s60 01, så jag åkte och köpte en liter olja. men när jag skruvade bort locket till påfyllningsröret och skulle trycka ner tratten så såg jag att det ligger något metallock nån centimeter i hållet som jag aldrig har sett i mina andra bilar förut försökte googla fram något svar men hitta inget och det står inget i instruktionsboken.
Så mina frågor är.

1. vad är det för något?
2. kan jag fylla på olja utan att ta bort det?
3. och om det måste väck, hur gör man?

Du är säker på att det är där du ska fylla på oljan? Äldre bilar har ju påfyllningen i ventilkåpan. Men jag kanske är gammal och har inte haft så nya bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 822 Inlägg
13 december 2015
pålyllningsrör? oljelocket sitter på kamaxelkåpan dvs uppe på toppen.
antar att det var avlånga hål i delen som var ivägen? den ska vara där så det är bara att fylla på wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
13 december 2015
Christian S skrev:
antar att det var avlånga hål i delen som var ivägen? den ska vara där så det är bara att fylla på wink

Det var nog samma som jag menade tror jag. Tidigare kallade men det ventilkåpa. Eller har jag helt fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
Christian S skrev:

Sitter under oljelocket har är en bild på mitt fotoalbum på min sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104050/104050-d8a486fe3213064b953dc8fbdc8a0849.jpg

Hjälper dig lite.

/Mod.

3 173 Inlägg
13 december 2015
De är satt man inte ska lyckas tappa ner något eller så

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
13 december 2015
Det är bara att försöka hälla med enbart dunken, det är som sagt ett "galler" så inte något olämpligt råkar trilla ner skulle jag tro wink Du löser nog det tongue

Det Går!!!

6 126 Inlägg
14 december 2015
Hej!
Det är bara att hälla på olja! Det du visar på bilden är bara ett skydd så att du inte ska tappa ner "grejer" i motorn.

3 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Har fyllt på olja nu och det rinner ner så fint så smile Tack för hjälpen alla!

Sök