2806
Sök

Airbaglampa! Saab 9-3og 2.0t 1999.

7 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Hej! Airbaglampan på min 9-3a årsmodell 1999 har lyst sen jag köpte den för ett lite mindre än ett år sen. Han som sålde bilen påstod att problemet var ett glapp i en kabel under förarsätet och han hade lyckats släcka lampan innan en ombesiktning men några dagar efteråt hade den börjat lysa igen.jag köpte mig en icarsoft i906 obd2-felkodsläsare för saab/volvo i hopp om att kunna släcka lampan,  Men utan resultat, då saabs bilar inte började stödja obd2 förrän vid 2001? Även om läsaren täckte systemet för årsmodellen så fanns det inte i bilen, vad jag förstod.

Har besiktning om en vecka.......så min fråga är, hur kan jag släcka lampan? finns det något annat alternativ än att lämna den till verkstaden eller själv köpa mig tech2?, är student så pengar är det brist på. har provat att dra ut minuspolen på batteriet, men det funkade såklart inte. hmm tack på förhand ! smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
15 december 2015
Du måste nog läsa av felkoden om du ska ha nån chans att hitta o fixa felet.
Funkar alla rattknapparna till stereon samt tutan? om inte är det möjligt att spiralfjäderkasetten bakom ratten är defekt.

- Time Attack -

7 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Ja, knapparna funkar, de är inte inkopplade då jag nyss bytte stereo men jag vet att de funkar. Kan tillägga att killen som sålde bilen sa att det var kabeln till sidoairbagen som var problemet.

Min tanke var mest om det möjligen fanns någon läsare av något slags som kunnat funka, förutom tech2. men det verkar inte så.. hmm men antar att det får bli en ombesiktning, och lägga mina sista slantar på en tech2 eller ta den till verkstaden..

Egen
277 Inlägg
15 december 2015
Skickade ett pm till dig

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 december 2015
Jo vet att du skrev vad säljaren sa till dig men en sak jag lärt mig genom åren är att 90% av säljare snackar skit (både privat och på firma).

Många OBD läsare tar inte vissa säkerhetssystem som t.ex airbag och ABS, behöver inte vara tech 2 dock utan finns andra som funkar med.

- Time Attack -

Sök