2837
Sök

Vågar man trimma?

49 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
#1
Har en volvo s60 t5 från 2005 som gått 26500mil. jag har planer på att åka till autotech och köra ett steg 3 . men min fråga är, ska man förvänta sig att det rasar efter 1000mil med någon ordentlig gas då och då?
tacksam för tips och egna erfarenheter utav er som kört /trimmat 260hks t5 motorn !

Herr
1 722 Inlägg
23 december 2015
#2
Mår den bra i övrigt så är det bara och köra på. Motorer rasar inte bara. Och gör dom det då hade det kvittat om du har trimmat eller ej.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

49 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Mår den bra i övrigt så är det bara och köra på. Motorer rasar inte bara. Och gör dom det då hade det kvittat om du har trimmat eller ej.

Menade också tillbehöv , såsom drivaxlar koppling , växellåda etc etc..

Herr
1 722 Inlägg
23 december 2015
#4
Om du steg3 trimmar och trimmet kräver starkare koppling så är det ju bara och byta. Annars kommer det ju slira och tillslut gå sönder.

Det som slits mest skulle jag säga är bussningar, drivaxlar är nog inget man behöver tänka på..

Är bilen i god kondition i motor och låda, och går fint på vägen så är det bara att köra.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
23 december 2015
#5
Kan absolut vara värt att göra en helservice på bilen, byta _alla_ oljor osv.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

49 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
#6
LocKtar skrev:
Kan absolut vara värt att göra en helservice på bilen, byta _alla_ oljor osv.

detta är inte planerat förrän till sommaren, men i nuläget servas den var 1000mil om inte tidigare, och går , ligger och ah, fungerar klockrent på alla sätt. men då säger du att enligt dig finns det inte några konstigheter om koppling osv håller?

Herr
1 722 Inlägg
23 december 2015
#7
Körstil avgör alltid en bils livslängd. Kör du karatestarter med dumpad originalkoppling, då kommer det inte hålla hur länge som helst. Även med starkare dito. Sunt förnuft gör så att grejerna håller.

Jag hade inte tvekat att köra ett steg 3 ifall bilen är i gott skick. Byt växellådsolja/diffolja

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Trucker
1 418 Inlägg
23 december 2015
#8
inget kan säga om det kommer hålla eller inte... trimning är alltid på egen risk smile

Lycka till i alla fall smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 642 Inlägg
24 december 2015
#9
Jag har snart kört 1500 mil sedan jag trimmade min bil.. Och då har jag även överskridit max vrid som växellådan är klassad för. wink
Viktiga är att man fortsätter med regelbunden service, en välservad trimmad bil håller ändå bättre än en dåligt servad originalbil.

Växellådan mår bra av ny olja också, jag byter min varannan service. Är du osäker på drivaxlarna, ta en titt. Har de börjat trycka ut fett runt klämman? Byt då så har du nytt fräscht fett i den. smile

De/Dem

653 Inlägg
24 december 2015
#10
Inga problem sålänge bilen mår bra och tas hand om. Täta service intervaller och åtgärda fel såfort dom uppkommer.
Ställer du av bilen under vintern? Byt olja och filter innan du tar ut den och börjar köra, och sen service vid max 1000mil. Och glöm inte bort växellådsoljan.

Smoke tires not drugs

49 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
Jag har snart kört 1500 mil sedan jag trimmade min bil.. Och då har jag även överskridit max vrid som växellådan är klassad för. wink
Viktiga är att man fortsätter med regelbunden service, en välservad trimmad bil håller ändå bättre än en dåligt servad originalbil.

Växellådan mår bra av ny olja också, jag byter min varannan service. Är du osäker på drivaxlarna, ta en titt. Har de börjat trycka ut fett runt klämman? Byt då så har du nytt fräscht fett i den. smile

tack för dessa rader! smile


Sök