3441
Sök

Vilka kombi/halvkombi bilar 80-86 har RWD eller går att bygga om till RWD?.

1 129 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
Jag håller på o letar efter en skattebefriad gärna 5 dörrars kombi/halvkombi(veteranare) i runt 5-10.000 kr klassen med RWD som skall användas som bruks o hobbyobjekt(billjudsbygge) samt ha eller skruvas i en dieselmotor. Är inte nåt speciellt intresserad av MB eller Volvo, vilket är de bilarna vad jag vet som det finns flertalet av i bra skick i den åldern jämfört med ex. Ford, Opel och Toyota.

Jag vet inte riktigt vilka andra bilar i de årsmodellerna som har RWD. Så det kanske finns större möjlighet att skaffa en FWD eller AWD bil som går att bygga om till RWD utan att det blir ett jätteprojekt eller behöver placera motorn bak i bilen?.

5 705 Inlägg
12 januari 2016
En gammal Audi-quattro är ju inte allt för svår att rwd-konvertera.

RWD-halvkombi finns ju Volvo 340/360, inte många Volvo-fans som räknar dessa som äkta Volvo då det i grunden var en DAF med Volvo-märken.

När Mercedes eller Volvo inte är av intresse är det inte så jättemånga bilar som går att hitta än idag från 80-86 som är bakhjulsdrivna.
Men kanske någon BMW-kombi? 5-serie eller 3-serie.

Sen finns ju Ford Sierra och Ford Scorpio, dessa är fortfarande relativt vanliga.

Får man fråga varför det just måste vara av årsmodell 80-86?
Ganska svårt att hitta vettiga exemplar för 5-10000kr av dessa årsmodeller, enda som egentligen är lätt att hitta är Volvo 245.

1 129 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
From 80 är inget krav, men vill gärna ha den senaste årsmodellen jag kan få tag i då det kan va till fördel i utrustning eller modellförändrings väg. Tom 86 är för att bilen behöver va skattebefriad så jag slipper LB besikta eller betala dyr skatt pga dieselmotor.
Senast redigerat av Palicuse (12 januari 2016)

Evildan
12 januari 2016
Moderering:
Stänger denna tråd då du redan 2014-05 gjorde en liknande och hänvisar till den istället.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291632

Sök