3075
Sök

Köpråd: Volvo S40, V70, 850 eller Saab Aero?

43 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
Läst mycket om vad folk rekommenderar till andra och vad de själva gillar bäst, men inte bestämt mig helt. Antar att ni här på Garaget kan hjälpa mig välja rätt bil efter min situation.

Studerar så drar inte in särskilt mycket pengar varje månad, så vill försöka hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Hade tänkt mig att köpa bilen för runt 10 000kr så får vi se om jag chippar o.s.v. senare.
Vad jag läst mig fram till så ska S40 2.0T dra lite mindre bensin vid stadskörning, och jag kör oftast på mindre vägar till skolan och hem. Därför funderar jag på om S40 2.0T är bilen jag ska välja.

Men som sagt har jag hört en massa olika saker om dessa bilar så behöver er hjälp. Vilken tror ni passar mig bäst? Är 2.0T något att ha jämfört med T4 motorn? Kan tillägga att jag inte brukar betala skatten själv, men bra om den är så låg som möjligt såklart.

Mod: Fixade din rubrik enligt instruktionerna gällande köpråd.
Läs dom gärna.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

22 Inlägg
19 januari 2016
Äger en T4 99 och den är underbar! Har inte behövt byta mycket förutom nån lampa och spänna handbromsen inför bes. Den går som ett odjur då turbon kickar igång och spinner hjulen lätt på asfalt. Tycker inte den drar mycket bensin heller även fast man ibland kör som en tok, dock så är den sänkt med 17 tums fälgar och därför rätt så stötig... En polare har en 2.0T och tror jag drar han ganska lätt:)

43 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
nippletwister skrev:
Äger en T4 99 och den är underbar! Har inte behövt byta mycket förutom nån lampa och spänna handbromsen inför bes. Den går som ett odjur då turbon kickar igång och spinner hjulen lätt på asfalt. Tycker inte den drar mycket bensin heller även fast man ibland kör som en tok, dock så är den sänkt med 17 tums fälgar och därför rätt så stötig... En polare har en 2.0T och tror jag drar han ganska lätt:)

Okej! Vet du om det är någon skillnad på accelerationen från stillastående om man kör som en vanlig människa utan att varva till max? wink Alltså roligast bil när man kör "normalt".

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 januari 2016
Prioriterar du låga kostnader så är nog inte Saab Aero rätt bil för dig. Dessutom är det en chansning att köpa ett exemplar för 10 000 kr då många i den prisklassen tenderar att vara hårt/slutkörda.

S40 2,0T låter dock som ett förnuftigt val.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

43 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
IceEyes skrev:
Prioriterar du låga kostnader så är nog inte Saab Aero rätt bil för dig. Dessutom är det en chansning att köpa ett exemplar för 10 000 kr då många i den prisklassen tenderar att vara hårt/slutkörda.

S40 2,0T låter dock som ett förnuftigt val.

Jo jag tänkte det. Men hur stor är skillnaden på 2.0T och T4? På pappret ser ju 160/165hk klent ut mot 200hk.

272 Inlägg
19 januari 2016
Trots min vurm för Saabar håller jag med IceEyes. I den prisklassen du pratar om är det nog ett klokare val med en v40 eller 850, tror du får en billigare bil för pengarna. En og9-3 av mer snik-modell kunna fungera för de pengarna, men någon fin Aero får du inte.

Jag skulle dock vilja påstå att alla bilar i den prislassen är en chansning. Har du tur håller det 10 år med bara enkel service, har du otur kommer du inte ens hem...

Muttley
19 januari 2016
Ska du välja s40 ska du välja fas 2 och inte fas1.

Jag hade en v40 2.0t

De var mitt livs största misstag ekonomiskt.

Styrbox, handbroms båda sidor, tror bromshuvudcylindern gav upp orka inte hålla på med den. Rost kom, 2 uppsättningar hjullager fram.  1 lykta fick bytas.  Säkert något mer.

Jag ägde den bara i 2 år tror jag allting kom på en enda gång. Skötte service och sånt

smile

Jag hade hoppat på en V70 eller S70 för de pengarna. Drar inte mer än en s40.

43 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Jag hade en v40 2.0t

Styrbox, handbroms båda sidor, tror bromshuvudcylindern gav upp orka inte hålla på med den. Rost kom, 2 uppsättningar hjullager fram.  1 lykta fick bytas.  Säkert något mer.

Jag ägde den bara i 2 år tror jag allting kom på en enda gång. Skötte service och sånt

smile

Intressant. Vill ha turbo så måste bli någon av de motorerna i så fall. Finns inte så jättemånga s70/v70 ute på blocket just nu.

Muttley
19 januari 2016
PetHee skrev:
tkd_rille skrev:

Jag hade en v40 2.0t

smile

Intressant. Vill ha turbo så måste bli någon av de motorerna i så fall. Finns inte så jättemånga s70/v70 ute på blocket just nu.

Du ska stryka -98 helt.
Jag hade inte ens tänkt på dem smile 

Men om du fortfarande är sugen så tänk på rost, och är de fas 1 så pruta så mycket du bara kan.

43 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:
PetHee skrev:
tkd_rille skrev:

Jag hade en v40 2.0t

smile

Du ska stryka -98 helt.
Jag hade inte ens tänkt på dem smile 

Men om du fortfarande är sugen så tänk på rost, och är de fas 1 så pruta så mycket du bara kan.

Menar du då S40/V40? Varför just 98an? Dåligt rostskydd?

22 Inlägg
20 januari 2016
PetHee skrev:
nippletwister skrev:

Okej! Vet du om det är någon skillnad på accelerationen från stillastående om man kör som en vanlig människa utan att varva till max? wink Alltså roligast bil när man kör "normalt".

Haha när har faktiskt ingen aning hur det är men att köra ut från en rondell med tvåan i och bara gasa är helt klart kul, är bara 18 så har inte hunnit köra så mycket bilar dock! Har för mig att T4an ska gå på 0-100 på ca 7 sek, vet dock inte hur det ser ut för 2.0t men min känns helt klart mer effektfull.

Sök