4 februari 2016
Trådstartare
Sitter och fingrar på att eventuellt köpa lite rymligare bil och har fastnat för A6 Avant. Min morbror har en 2,4 som jag kört runt lite med så jag har en uppfattning om hur den är att köra (Därför jag blev sugen på en, haha) men jag är nyfiken på hur den är att äga?
Några vanliga problem eller bara går dem? Lättmekade? Vad jag har förstått så måste man ha av fronten för de flesta större motorreparationer men när den väl är av kommer man åt ganska bra? Dyra delar?
Hur är det med försäkring och förbrukning? Enligt nätsidor ligger bensinarna runt 0,7-0,8 l/m och dieslarna på 0,5 l/m, realistiskt? Dyra att försäkra?
Vilken motor ska man ha och är det någon idé med Quattro? Räknade lite på dieselskatten och det skulle löna sig med diesel vid mer än 1000 mil om året, och jag tror det är ungefär det jag kör så det spelar egentligen ingen större roll vilket drivmedel man väljer, men jag lutar mest mot 1.8T p.g.a förbrukningen jämfört med effekten, bra val?
Är det någon större skillnad mellan A4 och A6? Finns det något med dem som gör att man borde välja den ena eller den andra?