Enligt min mening är definitionen på en riktig fyrhjulsdriven bil att den ska ha fördelningslåda med låsbar mellandifferential och helst även låg- och högväxel. "Full Time" på "amerikanska".
En riktig 4x4-bil ska alltså "greppa med alla 4 hjulen från början".
Inte skicka lite kraft, när det är försent, till den axel vars hjul inte redan börjat slira = Haldex, visco, elmotor på andra axeln.
Vilofriktionen är den största, och den verkar endast när alla 4 däcken samverkar mot underlaget.
Ett gränsfall är bilar med Torq Sen, torsen mellan axlarna. Är den spärrbar räknas den.
I så fall ser listan ut som följer:
Mercedes Geländewagen 460-serien.
Mitsubishi Pajero Wagon & Shogun generation 3 och framåt. Exkl Pinin.
Toyota LandCruiser de flesta nyare(svårt att räkna upp alla modeller).
Range Rover fr o m Classic.
Land Rover Discovery fr o m "ettan" men tyvärr inte alla "3" och "4".
Land Rover Defender.
Bowler WildCat.
Lada Niva samtliga.
Suzuki Grand Vitara fr o m generation 3 exkl 1,6 3-d.
Jeep Liberty/Cherokee KJ -05 &-06.
Jeep Grand Cherokee vissa - men inte alla.
Nissan Patrol vissa - men inte alla.
Hummer H1- H3 med undantag för vissa "snikar".
Porsche Cayenne, vissa.
VW Tuareg, vissa.
Ber om ursäkt om jag glömt någon. Rena militärbilar såsom t ex Volvo TGB-serien och Scania TGB-serien är inte med samt utlandsbyggda militärbilar som är för många varianter för att kunna räknas upp.
Ska man vara petig och ställa ännu högre krav på en 4x4-bil bör den även ha någon form av differentialbromsar eller -spärrar i axlarna alternativt torsen eller "bromsvärmare".
Anser jag!