3990
Sök

Tempmätaren fungerar onte

311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#1
Tempmätare rör sig inte en mm.
Varmt i bilen. Vattentempsgivare är bytt utan resultat.
Min fråga är ska jag byta instrumenthus nästa??
Bilen går som den ska annars och termostaten öppnar.
Vad är nästa steg??


242 Inlägg
26 februari 2016
#2
Låter som kortis i instrumenthus, vad har du för bil? Blir kanske lättare för någon att svara då.


311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#3
Chrisehhh skrev:
Låter som kortis i instrumenthus, vad har du för bil? Blir kanske lättare för någon att svara då.

Det är en rover 216 årsmodell 1999
Jag vill också ha det till instrumenthus då bilen fungerar som den ska annars.
Alla andra mätare fungerar utan tempmätaren.
Har bara ägt bilen i två veckor och var såhär när jag köpte den


311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#4
Har bytt hela instrumenthuset nu utan resultat.
Måste vara kabelbrott någonstans


344 Inlägg
26 februari 2016
#5
Säkert att du bytt "rätt" tempgivare? En del bilar har 1 till motorn och 1 till mätaren.

Edit : googlade lite och du kan ha 2 givare, dom sitter i närheten av varandra och den till ecun har 2 kablar och den till instrumentet har 1 kabel, koppla lös kabeln från givaren och lägg den mot jord så borde mätaren sticka i taket om kablaget och mätaren ärbhela.
Senast redigerat av fax110 (26 februari 2016)

311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#6
fax110 skrev:
Säkert att du bytt "rätt" tempgivare? En del bilar har 1 till motorn och 1 till mätaren.

Tror det är rätt
Brun två kontakter på den sitter på termostathuset
Sitter en blå under termostathuset också men den ska gå till fläkten som jag förstår det.
Har hört att man kan kortsluta kablarna så ska mätaren röra sig i bilen isåfall.
Någon som vet hur man gör??
Och om det är fel givare så jag kortsluter den till fläkten vad kan hända? ?


344 Inlägg
26 februari 2016
#7
smurfen32 skrev:
fax110 skrev:
Säkert att du bytt "rätt" tempgivare? En del bilar har 1 till motorn och 1 till mätaren.

Tror det är rätt
Brun två kontakter på den sitter på termostathuset
Sitter en blå under termostathuset också men den ska gå till fläkten som jag förstår det.
Har hört att man kan kortsluta kablarna så ska mätaren röra sig i bilen isåfall.
Någon som vet hur man gör??
Och om det är fel givare så jag kortsluter den till fläkten vad kan hända? ?

Som jag fattade det på internet så är det den med 2 kablar som är till ecun och fläkt och den med 1 kabel som är till instrumentet,  den ensamma kabeln drar du till jord och kollar om mätaren rör sig. Dom 2 kablarna lägger du ihop med varann att "kortsluta" dom 2 kablarna är samma sak som givaren gör = fläkten startar. Testa på kablarna till båda givarna och återkom.

Om detta är rätt bil / motor så är det den inringade givaren som ska va till instrumentet.

http://www.mgfcar.de/sensor/gauge_dcp_3953_t.JPG
http://www.mgfcar.de/sensor/coolant_gauge02211_t.jpg
Senast redigerat av fax110 (26 februari 2016)

311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#8
fax110 skrev:
smurfen32 skrev:
fax110 skrev:
Säkert att du bytt "rätt" tempgivare? En del bilar har 1 till motorn och 1 till mätaren.

Tror det är rätt
Brun två kontakter på den sitter på termostathuset
Sitter en blå under termostathuset också men den ska gå till fläkten som jag förstår det.
Har hört att man kan kortsluta kablarna så ska mätaren röra sig i bilen isåfall.
Någon som vet hur man gör??
Och om det är fel givare så jag kortsluter den till fläkten vad kan hända? ?

Som jag fattade det på internet så är det den med 2 kablar som är till ecun och fläkt och den med 1 kabel som är till instrumentet,  den ensamma kabeln drar du till jord och kollar om mätaren rör sig. Dom 2 kablarna lägger du ihop med varann att "kortsluta" dom 2 kablarna är samma sak som givaren gör = fläkten startar. Testa på kablarna till båda givarna och återkom.

Om detta är rätt bil / motor så är det den inringade givaren som ska va till instrumentet.

http://www.mgfcar.de/sensor/gauge_dcp_3953_t.JPG
http://www.mgfcar.de/sensor/coolant_gauge02211_t.jpg

Okej intressant ser likadant ut iallafall men jag Bytade den bruna saken är den att är bilen igång och jag tar ut sladden ifrån den bruna så startar fläkten
Hinner inte få hem en ny givare då det är beställningsvara men kan ju ta en på skrot och pröva.
Är det som du säger så har du gjort min vecka
Återkommer med resultat
Senast redigerat av smurfen32 (26 februari 2016)


344 Inlägg
26 februari 2016
#9
smurfen32 skrev:
fax110 skrev:
smurfen32 skrev:

Tror det är rätt
Brun två kontakter på den sitter på termostathuset
Sitter en blå under termostathuset också men den ska gå till fläkten som jag förstår det.
Har hört att man kan kortsluta kablarna så ska mätaren röra sig i bilen isåfall.
Någon som vet hur man gör??
Och om det är fel givare så jag kortsluter den till fläkten vad kan hända? ?

Som jag fattade det på internet så är det den med 2 kablar som är till ecun och fläkt och den med 1 kabel som är till instrumentet,  den ensamma kabeln drar du till jord och kollar om mätaren rör sig. Dom 2 kablarna lägger du ihop med varann att "kortsluta" dom 2 kablarna är samma sak som givaren gör = fläkten startar. Testa på kablarna till båda givarna och återkom.

Om detta är rätt bil / motor så är det den inringade givaren som ska va till instrumentet.

http://www.mgfcar.de/sensor/gauge_dcp_3953_t.JPG
http://www.mgfcar.de/sensor/coolant_gauge02211_t.jpg

Okej intressant ser likadant ut iallafall men jag Bytade den bruna saken är den att är bilen igång och jag tar ut sladden ifrån den bruna så startar fläkten
Hinner inte få hem en ny givare då det är beställningsvara men kan ju ta en på skrot och pröva.
Är det som du säger så har du gjort min vecka
Återkommer med resultat

Okej, ja dom kan funka på några olika vis dom där givarna men att jorda den undre som ska vara till tempmätaren var nåt jag hitta när jag googlade om just specifikt det här så testa det på den undre och så skippar du "kortslutningen" av den övre givaren har du ju liks bytt där.

Ja återkom gärna med resultatet då det vore kul att höra!

311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#10
fax110 skrev:
smurfen32 skrev:
fax110 skrev:

Som jag fattade det på internet så är det den med 2 kablar som är till ecun och fläkt och den med 1 kabel som är till instrumentet,  den ensamma kabeln drar du till jord och kollar om mätaren rör sig. Dom 2 kablarna lägger du ihop med varann att "kortsluta" dom 2 kablarna är samma sak som givaren gör = fläkten startar. Testa på kablarna till båda givarna och återkom.

Om detta är rätt bil / motor så är det den inringade givaren som ska va till instrumentet.

http://www.mgfcar.de/sensor/gauge_dcp_3953_t.JPG
http://www.mgfcar.de/sensor/coolant_gauge02211_t.jpg

Okej intressant ser likadant ut iallafall men jag Bytade den bruna saken är den att är bilen igång och jag tar ut sladden ifrån den bruna så startar fläkten
Hinner inte få hem en ny givare då det är beställningsvara men kan ju ta en på skrot och pröva.
Är det som du säger så har du gjort min vecka
Återkommer med resultat

Okej, ja dom kan funka på några olika vis dom där givarna men att jorda den undre som ska vara till tempmätaren var nåt jag hitta när jag googlade om just specifikt det här så testa det på den undre och så skippar du "kortslutningen" av den övre givaren har du ju liks bytt där.

Ja återkom gärna med resultatet då det vore kul att höra!

Återkommer med resultat imorgon då detta får bli nattens projekt


311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#11
smurfen32 skrev:
fax110 skrev:
smurfen32 skrev:

Okej intressant ser likadant ut iallafall men jag Bytade den bruna saken är den att är bilen igång och jag tar ut sladden ifrån den bruna så startar fläkten
Hinner inte få hem en ny givare då det är beställningsvara men kan ju ta en på skrot och pröva.
Är det som du säger så har du gjort min vecka
Återkommer med resultat

Okej, ja dom kan funka på några olika vis dom där givarna men att jorda den undre som ska vara till tempmätaren var nåt jag hitta när jag googlade om just specifikt det här så testa det på den undre och så skippar du "kortslutningen" av den övre givaren har du ju liks bytt där.

Ja återkom gärna med resultatet då det vore kul att höra!

Återkommer med resultat imorgon då detta får bli nattens projekt

Kan vara som du sa
Kollade mekonomen ang den givare jag köpte och den heter vattentempsgivare
Kan ju vara till fläkten??


311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#12
Kollade lite snabbt nu
Är en kabel till givaren
Men där är två stift på givaren
Kan det vara riktigt??


2 327 Inlägg
26 februari 2016
#13
Dem modellerna är byggda på Honda delar, mest från mb/mc civicen. Och det är den tempgivaren med ett stift som går till mätarhuset, den precis bredvid med 2 är till ecun, och det är ecun som startar fläkten, men där finns ytterligare en sensor på termostathuset som fungerar som en säkerhetsfunktion, den kan med andra ord starta fläkten om inte ecun startar fläkten. Men det är den enpoliga du ska fokusera på, dem finns överallt på skroten på tex olika civic och accord från 88 till 00


311 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#14
Xebers76 skrev:
Dem modellerna är byggda på Honda delar, mest från mb/mc civicen. Och det är den tempgivaren med ett stift som går till mätarhuset, den precis bredvid med 2 är till ecun, och det är ecun som startar fläkten, men där finns ytterligare en sensor på termostathuset som fungerar som en säkerhetsfunktion, den kan med andra ord starta fläkten om inte ecun startar fläkten. Men det är den enpoliga du ska fokusera på, dem finns överallt på skroten på tex olika civic och accord från 88 till 00

På termohuset finns det bara två givare
En brun med två stift som jag tror är till fläkten för är bilen igång och man tar bort kontakten så startar fläkten.
Sen är där en svart givare med två stift men där går bara en sladd till den.
Borde vara den till mätaren isåfall.
Blir bara bekymrad  att där är två stift men där går bara en sladd till den??
Sitter under termohuset


2 327 Inlägg
26 februari 2016
#15
Möjligt att jag förväxlat rovermodellerna tongue jag skulle nog råda dig att skaffa ett kopplingschema, annars kan du mäta med multimeter i den kabeln och bak i mätarhuset så du vet att kabeln är okej, annars testa byta tempgivaren, om inte det går är visaren i mätarhuset trasig, eller så saknas plus respektive minus till mätaren, mer finns inte i det systemet tongue att tvåpoliga sensorer bara använder en sladd är inte helt ovanligt, dem jordar i dem fallen i godset


311 Inlägg
27 februari 2016
Trådstartare
#16
Xebers76 skrev:
Möjligt att jag förväxlat rovermodellerna tongue jag skulle nog råda dig att skaffa ett kopplingschema, annars kan du mäta med multimeter i den kabeln och bak i mätarhuset så du vet att kabeln är okej, annars testa byta tempgivaren, om inte det går är visaren i mätarhuset trasig, eller så saknas plus respektive minus till mätaren, mer finns inte i det systemet tongue att tvåpoliga sensorer bara använder en sladd är inte helt ovanligt, dem jordar i dem fallen i godset


311 Inlägg
27 februari 2016
Trådstartare
#17
Tänkte medelande att problemet är löst.
Var givaren under termostathuset.
Tack för all hjälp
Speciellt till fax 110


311 Inlägg
27 februari 2016
Trådstartare
#18
En sista fråga bara.
Bilen har stått i fem timmar
Startar och kör efter ca 5 minuter så är där bra värme i bilen och tempen på normal och där blir den.
Ska det gå så snabbt?? Mest så inget är fel.
Jag lutade som man ska tror jag


Forummoderator
26 351 Inlägg
27 februari 2016
#19
smurfen32 skrev:
En sista fråga bara.
Bilen har stått i fem timmar
Startar och kör efter ca 5 minuter så är där bra värme i bilen och tempen på normal och där blir den.
Ska det gå så snabbt?? Mest så inget är fel.
Jag lutade som man ska tror jag

Låter helt normalt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök