3824
Sök

Webasto - Programmering

6 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
Hej!

Jag har en VW Caddy -09 med tillsatsvärmare uppgraderad till parkeringsvärmare. Både med GSM-start och fjärr-start.

Cirkulationspumpen gick sönder och det konstaterades vid isärtagning att även brännare och brännarrör var i dåligt skick. Det hade även kommit in vatten i styrenheten. Allt detta byttes för ca 13 000kr.

Då den nya styrenheten skulle "programmeras in" upptäckte verkstan att det inte gick med hans dator utan en VAG-skiva/licens som kostar 4 000kr.

Pratade med webastos kundtjänst och de kunde inte svara på om det finns några andra lösningar iom att det är VW's styrenhet för tillsatsvärmaren som är spärrad. Möjligvis att kolla med VW sa dom.

Jag pratade med VAG-ÅF i Umeå och de sa också att det är inköp av skiva som gäller.

Är det någon som har något annat tips än att köpa denna skiva? Eller eventuellt vem man kan kontakta?

Känns som en tråkig utgift då man redan har betalt för en upplåsning förut. Ungefär som att man köper en dator med Windows och då hårddisken går sönder och byts ut så måste man köpa en ny Windowsversion för nån tusenlapp!

1 271 Inlägg
24 februari 2016
Jättekonstigt besked från ÅF. Alla moduler man byter i bilarna behöver kodas in och det ska varje auktoriserad verkstad klara av med sin diagnosutrustning.

Vad är det skiva som ska köpas och hur ska denna skiva användas för att låsa upp och programmera värmaren?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

6 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
Soulman: Dom sa bara att dom i detta fall behövde en skiva för att kunna låsa upp värmaren med sin utrustning.
Skivan ska tydligen också vara "en-gångs".

Antar att det är denna skiva som dom behöver:
http://www.autokatalogen.se/afw/hbg/vie … No=1883642

1 271 Inlägg
28 februari 2016
Adson skrev:
Soulman: Dom sa bara att dom i detta fall behövde en skiva för att kunna låsa upp värmaren med sin utrustning.
Skivan ska tydligen också vara "en-gångs".

Antar att det är denna skiva som dom behöver:
http://www.autokatalogen.se/afw/hbg/vie … No=1883642

Då har de ju monterat fel styrenhet.
Din värmare var ju uppgraderad till parkeringsvärmare och då är det ju den funktion du ska ha efter reparation?
Var ska denna skivan mats in? I radion? Det var ju en USB-sticka med på bild, vet du hur den ska användas?

Om det handlar om en upplåsning och inte nytt program till värmaren borde man kunna göra detta med VCDS. OM CDn ska in i radion kan jag inte alls förstå hur den ska kommunicera med värmaren eller annan styrenhet i bilen. Det funkar liksom inte så utan man behöver skicka in nytt program via OBD uttaget.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

214 Inlägg
28 februari 2016
Man använder webastos diagnosprogram som heter thermotest. Förmodligen ligger nån mjukvara på skivan och usbminnet år en dongel som låser upp funktionen så man kan koda om 1 värmare. Riktigt svinigt tycker jag. Men kan man tjäna pengar på nått så gör man det. Man kan även kommunicera med en webasto med en vag-com kabel. Man kopplar in k-linan till värmaren stift 1 eller 2. Samt strömsätter värmare och kabel och sen starta wtt med rosstech drivare för comport.

1 271 Inlägg
28 februari 2016
Då är detta kanske en billigare lösning. Det borde vara exakt samma värmare.

http://www.carsystems.pl/vw-touran-1k0- … id817.html

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Sök