3001
Sök

Saab 9000 Intercoller i 900?????

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
Tjena... Om ni läser lite om min bil ser ni min nuvarande plan... Men grejen är den:
Att jag har kollat runt en hel del på priser och så mm. Tänkte höra om någon i så gott som detalj skulle orka förklara hur mycket modifiering det blir och EXAKT vad som behöver moddas för att få på en 9000 IC i min 900. Utgå ifrån att jag har tummen mitt i han´d (ej påläst).

Tack i vilket fall / Sannefjord

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juni 2007
Bort med fronten, kapa bort bogseröglorna och sedan e det bara finjusteringar kvar...  smile
Tog några bilder när jag gjorde det på "året runt bilen" http://www.saab4fun.com/blue06.html

Tyvärr missade jag att for vid monteringen på Aeron.  men där sitter den; http://www.saab4fun.com/nya_bilder/dax16.jpg VÄGRADE fuskbygge med slangar ut genom gallret i stötfångaren, ser ju apa ut...

EDIT...  WTF? Släng den där dumpen illa kvickt. Om du vill ha en bil som går bra asså, men är det inte så noga utan att pysa för fjortisarna är viktigare kan du ju behålla den.  Hoppas verkligen du pluggade hålet i röret innan turbon ordentligt...
Senast redigerat av MrTurbo (7 juni 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
Tackar så jäääävla mycket big_smile big_smile big_smile

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
Nu har jag kollat på bilderna som bara fan... hjälper mycket! big_smile Får tacka för det. Men, så det e i princip bara öglorna som man får modda, alltså "jobbigt" modd? Inget mera skära plåt elr?

Hehe, a tack... jag vet. Men vad kan du rekomendera? En turbo X dump?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juni 2007
Det är bogseröglorna och lite runt dem som får tas bort, det märker du när du måttar med intercoolern. Den skall gå ända upp mot undersidan på övre kylarbalken. Ev behöver du ta bort plastläppen som sitter i botten på nedre kylarbalken med.

Jag rekommenderar ENDAST saabs original återcirkulernade by-passventil så länge du inte har  Trionic5 motorstyrsystem eller laddar över 2bar...  Öppna ventiler gör att LM ballar ur och bilen går INTE bra då, dessutom kommer du troligen döda katalysatorn.

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
A  det stämmer... får bli så... men du vet "vrid" på garaget. Vad kör han med?

Går bilen igenom besiktningen utan ögglorna och med 9000 IC?

5 710 Inlägg
8 juni 2007
Sannefjord skrev:
men du vet "vrid" på garaget. Vad kör han med?

9000 IC av den "nya" modellen (om minnet är med mig)
Sannefjord skrev:
Går bilen igenom besiktningen utan ögglorna och med 9000 IC?

Ja.

MVH Jonas
..............

12 Inlägg
8 juni 2007
Finns även fler 900 trimtips på denna sida.
http://popeye.rty.nu/

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 juni 2007
Henke har också mycket nyttigt på sin sida ja.

(kommer ihåg när han frågade mig om hur en intercooler fungerade, det var många år sedan och han får snart börja lära mig saker. smile )

Sök