Tjenare,
Pg.a utrymmesskäl planerar jag att köra med elektrisk styrservo i mitt Cheva-bygge. Där råder inga konstigheter eller funderingar på hur jag ska göra.
Dock uppstod en annan (möjligen idiotisk) tanke i spåren av detta.
Har idag ett hydrauliskt bromsservo-system, detta val gjordes eftersom motorn inte kommer att leverera tillräckligt med vakuum, samt att hydraulik-enheten tar upp mindre plats än ett vanligt vakuum-system.
Hur som helst,
Eftersom jag nu ska köra med el-servo styrning direkt på rattstången så är jag inte längre i behov av en styrservopump monterad på och driven av motorn. Dock så drivs även bromsservot av densamma styrservopump. Jag skulle mycket väl kunna ställa in pumpen så den fortsättningsvis endast arbetar med bromsservot, men fick någon idé att man kanske kan bygga ett fristående system även för bromsarna?
Tanken som dök upp var om man skulle kunna ta en modern och pålitlig eldriven hydraulisk styrservopump som idag används på många bilmodeller, men istället för servostyrning låta den arbeta mot bromsservot?
Vad jag kan se så levererar denna typ av el-pump i det närmast samma tryck samt mängd som en vanlig servopump.
El-pumpen är även konstruerad för kontinuerlig drift, så hydraulvätskan kommer likt som en vanlig pump fortsätta cirkulera vätska genom bromsservot och även en kylare om man så vill. Som jag ser det bör det även vara mindre belastning för el-pumpen att arbeta mot ett bromssystem än en servostyrning(?)
Jag vet att detta koncept testats tidigare i form av GM's "Powermaster", vilken blev en stor flopp.
Men anledningen till att den fungerade dåligt var pg.a de undermåliga komponenter som fanns tillgängliga för tiden, bland annat en el-motor som med tiden började läcka in bromsvätska på de elektriska komponenterna. Dessutom var Powermaster'n en komplett enhet där alla delar satt samman. Till skillnad mot den kan jag med omsorg välja tillförlitliga och noga beprövade komponenter som samtliga används på rullande bilar idag.
Fördelarna jag ser är att man kan placera el-pumpen precis var man vill.
Man stjäl ej effekt från motorn.
Pumpen levererar ett konstant kontinuerligt tryck till skillnad från en remdriven som ökar/minskar med motorvarv.
Om motorn skulle implodera så skulle fortfarande bromsservot fungera, åtminstone tills dess att batterierna dör.
Jag ser heller inga risker att detta koncept skulle vara "farligare" än en vanlig pump. Om motorn dör stannar en vanlig remdriven pump, direkt förlorar man servostyrningen och efter 2-3 tryck på bromsen försvinner även bromsservot. Så länge jag har ström i batterierna kommer jag att bibehålla både styrning och bromsservo, och skulle mot förmodan precis allt dö samtidigt skulle jag som på en vanlig bil ändå kunna styra och bromsa manuellt.
Ja jag vet inte.
Har någon annan testat eller funderat på något likvärdigt eller som ser en stor lucka i denna teori?
Tacksam för era tankar och funderingar.
Mvh,
Lidstrom
Pg.a utrymmesskäl planerar jag att köra med elektrisk styrservo i mitt Cheva-bygge. Där råder inga konstigheter eller funderingar på hur jag ska göra.
Dock uppstod en annan (möjligen idiotisk) tanke i spåren av detta.
Har idag ett hydrauliskt bromsservo-system, detta val gjordes eftersom motorn inte kommer att leverera tillräckligt med vakuum, samt att hydraulik-enheten tar upp mindre plats än ett vanligt vakuum-system.
Hur som helst,
Eftersom jag nu ska köra med el-servo styrning direkt på rattstången så är jag inte längre i behov av en styrservopump monterad på och driven av motorn. Dock så drivs även bromsservot av densamma styrservopump. Jag skulle mycket väl kunna ställa in pumpen så den fortsättningsvis endast arbetar med bromsservot, men fick någon idé att man kanske kan bygga ett fristående system även för bromsarna?
Tanken som dök upp var om man skulle kunna ta en modern och pålitlig eldriven hydraulisk styrservopump som idag används på många bilmodeller, men istället för servostyrning låta den arbeta mot bromsservot?
Vad jag kan se så levererar denna typ av el-pump i det närmast samma tryck samt mängd som en vanlig servopump.
El-pumpen är även konstruerad för kontinuerlig drift, så hydraulvätskan kommer likt som en vanlig pump fortsätta cirkulera vätska genom bromsservot och även en kylare om man så vill. Som jag ser det bör det även vara mindre belastning för el-pumpen att arbeta mot ett bromssystem än en servostyrning(?)
Jag vet att detta koncept testats tidigare i form av GM's "Powermaster", vilken blev en stor flopp.
Men anledningen till att den fungerade dåligt var pg.a de undermåliga komponenter som fanns tillgängliga för tiden, bland annat en el-motor som med tiden började läcka in bromsvätska på de elektriska komponenterna. Dessutom var Powermaster'n en komplett enhet där alla delar satt samman. Till skillnad mot den kan jag med omsorg välja tillförlitliga och noga beprövade komponenter som samtliga används på rullande bilar idag.
Fördelarna jag ser är att man kan placera el-pumpen precis var man vill.
Man stjäl ej effekt från motorn.
Pumpen levererar ett konstant kontinuerligt tryck till skillnad från en remdriven som ökar/minskar med motorvarv.
Om motorn skulle implodera så skulle fortfarande bromsservot fungera, åtminstone tills dess att batterierna dör.
Jag ser heller inga risker att detta koncept skulle vara "farligare" än en vanlig pump. Om motorn dör stannar en vanlig remdriven pump, direkt förlorar man servostyrningen och efter 2-3 tryck på bromsen försvinner även bromsservot. Så länge jag har ström i batterierna kommer jag att bibehålla både styrning och bromsservo, och skulle mot förmodan precis allt dö samtidigt skulle jag som på en vanlig bil ändå kunna styra och bromsa manuellt.
Ja jag vet inte.
Har någon annan testat eller funderat på något likvärdigt eller som ser en stor lucka i denna teori?
Tacksam för era tankar och funderingar.
Mvh,
Lidstrom
0
0
0
0