3277
Sök

Måste man ha öppet filter saab 9-5 aero?

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2016
#21
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Det tvistar di lärde om så att säga. Vissa säger att det går jättebra (oftast dom som testat), och vissa säger att du kommer döda LMM (dom som inte testat oftast). Så ja, du får helt enkelt testa!


George
1 956 Inlägg
24 mars 2016
#22
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Nej inte av trycket men kan skadas av oljedimnan som blir av vevhusventilation eller om turbon läcker olja ut i kompressorn.

Har kört så i flera tusen mil på min.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2016
#23
jojje81 skrev:
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Nej inte av trycket men kan skadas av oljedimnan som blir av vevhusventilation eller om turbon läcker olja ut i kompressorn.

Har kört så i flera tusen mil på min.

Har du fått programmera om boxen efter att du flyttade LMM?


George
1 956 Inlägg
24 mars 2016
#24
_DamnIt skrev:
jojje81 skrev:
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Nej inte av trycket men kan skadas av oljedimnan som blir av vevhusventilation eller om turbon läcker olja ut i kompressorn.

Har kört så i flera tusen mil på min.

Har du fått programmera om boxen efter att du flyttade LMM?

Oftast behövs det inte på saabarna iaf.. men har hört om fall där man behövt korrigera.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 mars 2016
#25
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Man kan stöta på andra problem om inte annat. Den jobbar nu i 70grader istället för ambient. Temperaturmätaren säger alltså väldigt hög temperatur och motorn reglerar ned effekten? Den kan få sneflöde.... alltså en LMM  mäter inte över hela arean utan bara där tråden går. Om flödet påverkas med stegmuffar upp/ner så kan det bli virvlar och shit som gör att den mäter fel å det grövsta.  Det är tex därför BSR luftfilter till BMW 325 E36 är vinklat, för bilen slutade gå i 140km/h med rakt filter. LMM blev lurad, trots rätt flöde.

Ja listan är lång utöver att LMM kanske pajar....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 693 Inlägg
24 mars 2016
#26
torpis skrev:
Softis skrev:
Snabb fråga... Om man nu skulle flytta LMM till efter dumpen.... Skadas inte LMM av trycket då?

Man kan stöta på andra problem om inte annat. Den jobbar nu i 70grader istället för ambient. Temperaturmätaren säger alltså väldigt hög temperatur och motorn reglerar ned effekten? Den kan få sneflöde.... alltså en LMM  mäter inte över hela arean utan bara där tråden går. Om flödet påverkas med stegmuffar upp/ner så kan det bli virvlar och shit som gör att den mäter fel å det grövsta.  Det är tex därför BSR luftfilter till BMW 325 E36 är vinklat, för bilen slutade gå i 140km/h med rakt filter. LMM blev lurad, trots rätt flöde.

Ja listan är lång utöver att LMM kanske pajar....

Jag förstår!

Hade inte tänkt göra det på min dock, bara nyfiken. Blir svårt när man har dubbelturbo, får ha 2 LMM isf tongue

Booyakasha!

309 Inlägg
25 mars 2016
#27
En polare till mig hade en gammal saab 900 från 1987 (eller 1988) som hade turbo men ingen dumpventil? Hur fungerar en sådan?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 mars 2016
#28
_Nas_ skrev:
En polare till mig hade en gammal saab 900 från 1987 (eller 1988) som hade turbo men ingen dumpventil? Hur fungerar en sådan?

Dumpventil är inte tvunget att ha för att turbon skall funka.
Den är bara ett oerhört bra hjälpmedel för att öka livslängden på bland annat turbon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2016
#29
_Nas_ skrev:
En polare till mig hade en gammal saab 900 från 1987 (eller 1988) som hade turbo men ingen dumpventil? Hur fungerar en sådan?

Även Nissan 200SX -S13 har ingen avlastningsventil(!)   Vid låga laddtryck och små turboaggregat så väljer man ibland att köra utan.  Dock vinner ju den som har mest körbarhet och minst turbolag vilket man får med en avlastningsventil.

Man kan ju köra bil och växla utan att använda kopplingen också, men man måste vara duktig på att hålla rätt varvtal. Lite samma sak, koppling är alltså onödigt, men väldigt bekvämt ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

309 Inlägg
25 mars 2016
#30
Tack så mycket för era svar. Då är jag med i matchen igen. Sorry för off topic för övrigt!

Att köra turbo är beroendeframkallande...

18 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#31
torpis skrev:
hasteone skrev:
Kanske är nått annat trix som krävs för att få så smile

Läste du inte min länk???? Vill man inte förstå så kommer man aldrig förstå. Folk kommer dessutom tröttna på att försöka hjälpa den som inte bryr sig om de svar som hon får.

Jo jag läste men svårt att förstå allting ov bli proffsp åe ndag hmm

18 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#32
Men får tacka alla för bra svar, får köpa ett öppet sportluftsfilter och trycka i, lämna in på verkstad så dem kan svetsa dit något stänkskydd för filtret ska ju ej ta smuts från backen, så får ju inte vara helt öppet in i motorrummet där det öppna luftfiltret sitter.
Senast redigerat av hasteone (27 mars 2016)


Sök