2454
Sök

Batteriet laddas ur i garaget! tre år i rad

2 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#1
Hej, har en ärvd bil, Ford Escort fr 1995. Körd under 100.000. Servas regelbundet. Används endast sommartid. Fungerar bra. Här mitt mysterium: sommartid maj-september (oktober) står bilen ute på innergården. Aldrig problem att starta. En granne vill använda min utebilplats på vintern, så då får jag låna hans garage (svårt att backa ut) när min bil ändå inte är i användning. Garaget har en bilplats, o andra halvan gårdskarlens maskiner. Skall vara uppvärmt (plusgrader).

Jag kör in bilen i garaget i oktober. Har behövt dock behövt bilen någon dag senare, men då är batteriet dött. Detta hände hösten 2015 o hösten 2014. År 2013 kan jag inte garantera att inte lyktorna glömdes på. På våren dött i alla fall.

Batteriet är i princip nytt. Bilen kan stå på gården en månad okörd, och startar direkt. Aldrig korta körningar. Det är bara i garaget den laddar ur sig. Spökligt. Tycker inte det är fuktigt i garaget. Men det skulle vara den enda orsaken jag kan se.

Har någon en annan idé?

672 Inlägg
11 april 2016
#2
en högst normal process, kallas för sulfatering!

"Väx inte upp! det är en fälla"

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
#3
Så du menar att bilen kan stå ut 15 sep och du kör iväg utan konstigheter 31 sep.
Men ställer du in den i garaget den 1 okt och ska iväg den 3 okt då startar den inte ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

2 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#4
Till Adder: exakt så är det. Därför tycker jag att det är så konstigt.

Innan jag fick tillgång till garaget stod bilen ute hela vintrarna på gården. Utan att jag körde en meter. I april när det var dags för besiktning, och snön hade smultit, startade jag bilen. Den gick igång genast. Varje år.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 april 2016
#5
NU förstår man varför man BÖR förvara sina batterier i kyla..
Nerbrytningsprocessen är tydligen långsammare då..
Senast redigerat av tommen1 (11 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

68 Inlägg
11 april 2016
#6
Jag har lite svårt att köpa förklaringen att temperaturen i garaget är det som gör att batteriet laddas ur på bara ett dygn, när det kan stå utomhus i kyla såpass länge.

Varför inte göra ett enkelt test av batteriet?

Ladda det (kör med bilen), plocka ur det och ställ det i garaget ett dygn. Blir det urladdat då?

Upprepa proceduren men ställ batteriet utomhus (på vintern). Urladdat då?


Sök