2940
Sök

Motorkylning integrerad med ac?

324 Inlägg
15 april 2016
Trådstartare
#1
När jag ändå höll på att skruva plockade jag bort kondensorn på en opel för att beställa hem rätt.
Men det lustiga är att nu lyser lampan för motorkylning och kylfläkten går igång direkt. Trodde de hade skilda liv. Så frågan är nu, låta bilen stå eller köra ändå? Hur mycket drar fläkten, dödar den batteriet?

Det är två kablar jag kopplat ur, tryckgivare och kondensorfläkt. Förstnämnda kan knappast ha med saken att göra, det bör då vara den trepoliga kabeln till kondensorkylningen. Måste jag då hänga in denna fläkt igen, eller kan man bygla kontakten på nåt sätt?
Senast redigerat av OttoM (15 april 2016)

962 Inlägg
15 april 2016
#2
Hur ter den sig om du stänger av kupéfläkten eller i ekonomiläge? Borde stanna då. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

324 Inlägg
15 april 2016
Trådstartare
#3
ACn är avstängd.

7 432 Inlägg
15 april 2016
#4
bilen ska gå kallare om kondensorn är borta,, den går varmare när ac är igång


962 Inlägg
15 april 2016
#5
OttoM skrev:
ACn är avstängd.

Okej men så långt förtod jag. Det jag blev att tänka på var att om fortfarande kretsen låg på och tryckgivaren var ryckt kanske genererar för högt tryck även om så inte är fallet försöker kyla av hela systemet och enda vägen blir via kylaren.
Långsökt kanske men jag kan inte annars se något samband mellan fenomenet och det var därför jag ställde frågan. Stänger man kretsen via kupén på ekonomiläget så ska ju inte det slå ström till magnetkopplingen och därifrån vidare.

Hade man haft ett kopplingschema så hade man ju lättare får sig en bild över hur det är kopplat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

324 Inlägg
15 april 2016
Trådstartare
#6
M123 skrev:
OttoM skrev:
ACn är avstängd.

Okej men så långt förtod jag. Det jag blev att tänka på var att om fortfarande kretsen låg på och tryckgivaren var ryckt kanske genererar för högt tryck även om så inte är fallet försöker kyla av hela systemet och enda vägen blir via kylaren.
Långsökt kanske men jag kan inte annars se något samband mellan fenomenet och det var därför jag ställde frågan. Stänger man kretsen via kupén på ekonomiläget så ska ju inte det slå ström till magnetkopplingen och därifrån vidare.

Hade man haft ett kopplingschema så hade man ju lättare får sig en bild över hur det är kopplat.

Du kan vara inne på rätt spår där. Om tryckgivaren sätter igång fläkten vid högt tryck kanske den är NC typ och bryter när trycket bli högt. Jag drog ur kontakten vilket betyder detsamma. Och kylfläkten försöker kompensera "bortfallet" av kondensorfläkten.
Jag ska skruva av givaren från torkfiltret och sätta den i kontakten, så får vi se.

Har nu mätt tryckgivaren, den har tre stift, mellan två av dem är det 1,6 kiloohm, i övrigt avbrott. Verkar lovande.
Senast redigerat av OttoM (15 april 2016)

962 Inlägg
15 april 2016
#7
OttoM skrev:
M123 skrev:
OttoM skrev:
ACn är avstängd.

Okej men så långt förtod jag. Det jag blev att tänka på var att om fortfarande kretsen låg på och tryckgivaren var ryckt kanske genererar för högt tryck även om så inte är fallet försöker kyla av hela systemet och enda vägen blir via kylaren.
Långsökt kanske men jag kan inte annars se något samband mellan fenomenet och det var därför jag ställde frågan. Stänger man kretsen via kupén på ekonomiläget så ska ju inte det slå ström till magnetkopplingen och därifrån vidare.

Hade man haft ett kopplingschema så hade man ju lättare får sig en bild över hur det är kopplat.

Du kan vara inne på rätt spår där. Om tryckgivaren sätter igång fläkten vid högt tryck kanske den är NC typ och bryter när trycket bli högt. Jag drog ur kontakten vilket betyder detsamma. Och kylfläkten försöker kompensera "bortfallet" av kondensorfläkten.
Jag ska skruva av givaren från torkfiltret och sätta den i kontakten, så får vi se.

Har nu mätt tryckgivaren, den har tre stift, mellan två av dem är det 1,6 kiloohm, i övrigt avbrott. Verkar lovande.

Håller tummarna. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

324 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
#8
Facit.
Satte tillbaka tryckgivaren - kylfläkten slutade gå. Varningslampan för motorkylning fortsätter att lysa.
Hänger in och kopplar in kondensorfläkten - varningslampan slocknar och all går som vanligt igen.
Måste säga att jag är lite förvånad över att systemen är sammankopplade.
Nu kan jag i alla fall köra med den i väntan på den nya kondensorn.

7 432 Inlägg

Sök