Nu har jag tillslut bestämt mig för att skapa en projekttråd till Polon, jag kände att det var hög tid. För att ni ska få förståelse varför jag lagt så mycket tid och resurser på den här bilen kommer jag att börja med lite bakgrundshistoria. Ställ gärna frågor och lägg kommentarer.
Sommaren 2006 köpte av en slump jag och min far en röd VW Polo av en bekant som blivit påkörd från sidan. Tanken var bara att göra den körduglig igen. Vi bytte dörr, renoverade lacken, köpte nya fälgar, målade bromsok osv. Vi tyckte det var en rolig och fin bil och nu var vi sugen på något lite värre. Det var då vi hittade den här. Det var en mycket fräsch Polo, en -97a med all tillgänglig utrustning, Open Air, Colour Concept och så vidare, dessutom med fyra dörrar. En ganska ovanlig kombination. Vi spenderade en hel del på bilen på bl.a väghållning, fälgar och ljud.
Två turer på Bug Run blev det, 2007 och 2008, sen ville pappa Kjell sälja då han fallit för veteranbilar. Inte mycket jag kunde göra då jag inte var ägare och dessutom bara 14 år.
Bilen hade jag länge saknat, och så hade nog även Kjell. Då bilen såldes till en familj i hemtrakterna såg man den ofta glida omkring, men efter ett tag sågs den inte till längre. Den var väl såld tänkte jag. Några år senare, 2014 slog jag på bilen i trafikregistret och det visade sig att den varit avställt sedan 2011 och stod fortfarande på samma person. Jag bestämde mig för att ta reda på vad som hänt och ringde upp familjen och fick då höra att bilen stod hos någon mekaniker med sönderkörd kamrem. Jag åkte och tittade på bilen, stället såg ut som en gravplats för bilar, det var knappt så jag hittade till ytterdörren.
Men där stod han, i ett garage som tur var då den stått orörd i 3 år. Tyvärr verkar den ha använts som något typ av verktygsskåp och skrotförvaring. Nästan så tårarna kom när man såg den…
Jag ville knappast låta den gå i graven, jag kontaktade ägare och jag fick tillslut köpa den trots att de helst inte ville släppa taget om den.
Nu var det här ett tag sedan och en hel del har gjorts, och jag ska försöka ta upp det mesta här.
Först lite bilder från första titten!
Ingen vacker syn..men det ska det ändras på!
Tanken var först att ta isär motorn och fixa det som gått sönder men det visade sig vara för mycket jobb, 8 av 16 ventiler var krökta och kolvarna skadade så det var lika bra att byta hela motorn. Det blev en något nyare motor med låga miltal, men i det stora hela var den ganska lika.
Bytte även vattenpump och kamrem på nya motorn och fräschade upp allt runt om. Ventilkåpan fick sig även röd krympfärg.
Någon månad senare såg den ut så här, inga större ingrepp men endel "förfiningar" och reparationer för att få den i trafik. Betydligt finare än när den hämtades, men fortfarande finns mycket jobb kvar, t.ex. tröskellåda, rost runt skärmkanter repor osv.
Nu är vi inne i Juli 2014 någon gång, och här tänker jag avsluta dagens inlägg, kul att du läst så här långt! Ännu finns väldigt mycket kvar att posta men det kommer senare, lägg gärna en prenumeration om du vill läsa vidare, kommer försöka uppdatera mycket den här och kommande vecka för att komma ikapp vart jag är idag. Ha det bra så länge!