2775
Sök

AKF-VENTIL Audi a4 b5 1.8t quattro 00-

Herr
1 722 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#1
Tja!

Har en a4 b5 1.8t quattro från 00-

Den får för sej att tomgångshänga ibland och när jag ska gasa iväg så tvekar den o känns trött... Kikade lite på afk-ventilen och den är knäpptyst, sen drog jag lite o slangen som går ner till kolfiltret under hjulhuset.. slangen va inte ens inkopplad till något?! Antar att slangen ska väl in i kolkanistern/kolfiltret... Bild på slangen http://imgur.com/egXq4gu

Kan det vara problemet med att den gashänger samt att bilen känns allmänt trött? Jag har gjort en felsökning med en felkodsläsare och den säger att "evap valve no circuit" typ.... smile

Kan mitt tomgångs/gasfel bero på att den slangen inte sitter där den ska?! Eller ska det kvitta?!

tack på förhand /Dennis

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

18 Inlägg
18 april 2016
#2
Jag tror att den enda skillnaden blir att du släpper ut bränsleångor från tanken rakt ut i luften istället för att det hamnar i kolfiltret. Bör inte påverka motorns gång
Senast redigerat av Berpaderp (18 april 2016)


Herr
1 722 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#3
Så ifall afk-ventilen inte fungerar som den ska, det ska inte spela någon roll rent motormässigt?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

18 Inlägg
18 april 2016
#4
Ångorna och tryck ifrån tanken släpps ut i kolfiltret och när det är fullt så öppnar vetilen och släpper ut ångorna i insuget så de förbränns. Sitter inte slangen där så släpps ångarna ut i luften istället. Det är endast för att bilen ska klara miljökraven som man har detta och bör inte påverka något motormässigt


Cupra_
18 april 2016
#5
Men iom att det ska vara kopplat till insuget till slut så borde man ju kunna få diverse problem?

18 Inlägg
18 april 2016
#6
Är det slangen till kolfiltret som är borta eller slangen till insuget. För om det är från tanken till filtret som är borta så blir ju aldrig filtret fullt och då öppnar inte ventilen


Herr
1 722 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#7
Det är slangen som är pluggad med en skruv, den stack ner under hjulhuset till ingenting. Antog att den skulle kopplas in någonstans. Men den ska alltså till insuget?  Det är inte pcv ventilen vi snackar om (pucken)

Jag får iaf felkod på ventilen, samt att bilen baktänder och går allmänt dåligt vid tomgångsgas

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Cupra_
18 april 2016
#8
Alltså OM den ska till insuget så skulle det kunna förklara att bilen går dåligt. För risken är ju då att den smygdrar luft där den ska kopplas in.

Herr
1 722 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#9
Deception skrev:
Alltså OM den ska till insuget så skulle det kunna förklara att bilen går dåligt. För risken är ju då att den smygdrar luft där den ska kopplas in.

Det förstår jag, men undrar fall det är så?! Den stack nämligen ut under hjulhuset?! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Cupra_
18 april 2016
#10
Man ser ju inte allt på bilden.. I mitt tycke ser det ut som en bosch original återcirkulerande dump till höger som någon har försökt göra till öppen dump..

Menar du det stora röret till vänster i bild är jag tämligen säker på att luftmassemätaren sitter där..

Herr
1 722 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#11
Deception skrev:
Man ser ju inte allt på bilden.. I mitt tycke ser det ut som en bosch original återcirkulerande dump till höger som någon har försökt göra till öppen dump..

Menar du det stora röret till vänster i bild är jag tämligen säker på att luftmassemätaren sitter där..

Eeh, den där "dumpen" du nämner är en pcv-ventil. Den har hand om vevhusgaserna.

AKF-VENTILen, det är den där givaren med ett kontaktstycke i. Sen går det rör/slangdelar från den som grenar ut, en av avgreningarna har jag lagt ovanpå allt riktat mot höger framlampa.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Cupra_
18 april 2016
#12
Okej.. På min bil ser pcv-ventilen helt annorlunda ut nämligen, men min är ju nyare. Vilken funktion fyller en AKF-ventil?

Har du kollat så laddtryck och allt är som det ska?
Min bil beter sig lite som din just nu men jag har en rätt stor laddtrycksläcka.

18 Inlägg
18 april 2016
#13
Akf-ventilen öppnar när kolfiltret är fullt av bränsle och släpper ut det i insuget


Cupra_
19 april 2016
#14
Berpaderp skrev:
Akf-ventilen öppnar när kolfiltret är fullt av bränsle och släpper ut det i insuget

Det är alltså en evap-ventil?
För det stora röret på bilden ser nämligen exakt ut som luftmassemätaren tyckte jag..

Herr
1 722 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#15
Deception skrev:
Berpaderp skrev:
Akf-ventilen öppnar när kolfiltret är fullt av bränsle och släpper ut det i insuget

Det är alltså en evap-ventil?
För det stora röret på bilden ser nämligen exakt ut som luftmassemätaren tyckte jag..

Ja, det som ser ut som en LMM är en LMM, men den e ointressant i sammanhanget. Jag vet vart allt ska gå. Från LMM ska luftfiltret sitta, på "pucken" ska det sitta en slang som går till luftfiltret igentligen, men jag kör med öppen vevhusvent. Det är slangen som ligger mot lyktan fram som jag undrar vart den ska. Har inte vart i garaget och forskat mer än så. Men enligt folk här så ska den eventuellt till insuget?! inte in under hjulhuset.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Cupra_
19 april 2016
#16
Jag tror fortfarande på att den får smygluft någonstans.. Antingen har det att göra med att du kör just med öppen vevhusvent eller framförallt för allt inte sitter där det ska. Du har ju backventil på den där slangen.. I vissa fall kan det räcka med att ventilen pajar för att bilen ska börja gå sämre.

Jag förstår att det inte besvarar din fråga riktigt.. Men vevhusventilationen brukar alltid gå med slangar från vevhus/block, topp och på min går den även till turbon. Har du inte en fungerande lösning för det kommer bilen gå skit eller gå sönder (skjuta packningar) sen gå skit.

Herr
1 722 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#17
Deception skrev:
Jag tror fortfarande på att den får smygluft någonstans.. Antingen har det att göra med att du kör just med öppen vevhusvent eller framförallt för allt inte sitter där det ska. Du har ju backventil på den där slangen.. I vissa fall kan det räcka med att ventilen pajar för att bilen ska börja gå sämre.

Jag förstår att det inte besvarar din fråga riktigt.. Men vevhusventilationen brukar alltid gå med slangar från vevhus/block, topp och på min går den även till turbon. Har du inte en fungerande lösning för det kommer bilen gå skit eller gå sönder (skjuta packningar) sen gå skit.

Jo, jag får kika lite mer på det där tror jag:) tack för infot!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!


Sök