2627
Sök

Kopplingen sitter fast

3 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#1
Jag har en Volkswagen dh2,5 pick up som står still under viten och nu när jag tog ut den så har lamellerna fastnat har provat att rulla igång den på växeln med kopplingen nere och pumpande inget har hänt har även provat de flesta sakerna som folk har skrivit på andra forum. Och i vanliga fall startar bilen utan problem men när jag kört på startmotorn eller stänger av den när jag körde så startar den inte igen. Någon som har något tips?

1 777 Inlägg
20 april 2016
#2
Du verkar ha flera problem, men en slirande koppling är inte ett av dem! Jag kan tipsa om ett annat delforum. http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=26 Låser inte denna tråd...

2 250 Inlägg
21 april 2016
#3
Tror du menar att det inte går att frikoppla. Kan bero på flera saker.
Att delar av lamellen typ rostat fast mot svänghjul eller tryckplatta. Kanske båda. Så händer ibland på min traktor. Därför klossar jag ned pedalen i bott, när jag ställer undan den för t ex vintern. Då funkar det sen fint.

De gånger detta hänt har jag lagt i 2:an innan jag startade motorn, ibland 3:an. Varmkörde innan försök på friläge. Och sen start enligt ovan.

Sen kan det vara slut på hydraulvätska eller annat fel i systemet. Kanske en packning som gett upp. Då blir det likadant.

6 105 Inlägg
21 april 2016
#4
Hej!
Mest troliga är väl att du inte bytt bromsvätska. Har du hydraulisk koppling så har du väl gemensam vätska för både koppling och broms.
Gammal bromsvätska innehåller vatten vilket får kolvarna i kopplingens huvud resp  slavcylinder att fastna.


2 250 Inlägg
22 april 2016
#5
Den var ny! Att kolvar skulle fastna p g a detta. Har aldrig råkat ut för detta under 45 år som bilskruvare.

Vatten i dessa cylindrar, ofta av aluminiumlegering brukar orsaka korrosion, främst på nederkant, där vatten eller fukt samlas.. Detta leder i sin tur till läckage. Inre eller yttre.

Inre orsakar att kopplingspedalen åker i bott långsamt eller fort, utan att kopplingen påverkas. Går inte att koppla ur. Ingen minskning av vätskenivån.

Yttre orsakar att vätskenivån minskar efter hand. Typ läcker ut.
Senast redigerat av Meaganeowner (22 april 2016)

12 Inlägg
22 april 2016
#6
Ge inte upp. Vi har en gammal Nissan som stått i många år innan vi gjorde i ordning den. Gjorde allt vi läste om på nätet, utan nåt resultat. Sen, när vi gjort kanske 5-6 rejäla försök, skulle vi bara backa ut den ur garaget, och så släppte det bara... Lycka till.

Mvh Jonas


6 054 Inlägg
22 april 2016
#7
Det är säkert som "meaganeowner" skriver att lamellen fastnat i svänghjulet eller tryckplattan. Ungefär som att bromsarna fastnar när en bil har stått länge. Problemet är att lamellen kan ta skada av att man rycker lös den med våld, och att fragment av den blir sittande kvar på svänghjulet eller tryckplattan. Men det är bara att prova och se hur det går.

3 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#8
Det löste sig efter jag kört runt i typ 30 minuter tack för tipsen


Sök