Du menar att det finns en speciell nippel eller liknande vid slav- och bromscylindrar för vätskebyten, eller använder du samma som för luftning?
Eller menar du att luftning och byte går till på samma sätt?
Ska man inte i båda fallen ha behållaren välfylld för att förhindra att man får luft i systemet, som annars kan vara så att bli av med då bilen har ABS? Och vätskan ska väl bytas i både koppling- o bromssytem? Då det är samma vätska.
Oavsett så skulle jag se till att behållaren hela tiden var ordentligt fylld. Vare sig man micklar med koppling eller broms.
När du är klar så fortsätter du att tappa vätska, genom t ex vänster fram tills nivån blir den rätta.
Det räcker formligen inte med att bara öppna nippel. Utan det blir nog typ bromsluftning. Med slang på nippel. Slangen sedan ned i en glasburk o s v.
Idag finns det säkert tillbehör som trycksätter systemet. Trycker vätska s a s bakvägen
o s v om man vill kosta på. Men det duger gott med slang o glasburk och en polare som manövrerar pedalerna på kommando.
Vissa risker har dock detta. T ex att man trycker pedal i bott på en äldre bil. Då går kolven packningar förbi den vändkant som bildas med tiden i huvudcylindrarna. Packningarna kan då skadas, med läck som följd.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 april 2016)