Då var det update dax igen!
I denna update handlar det om en bakvagnsstege som gjordes till 740:in.
Målet var att få en styv och kraftig stege med formen av den orginala för bästa passform. Stegen fick inte heller bli allt tung så därför fick materialet bli 20x2mm möbelrör i stål, aluminium hade kanske varit ett bättre alternativ med tanke på vikten men jag ville behålla möjligheten att göra allt här hemma och uteslöt svetsning av aluminium. Den blev dock i slutändan inte mycket tyngre än den orginala men betydligt styvare.
Så här ser den orginala ut, endast lite pressad plåt som bara ger hög vikt och viker sig vid högre effektuttag.
Till en början så bockades två rör så att de hade samma form som den nedre delen på den orginala. Rören var totalt ca. 1.05m långa.
Här syns det hur rören följer formen på den orginala.
Till följande bockades två rör till enligt övre delen av gamla "bryggan".
Sedan märktes det ut hur jag ville ha snedsträvorna mellan det övre och nedre röret, till en början hade jag tänkt ha 8st snedsträvor men det tyckte jag bara såg överflödigt ut så jag bantade ner dem till 6st.
Sedan punktades snedsträvorna fast och jag fick två sidor till stegen.
Till sist kapades några bitar som förband de två sidorna till en nästan färdig stege. Nån av bitar blev lite snett ditsatta men detta åtgärdades efteråt.
Här är en jämförelse mellan den orginala och den nya. Några fler rör mellan sidorna lags till efteråt samt några plåtar att fästa momentstagen i.
Här syns slutresultatet vid en provmontering på bilen, endast helsvetsning och lack kvar.
Det som kunde ha gjorts annorlunda för ett ännu bättre resultat men som utesluter hemmasmide för de flesta är att:
1. Rören borde bockas i en riktig rörbock och inte i skruvstäd som jag gjorde dock blir det lite bättre om man använder en axelstump som röret får bockas längs så viker det inte helt ihop det. Trots det så får man ju bulor i rören där man bockat det och detta orsakar försvagningar.
2. Använda aluminiumrör istället för en ganska mycket lägre vikt men annars ser jag inga andra fördelar.
Allt för denna gång, hoppas jag lyckades inspirera någon.