2303
Sök

Volvoglracings smidesgarage

Här presenteras allt vad som smides ihop i mitt garage, just nu byggs egen karossvagga, motorstativ, projektbil och en massa mer på begränsad budget så följ med och se vad man kan göra med relativit enkla medel.

15 812 Visningar
Uppdaterades senast 4 maj 2016
350 Inlägg
21 november 2015
#21
Grymt! Kvalite på det du gör smile
Hur gjorde du avgasflänsen och spaken? Och hur får du fast spaken i gummi(?) förlängningen? Såg riktigt smutt ut! Jag byggde shortshift på en m47 låda jag har ståendes men jag hittar inte och minns inte hur jag får hop den så  det inte går att dra spaken uppåt tongue

Tummarna upp förövrigt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

531 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
#22
werd skrev:
Grymt! Kvalite på det du gör smile
Hur gjorde du avgasflänsen och spaken? Och hur får du fast spaken i gummi(?) förlängningen? Såg riktigt smutt ut! Jag byggde shortshift på en m47 låda jag har ståendes men jag hittar inte och minns inte hur jag får hop den så  det inte går att dra spaken uppåt tongue

Tummarna upp förövrigt!

Tackar, uppskattas! big_smile
Avgasflänsen gjorde jag av en lagom bred flatjärnsbit som jag kapade hörnen av sedan punktade jag i en ämnesrörsbit så att jag kunde spänna upp blivande flänsen i en svarv. Sedan borrade jag ett centrum hål som jag till följande svarvade upp till det rätta måttet. Efter det svarvade jag ner ytan så att labyrint-tätningen lämnade kvar (kanten som sänks in i turbons fläns). Då det var klart lossade jag ämnesrörsbiten och spände upp biten på nytt men den här gången i centrumhålet och så planade jag ytan och svarvade av hörnen lite för att snygga till dem. Till sist borrade och gradade jag hålen för turbons fästbultar och då var den klar. tongue
Spaken gjorde jag av en 30mm aluminiumaxel som jag borrade rakt igenom med 10mm borr för att få den till ett rör istället (gick inte att köpa aluminiumrör med de rätta dimensionerna). Sedan svarvade jag av den i änden för att kunna gänga m18x1.5 som spakskoppen var gängad med. Strax under svarvade jag ner röret så att cykelhandtaget gick att trä på. Sedan svarvade jag jag av röret till andra änden där jag lämnade röret fullt tjock en bit. Där borrade jag först upp röret till 14mm för att original länkaget skulle få plats och därefter svarvade jag ur och borrade tvärs igenom röret för att kunna trä in gummibussningen. Till sist så fräste jag ett 6mm spår som går ända igenom, längs med med röret för att man ska kunna dra länkaget från cykelhandtaget in i röret och ansluta det till spärranordningen. smile
För att spaken inte ska gå att dra upp ska du först trycka gummibussningen på plats inuti änden på spakröret. Sedan ska trycka spaken över länkaget och till sist ska du slå en c-sprint genom gummibussningen och länkaget, denna sprint låser fast spaken så att den inte går att dra upp. Hoppas du är nöjd med dessa svaren, annars är det bara att fråga om det du inte förstod smile
Hade det gött!


350 Inlägg
22 november 2015
#23
....du bara bekräftar det jag länge insett: jag saknar en svarv! big_smile
Mycket bra förklarat, tackar för det!
Senast redigerat av werd (22 november 2015)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

531 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#24
werd skrev:
....du bara bekräftar det jag länge insett: jag saknar en svarv! big_smile
Mycket bra förklarat, tackar för det!

Jo, jag hade tur och hade tillgång till svarv vid jobbet så det löste sig den vägen. Blir hastigt dyrt att lämna bort grejjer på bearbetning såvida att man inte har nån bekant eller dyl. som kan hjälpa en. hmm
Kul att kunna hjälpa till! smile
Senast redigerat av volvoglracing (23 november 2015)


531 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#25
Gokväll allesammans, blir bara en liten text update med tanke på tid på dygnet samt att jag är på telefonen men det är ju nåt iallafall. tongue
Har hänt något smått,  lite demontering har det blivit och min kompis har börjat med den blivande fuelcellen. Kommer bilder på all demontering inom kort så håll till godo tills dess smile
Ps! Är det något ni följare tycker ni saknar i tråden eller något ni tycker jag behöver göra annorlunda gällande tråden ska ni hojta till, inte för att klaga på nåt vi men skulle vara kul med fler som följer och kommenterar och så vill jag ju naturligtvis att ni som redan är med i båten ska trivas. smile


531 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#26
Här kommer den utlovade bilduppdaten!
Det har blivit mest demontering och så men det är iallafall nåt att visa. smile

Tanken blev demonterad för att göra plats för en riktigt bakaxelupphängning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-38ae4f700cb689143f14324497bdd579.jpg

Detta gav ordentligt med plats undertill, blev också förvånad över hur fräsch plåten ovanför var efter 300 000km.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-6111876d08770b9b8b104b2a2313ad3b.jpg

Tog även bränsleledningarna i samma veva eftersom det ska dras grövre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b080b3a4d9f1e0e0e536a04cfaefec08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-133c443f5977cfa4ccf9eecdce747117.jpg

Avgassystemet demonterades då det inte hänger med speciellt långt och är dessutom väldigt tungt, så här är ett tips på var man kan spara in på vikten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-4cfc7eda430d947194ab311f5aebac54.jpg

Så sent som ikväll demonterades bakbromsarna, här ser ni min lösning på att avlasta bromsslangen. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-e6b1bd6274ee595adef01ab86bfe5b5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-a988a37edd7502405cfd6277cee35c10.jpg

Bromsbanden var ju i gott skick. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-bb11524d6dd06975893c6deca8f5a6e4.jpg

Drivaxeln togs ut eftersom hela bakaxeln ska ner för att tillfälligt göra plats för rostlagning samt ersättas med en 1031-axel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c31d1c429b45c43735f661e2fb8047ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-5d6a8de1d8dbad00bb062ddab295a07c.jpg

Sedan fick jag en fråga på PM om hur bränsleslangarna satt på bränslefördelaren så här kommer det bilder på det. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-943ab9281a295eb28df6fe625ae59a77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-70a6192e0b729169ba86fb4584d1f4ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b1da4aa4b490ee75a0be93609d50b292.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b73e346b721fd326c2462948d1837a4c.jpg

Spridarslangarna kan ni se att jag har rett ut hur dom ska sitta men dom andra slangarna har jag ingen aning om vart dom gick så kanske nån här kan hjälpa till med det? tongue

Detta var allt för nu, håll till godo och lämna gärna lite kommentarer! cool


467 Inlägg
1 december 2015
#27
volvoglracing skrev:
Här kommer den utlovade bilduppdaten!
Det har blivit mest demontering och så men det är iallafall nåt att visa. smile

Tanken blev demonterad för att göra plats för en riktigt bakaxelupphängning.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdd579.jpg

Detta gav ordentligt med plats undertill, blev också förvånad över hur fräsch plåten ovanför var efter 300 000km.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 13ad3b.jpg

Tog även bränsleledningarna i samma veva eftersom det ska dras grövre.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … efec08.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 747117.jpg

Avgassystemet demonterades då det inte hänger med speciellt långt och är dessutom väldigt tungt, så här är ett tips på var man kan spara in på vikten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ebac54.jpg

Så sent som ikväll demonterades bakbromsarna, här ser ni min lösning på att avlasta bromsslangen. lol
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe5b5e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e35c10.jpg

Bromsbanden var ju i gott skick. roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f5a6e4.jpg

Drivaxeln togs ut eftersom hela bakaxeln ska ner för att tillfälligt göra plats för rostlagning samt ersättas med en 1031-axel.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8047ea.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 95a07c.jpg

Sedan fick jag en fråga på PM om hur bränsleslangarna satt på bränslefördelaren så här kommer det bilder på det. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e59a77.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d1f4ac.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 50b292.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 837a4c.jpg

Spridarslangarna kan ni se att jag har rett ut hur dom ska sitta men dom andra slangarna har jag ingen aning om vart dom gick så kanske nån här kan hjälpa till med det? tongue

Detta var allt för nu, håll till godo och lämna gärna lite kommentarer! cool

Tack för bilderna smile alla slangar satta rätt. men köpte en bil till o tog lite delar från så fick igång min smile

531 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#28
Daniel_89_Boy skrev:
volvoglracing skrev:
Här kommer den utlovade bilduppdaten!
Det har blivit mest demontering och så men det är iallafall nåt att visa. smile

Tanken blev demonterad för att göra plats för en riktigt bakaxelupphängning.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdd579.jpg

Detta gav ordentligt med plats undertill, blev också förvånad över hur fräsch plåten ovanför var efter 300 000km.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 13ad3b.jpg

Tog även bränsleledningarna i samma veva eftersom det ska dras grövre.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … efec08.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 747117.jpg

Avgassystemet demonterades då det inte hänger med speciellt långt och är dessutom väldigt tungt, så här är ett tips på var man kan spara in på vikten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ebac54.jpg

Så sent som ikväll demonterades bakbromsarna, här ser ni min lösning på att avlasta bromsslangen. lol
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe5b5e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e35c10.jpg

Bromsbanden var ju i gott skick. roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f5a6e4.jpg

Drivaxeln togs ut eftersom hela bakaxeln ska ner för att tillfälligt göra plats för rostlagning samt ersättas med en 1031-axel.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8047ea.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 95a07c.jpg

Sedan fick jag en fråga på PM om hur bränsleslangarna satt på bränslefördelaren så här kommer det bilder på det. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e59a77.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d1f4ac.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 50b292.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 837a4c.jpg

Spridarslangarna kan ni se att jag har rett ut hur dom ska sitta men dom andra slangarna har jag ingen aning om vart dom gick så kanske nån här kan hjälpa till med det? tongue

Detta var allt för nu, håll till godo och lämna gärna lite kommentarer! cool

Tack för bilderna smile alla slangar satta rätt. men köpte en bil till o tog lite delar från så fick igång min smile

Jo, var bara kul att hjälpa till men jag måste ursäkta mig för att jag glömde skicka på PM att jag had satt upp bilderna. yikes
Så du hade alla slangar rätt? Vad var isåfall felet? smile


531 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#29
Hej allihopa! Slänger upp en lite textupdate här medans jag ändå var in och kolla. smile
Har inte hänt jätte mycket sen sist, fick bort högra och därmed den sista drivaxeln ikväll. Bakbromsen tog jag också bort så förhoppningsvis får jag ner bakaxeln helt imorgon och får då ta ner länkarmarna, bakaxel-bryggan och momentstagen till följande.
Jag har ägnat lite tankar åt hurudan bakaxelupphängning jag ska konstruera och har kommit fram till något som jag tror ska vara en bra lösning. Det är dock ännu i tanke-stadiet så hur konstruktionen ska se ut redogörs i ett senare skede.

Sen har funderat på om jag skulle uppgradera min 16t-snurra till en 19t med hjälp av 19t:ns kompressorhus och tillhörande billet-turbin, MEN DÅ HAR JAG EN FRÅGA TILL ER DÄR UTE: kommer 16t:ns avgashus (7:ans) bli för litet eller går det som jag har tänkt och spola förbi resterande avgaser via wastegaten för att hålla ner avgasmottrycket? Vet att wastegaten får jobba mycket då men har sett många setups där man har haft en betydligt större kompressorsida jämfört med vad avgasidan kan tänkas klara att svälja så jag tror att denna lösning inte skulle vara något problem men rätta mig om jag har fel för detta är endast teorier som jag sitter på för tillfället så jag är tacksam för alla svar! smile


531 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#30
Hej alla följare och övriga som kikar in!
Tog ett kliv framåt ikväll med att få demonterat bakaxel, länkarmar och nästan klart bryggan.
Sedan upptäckte jag en väldigt positiv sak som jag kommer hålla hemlig till nästa bildupdate bara för att hålla spänning uppe lite grann. smile
Har nästan allt nere nu så snart blir det mera rostlagning.
Det var allt för nu, over and out! smile


467 Inlägg
7 december 2015
#31
volvoglracing skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
volvoglracing skrev:
Här kommer den utlovade bilduppdaten!
Det har blivit mest demontering och så men det är iallafall nåt att visa. smile

Tanken blev demonterad för att göra plats för en riktigt bakaxelupphängning.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdd579.jpg

Detta gav ordentligt med plats undertill, blev också förvånad över hur fräsch plåten ovanför var efter 300 000km.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 13ad3b.jpg

Tog även bränsleledningarna i samma veva eftersom det ska dras grövre.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … efec08.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 747117.jpg

Avgassystemet demonterades då det inte hänger med speciellt långt och är dessutom väldigt tungt, så här är ett tips på var man kan spara in på vikten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ebac54.jpg

Så sent som ikväll demonterades bakbromsarna, här ser ni min lösning på att avlasta bromsslangen. lol
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe5b5e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e35c10.jpg

Bromsbanden var ju i gott skick. roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f5a6e4.jpg

Drivaxeln togs ut eftersom hela bakaxeln ska ner för att tillfälligt göra plats för rostlagning samt ersättas med en 1031-axel.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8047ea.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 95a07c.jpg

Sedan fick jag en fråga på PM om hur bränsleslangarna satt på bränslefördelaren så här kommer det bilder på det. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e59a77.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d1f4ac.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 50b292.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 837a4c.jpg

Spridarslangarna kan ni se att jag har rett ut hur dom ska sitta men dom andra slangarna har jag ingen aning om vart dom gick så kanske nån här kan hjälpa till med det? tongue

Detta var allt för nu, håll till godo och lämna gärna lite kommentarer! cool

Tack för bilderna smile alla slangar satta rätt. men köpte en bil till o tog lite delar från så fick igång min smile

Jo, var bara kul att hjälpa till men jag måste ursäkta mig för att jag glömde skicka på PM att jag had satt upp bilderna. yikes
Så du hade alla slangar rätt? Vad var isåfall felet? smile

felat var ett den fick alldeles för mycket bränsle så den surade ner såg så fel på antingen styrtrycksventilen eller bränsle för delaren bytte allt det på en gång så vet inte vilket av dom:P

531 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#32
Daniel_89_Boy skrev:
volvoglracing skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

Tack för bilderna smile alla slangar satta rätt. men köpte en bil till o tog lite delar från så fick igång min smile

Jo, var bara kul att hjälpa till men jag måste ursäkta mig för att jag glömde skicka på PM att jag had satt upp bilderna. yikes
Så du hade alla slangar rätt? Vad var isåfall felet? smile

felat var ett den fick alldeles för mycket bränsle så den surade ner såg så fel på antingen styrtrycksventilen eller bränsle för delaren bytte allt det på en gång så vet inte vilket av dom:P

Trevligt när nån äntligen skriver nåt tillbaka här! big_smile
Okej men det var bra att du fick igång den iallafall, k-jettronic systemet är ju inte känt för att vara det stabilaste. wink


531 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#33
Hej allihopa! Har inte hänt så jätte mycket med bilen på sista tiden men har börjat tillverka en bakvagns-stege samt nya ställbara momentstag men har inte tagit några bilder på det så håll till godo en stund ännu. Sen har jag även en motor på gång som verkar vara i väldigt bra skick, trodde först att det var den nyare konstruktionen på blocket/veven men det visade sedan att det var en 87:a precis som jag har från förr men den var ovanligt fräsch och jag får den till ett bra pris så blir nog att hämta hem den. Vi hörs!


531 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
#34
Hej alla gamla och nya följare, har en hel del bilder lagrade på saker som byggts och gjort sen förra updaten (vilket är ganska länge sen så ursäkta för det) men ska skaffa en bluetooth-adapter eftersom min Android-telefon kommunicerar dåligt med Windows-datorn så förhoppningsvis ska det lira bättre då. För tillfället är det mest karossvaggan som det läggs energi på så den blir det att fortsätta med inom de närmaste dagarna.


531 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#35
Hello gott folk, nu har jag äntligen fått tummen ur och flyttat bilder till datorn så nu blir det update! big_smile

Dagens update handlar om en rejäl arbetsbänk jag konstruerade för en bra tid sen är det nu men iallafall bättre sent än aldrig att visa upp den. smile

Började med att hämta material. Bänken blev gjord i standard möbelrör (50x50x2).
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b957138ad02cb510fc6b10c4c6b215db.jpg

Blev en hel del spån från kapandet. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-86ad2ab2b456b608456276363580940b.jpg

Tog tyvärr inga bilder förrän hela konstruktionen var svetsad men så här såg det iallafall ut då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-ec4e3cd031eaad96449406e31fe233ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c0de83a965e5feaa1e2b84bedee10bd5.jpg

Gjorde även ställbara fötter så att den står stabilt, visade sig sedan som en bra ide.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-4d905152bf682c6ff87576493317c8bc.jpg

Allting helsvetsat och svängd rätt väg. Även spraymålad vid alla svetsställen eftersom sprayfärgen är tunn och lätt tränger ner i minsta glipa eller dyl. så att inget förblir omålat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-8818fbcc670067602c23a42b91965d93.jpg

Målad två varv med rostskyddsfärg, är egentligen en grundfärg men tyckte att det räckte med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-2e23b59974939180b361368ccdf3a71e.jpg

Klar och beklädd med 16mm fanerskivor. På ovansidan satte jag dem med den blanka sidan uppåt för att den ska vara lätt att torka av och hålla ren och på nedre delen satte jag den med den sträva sidan uppåt för att sakerna som förvaras där inte ska glida runt så lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-2455df79ac26d802c03f8e9ae732e191.jpg

Måtten på allt minns jag inte längre men som vanligt så om ni undrar över några mått eller metoder så delar jag mer än gärna med mig. tongue
Det var allt för denna update men kommer mer inom snart eftersom jag samlat en hel del bilder färdigt från grejjer som blivit konstruerade. smile Hade gött!


350 Inlägg
27 april 2016
#36
Ujj! Rejäla doningar - Gillas!
Önskar jag hade plats för en lång bänk i garaget tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

531 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#37
werd skrev:
Ujj! Rejäla doningar - Gillas!
Önskar jag hade plats för en lång bänk i garaget tongue

Tackar! Joo, den ska tåla att man dimpper en eller ett par rödblockare om man så tycker. smile


531 Inlägg
2 maj 2016
Trådstartare
#38
Då var det update dax igen! smile
I denna update handlar det om en bakvagnsstege som gjordes till 740:in.

Målet var att få en styv och kraftig stege med formen av den orginala för bästa passform. Stegen fick inte heller bli allt tung så därför fick materialet bli 20x2mm möbelrör i stål, aluminium hade kanske varit ett bättre alternativ med tanke på vikten men jag ville behålla möjligheten att göra allt här hemma och uteslöt svetsning av aluminium. Den blev dock i slutändan inte mycket tyngre än den orginala men betydligt styvare.

Så här ser den orginala ut, endast lite pressad plåt som bara ger hög vikt och viker sig vid högre effektuttag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-1b5133f84731968f9c7016e5e9cacd06.jpg

Till en början så bockades två rör så att de hade samma form som den nedre delen på den orginala. Rören var totalt ca. 1.05m långa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c60007d1e476544fb52b06458f88859f.jpg

Här syns det hur rören följer formen på den orginala.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-4ceb614a4b8f3b5d165e0ca529b6a3a3.jpg

Till följande bockades två rör till enligt övre delen av gamla "bryggan".
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-4c047bfa4e5353022f0d8bc17e07b93a.jpg

Sedan märktes det ut hur jag ville ha snedsträvorna mellan det övre och nedre röret, till en början hade jag tänkt ha 8st snedsträvor men det tyckte jag bara såg överflödigt ut så jag bantade ner dem till 6st.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-52a20f36cbbe2ac8003780d0952115bc.jpg

Sedan punktades snedsträvorna fast och jag fick två sidor till stegen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-2485e856316244f26315cbf0f5a6cd9e.jpg

Till sist kapades några bitar som förband de två sidorna till en nästan färdig stege. Nån av bitar blev lite snett ditsatta men detta åtgärdades efteråt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-56a33c0271de07a8331a58ac527efc2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-0ff6ab5d148da4129066b4ebe6879d10.jpg

Här är en jämförelse mellan den orginala och den nya. Några fler rör mellan sidorna lags till efteråt samt några plåtar att fästa momentstagen i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d9944a482ecb11ae594937b98d8ccfa0.jpg

Här syns slutresultatet vid en provmontering på bilen, endast helsvetsning och lack kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-e86f570b3f7ea3e9b33d8815fce05d70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-75f01030eecd7af8935b87a60a8580a6.jpg

Det som kunde ha gjorts annorlunda för ett ännu bättre resultat men som utesluter hemmasmide för de flesta är att:

1. Rören borde bockas i en riktig rörbock och inte i skruvstäd som jag gjorde dock blir det lite bättre om man använder en axelstump som röret får bockas längs så viker det inte helt ihop det. Trots det så får man ju bulor i rören där man bockat det och detta orsakar försvagningar.
2. Använda aluminiumrör istället för en ganska mycket lägre vikt men annars ser jag inga andra fördelar.

Allt för denna gång, hoppas jag lyckades inspirera någon. tongue


350 Inlägg
3 maj 2016
#39
Wow..! Seriös och snyggt, riktigt stilig byggnad.
Dina seriösa tillverkningar inspirerar alltid! smile
Senast redigerat av werd (3 maj 2016)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

531 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#40
werd skrev:
Wow..! Seriös och snyggt, riktigt stilig byggnad.
Dina seriösa tillverkningar inspirerar alltid! smile

Tack, det var roligt att höra! smile
Bra om jag kan bidra med något. big_smile



Sök