Här kommer första bilduppdateringen så håll till godo gott folk!
En del av bilderna är ganska gamla eftersom jag inte hade nåt garage den första tiden som jag hade bilen så då hände det inte så mycket men nu är det lite mer igång
Här gjorde jag en egen adapterfläns mellan TD04-16t-turbon och T3-flänsen som sitter på grenröret jag har tänkt använda.
Här kan man se en jämförelse mellan en standard T3-fläns och adpterflänsen, jag hade först tänkt modifiera den där T3-flänsen till den adpterfläns och jag behöver men som ni kan se så var det för lite material på bredden.
Här är adapterflänsen provmonterad på turbo, sitter som ett smäck!
Här är hela paketet ihopmonterat, det är det där klracing-grenröret jag har tänkt använda mig av, det har förövrigt blivit planat och flänsen som kommer mot toppen har blivit vänd 180 grader (annars kommer grenröret åt fel håll) och så ska det naturligtvis lindas med avgasbandage.
Turbon provmonterades. Får en relativt bra position med detta grenrör, skulle kanske ha velat ha den lite längre bak men men då kan det bli trångt med en större turbo.
Köpte denna wastegate (biltemas 50mm) begagnad av en kompis. Den har fått en urputsning inuti samt så har jag tillverkat ena flänsen ny eftersom jag inte fick några med. Ska fixa den andra flänsen också efter hand.
Ett par flänsar samt lite packningar inhandlades från klracing för att påbörja ett downpipe-bygge.
Lite 3" avgasdelar inhandlades från biltema.
Här är flänsen mot turbon punktad samt de två första svängarna är samman tig:ade. Den första kröken rätar upp vinkeln som turbon har på sitt avgashus för att sedan fortsätta rakt bakåt.
Andra biten på plats. Här är även flänsen mot turbon helsvetsad, fixade inte tig:en något vidare då ännu så flänsen blev mig:ad istället.
Här var downpipen färdig svetsad och hade även fått lite färg, fick dock modifieras något i efterhand. Förövrigt så var jag själv nöjd med resultatet.
Här hade den slutligen fått lite avgasbandage och var därmed klar. (förutom en lambdasond-infästning som fortfarande saknas)
Här blev den provmonterad i bilen, tog dock i lite grann undertill och fick förlängas något, därav sitter flänsarna inte helt mot varandra.
Här är det som ska bli det vidaregånde avgassystemet (kanske nån krök till och ett vbands-skarv).
Det byggdes även en egen catchtank i rostfritt på ca. 1.5l.
Och detta blev slutprodukten.
Här har jag byggt en reläbox innehållandes 3st "belysningsreläer" och kontroll led:s för dessa. Borde gå vid behov att sätta in 3st. till i locket ännu.
Här är en rad rostlagningsbilder.
Flinta...
Sen fick jag iden att bygga shortshift för bekvämare och snabbare växlingar. Så först rev jag ner originalspaken...
En ny spak i aluminium tillverkades (delar med mig av alla mått och metoder om någon vill göra något liknande). Cykelhandtaget (biltemas) är till för backspärren, en kompis gav mig den iden. Saknas bara ett länkage mellan spärranordningen och handtaget så det ska tillverkas vid något tillfälle.
Avståndet mellan länkagekulan och växelstagets fäste förlängdes med 30mm för att åstadkomma en större rörelse.
Provmontering på växellådan. Här kan man även se att jag förlängt länkagekulans hylsa (30mm), detta för att länkaget annars skulle ta i hardyskivan och för att kunna behålla växelstagets originala längd.
Hittade denna sportstol superbilligt på biltema i samband med en lagertömning, ej fia-godkänd men kommer ändå inte att ta någon banlicens med bilen.
Två extra topplock, det vänstra är det som satt i bilen när jag köpte den.
Kuggkransen på svänghjulet sönder men har ett annat svänghjul som jag kan använda.
Tankarmaturen ute, den och originaltanken får ge plats för en fuelcell i rostfritt.
Två st. startmotorer till bilen, båda med startdrevet sönder så blir att försöka få tag i nya sådana.
Motorn jag ska använda, är utan gas till svetsen så får inte ihop något motorstativ i nuläget men den får ligga där tills vidare.
Lite helhetsbilder på bilen.
Här syns även en fin liten brandsläckare från jula som jag tänkt montera i bilen
En tankarmatur inhandlades till fuelcellen.
Två olika kamaxlar jag tänkt köra med, den till vänster är en v-profil och satt färdigt i bilen och den till höger är en a-profil. Jag har tänkt testa båda och se vilken jag tycker har bäst karaktär och funkar bäst ihop med resten av setup:en.
Om det är något mått eller någon metod som jag har använt på nån av mina egen tillverkade grejjer som ni funderar på så ska ni veta att allt är fritt tillgängligt, bara att fråga!
Det var allt för den här gången, kommentera friskt nu!