addehard skrev:
Hejsan!
Jag har en BMW 540 e39 00:a som jag har bytt expanstonkärl på eftersom att den sprutade ut ånga ur ventilationspluggen och den inte gick att få bort.
Nu till mitt problem.
Jag har bytt expansionskärlet nu men inte bytt locket, kan det vara så enkelt att packningen är så dålig i den att man bara behöver köpa en ny? Det sprutar varmt vatten ur kärlet när locket är påskruvat tight(vattnet kommer ur locket). bilen går upp i temp så vill inte köra den som den är just nu. Man kan köra den cirka 10-15 min innan tempen går upp mot det rödare markeringarna.
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta skumma problem.
Massa tack i förväg.
MVH Andreas
Du har väl en slang som sitter vid kylarlocket? Är kylarlockets fjäder för slapp så kan locket släppa ur vatten som rinner ner i kärlet via slangen. Det kan bli bättre om du köper ett nytt lock. Inte ett begagnat utan ett NYTT med bra fjäder. Ett tänkbart scenario.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!