Jag brukar göra följande, och jag vill verkligen ha ut maximalt när jag säljer och betala så lite som möjligt när jag köper. Jag byter bil ungefär vartannat år och köper aldrig fabriksny bil, kanske 1-2 år gamla och kör cirka 2000 mil per år. Man ska inte ha bråttom och inte köpa nånting med udda motor eller färgkombinationer. De är billiga i inköp och det betyder att de behöver säljas billigt nästa gång också.
Lägg upp bevakningar på blocket för de bilar du är intresserad av. Då kan du enkelt följa vilka bilar som går iväg snabbt, vilka som blir kvar och prissänks. Där får du en stark indikator på vad marknaden är beredd att betala och vilka utrustningsnivåer som är gångbara.
Leta upp välskötta exemplar som du sedan fortsätter ta hand om. Det ger ett högre andrahandsvärde. Ta reda på serviceintervaller och vad storservicar kostar. Det är inte kul att betala 24.000 för en storservice på en gammal Audi för att man inte hade koll på läget.
Pruta tills du skäms, både privat och och hos handlare. Var dock förberedd på att det inte går vägen, bit ihop och gå på nästa bil.
Jag köper bilar som kostar cirka 400tkr och lägger ner minimalt med pengar på dem. På två år och 4000 mil tappar jag normalt upp 75-100tkr i värde. Det är mycket pengar men rätt lite när tumregeln är att bilar tappar cirka 50% av nybilspriset på 3 år. Vissa mer, andra något mindre. Lite pedant är jag allt, handtvättar alltid och parkerar så långt bort som möjligt från möjliga dörruppslag och andra faror. När mina bilar är 3 år brukar de se ut som att de nyss lämnat nybilshallen. Fattar man inte hur viktigt det är ska man hålla sig till äldre bilar eller inse att en dåligt skött bil kostar pengar att sälja.
Lycka till!
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017