3656
Sök

Ford Mondeo (III) 2005 2.0 30k mil - Hög tomgång, varvar vid växling

7 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#1
Jag har problem med min Mondeo 2005a. Beskrivning av läget:
- vid start varvar den upp till 2700-3000 varv för att sedan sjunka men inte så långt som jag vill minnas att den gjorde förut vid tomgång, den lägger sig på 13-1500 varv.
- minsta gaspådrag, bara en lätt touch på gaspedalen, gör att den varvar rejält några sekunder för att sedan sjunka i varvtal igen
- Bilen håller väldigt högt varv under körning och det helt utan gaspådrag
- vid körning varvar den upp rejält vid frikoppling i samband med växling

Förra våren bytte jag vakuumslangen mellan motorn och grenröret (hälften av alla problem med ford focus och mondeo verkar bero på sprucken sån slang) och så vitt jag kan känna är den hel.

Vad jag har gjort:
- Sprayat runt med startgas överallt jag kommer åt, både ovanifrån och underifrån. Har inte märkt någon effekt på tomgångsvarvtalet.
- Undersökt (jag vill skriva "alla" här men det är inte sant, det formligen kryllar av kontakter och slangar) kablar och kontakter, lossat och återanslutit kontakter.
- Undersökt det stora gasspjället så det uppför sig som det ska, det verkar gå tillbaka till helt stängt läge direkt när jag öppnar det genom att trycka på plåten som gasvajern sitter fast i.
- Tagit loss och undersökt tomgångsventilen, den verkar helt okej. Öppnar sig enkelt om jag trycker med fingret.
- Kopplat loss batteriet över natten i hopp om att styrenheten av någon anledning fått tuppjuck och programmerat sig konstigt.

Bilen går att köra men det är ingen njutning. Igår söndag vad jag tvungen att köra en tur och då helt plötsligt uppförde den sig som vanligt en liten stund. Jag märkte att varvtalet sjönk några hundra och när jag då släppte gasen sjönk både varvtalet och hastigheten. Jag hoppades att allting magiskt skulle ha löst sig men när jag efter någon minut kopplade för att växla varvade den upp och sen var den lika knäpp som den varit de senaste dagarna.

Efter att ha surfat runt på större delen av bilrelaterade internet har jag lite olika kandidater till vad som kan vara fel. Någon vakuumslang står nog som favorit men även gasspjällägesgivaren (TPS på engelska om jag inte helt cyklat bort mig) verkar kunna ge såna här symtom.

Motorfelsvarningslampan har tänts men den låtsas jag inte om, inte just nu; jag tänker att det är allt fipplande med kontakter som har gjort det. Inatt står den ånyo utan batteriet inkopplat i förhoppning om att den ska vara som ny imorgon, även om jag inte tror på det.

Det som förvirrar mig är att om den hade fått tjuvluft någonstans ifrån borde den väl varva mest hela tiden och inte bara tokvarva vid gas? Tar jag bara lätt med foten på gaspedalen så varvar den från 13-1500 till ca 3000 för att några sekunder senare sjunka ner till sin förhöjda tomgång igen.

Väldigt tacksam för alla förslag på hur jag ska komma vidare!

/Danne

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 mars 2016
#2
Felkodsläsning först, och jag gissar som på BMWn med liknande problem att det är antingen lambda eller katen..
Men prova gärna med lite tyngre högerfot på motorväg ett tag och se om det hjälper..
Lite ot..
Själv så hade jag högt värde på avgaserna i fjor, nära 100, men jag gav järnet på motorvägen strax innan besiktning och sist var det under 10, så visst kan man göra underverk med gasen ibland..
Senast redigerat av tommen1 (15 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
#3
Varningslampan för motorfel släcktes efter att batteriet varit frånkopplat under natten.

Videoklipp med hur den varvar vid minsta gaspådrag:
https://youtu.be/Szip7yIKfq4

Jag ska försöka få tag på en felkodsläsare under dagen.

7 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
#4
Jag köpte en OBD-felkodsläsare idag, en OBD-2-adapter ELM 327 för Bluetooth från Kjell&Co. Enligt den finns det inga lagrade felkoder i ECUn. Jag körde lite på tomgång och tittade på de olika mätarna men annat än att vakuumnålen följde varvtalsnålen såg jag inte. Throttle på 16-17 % vid tomgång. Jag får läsa på vad det värdet betyder.

https://goo.gl/photos/DaRhSETsiRbyFJrZ8

En sak jag upptäckte under en ny runda med startgasen var att vid sprayning vid den vänstraste insprutingsmunstycket gick varvet ner högst betänkligt, ingen effekt vid sprayande på de tre andra. Den på bilden:
https://goo.gl/photos/J7Rp3w5BGX3n4DidA

Snart puttar jag ner bilen i sjön. sad

6 632 Inlägg
17 mars 2016
#5
Du har en slang som sitter mellan insuget och vevhusventilationen, spricker den så tjuvluftar bilen och börjar varva lite som den vill.

Sitter inkopplad här:
http://i110.photobucket.com/albums/n84/warneej/pcv3.jpg

Passa även på känn om spjällen i insuget glappar om/när du lossar de.. Du vill inte att plattorna ska lossna och åka in i motorn. wink

De/Dem

7 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#6
Åh vad jag hade hoppats på att slippa slita med insuget... Men det är väl bara att skrida till verket, förhoppningsvis finns där en läcka eller något annat som förklarar.

6 632 Inlägg
18 mars 2016
#7
Passa på byt oljeavskiljaren medans du ändå har insuget nere smile

De/Dem

7 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#8
Nu har jag skruvat loss insuget. Det goda det förde med sig är att jag antagligen hittade felet! Det dåliga var att jag inte får ihop bilen igen... sad

Huvudmisstänkt är nu genomförningen där virvelspjällsaxeln sitter fast. Längst till vänster framifrån sett. Där har axeln gnagt upp ett litet hål och den packning som ska se till att luft inte kan läcka in där hade hoppat loss och låg på en liten avsats och väntade på åtetmontering.

Problemet med återmontering är att jag har en kabel över. Den sticker iväg från den stora, grova kabelhärvan på insugets framsida på samma ställe som de tre som går till luftmassemätaren och två andra sensorer/manicker.

Bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161406/161406-c5644b80e88dec3f0e452ebf4f8acaeb.jpg


De tre andra är rödkladdade på bilden, den jag frågar om är svart med gröna streck och är mintgrönkladdad på bilden. Kan det vara en jordsladd? Och i så fall, var ska den sitt fast? Den är ren och fin och verkar ha levt ett ganska skyddat liv fram till igår då när jag fick fram den i ljuset. Jag har varit och letat efter någon kabelsko utan kabel i närheten men utan framgång. Den har inte så mycket utrymme att spela på, den är dryga decimetern lång och börjar där den börjar.

Någon som vet? Någon som har en vettig gissning?
Senast redigerat av PendlarDanne (15 maj 2016)

1 Inlägg
26 maj 2016
#9
Hej Danne! Hur gick det med bilen? Hittade du felet? Har själv liknande problem på min Ford Focus flexifuel (2004), dvs. hög tomgång (rullar nästan av själv), samt att den varvar vid växling. Irriterande! Dessutom drar den ju extra mycket bränsle sad vi har bytt slangarna mellan insug och vevhus, men det verkade inte hjälpa!?

Mvh


Sök