Jag har problem med min Mondeo 2005a. Beskrivning av läget:
- vid start varvar den upp till 2700-3000 varv för att sedan sjunka men inte så långt som jag vill minnas att den gjorde förut vid tomgång, den lägger sig på 13-1500 varv.
- minsta gaspådrag, bara en lätt touch på gaspedalen, gör att den varvar rejält några sekunder för att sedan sjunka i varvtal igen
- Bilen håller väldigt högt varv under körning och det helt utan gaspådrag
- vid körning varvar den upp rejält vid frikoppling i samband med växling
Förra våren bytte jag vakuumslangen mellan motorn och grenröret (hälften av alla problem med ford focus och mondeo verkar bero på sprucken sån slang) och så vitt jag kan känna är den hel.
Vad jag har gjort:
- Sprayat runt med startgas överallt jag kommer åt, både ovanifrån och underifrån. Har inte märkt någon effekt på tomgångsvarvtalet.
- Undersökt (jag vill skriva "alla" här men det är inte sant, det formligen kryllar av kontakter och slangar) kablar och kontakter, lossat och återanslutit kontakter.
- Undersökt det stora gasspjället så det uppför sig som det ska, det verkar gå tillbaka till helt stängt läge direkt när jag öppnar det genom att trycka på plåten som gasvajern sitter fast i.
- Tagit loss och undersökt tomgångsventilen, den verkar helt okej. Öppnar sig enkelt om jag trycker med fingret.
- Kopplat loss batteriet över natten i hopp om att styrenheten av någon anledning fått tuppjuck och programmerat sig konstigt.
Bilen går att köra men det är ingen njutning. Igår söndag vad jag tvungen att köra en tur och då helt plötsligt uppförde den sig som vanligt en liten stund. Jag märkte att varvtalet sjönk några hundra och när jag då släppte gasen sjönk både varvtalet och hastigheten. Jag hoppades att allting magiskt skulle ha löst sig men när jag efter någon minut kopplade för att växla varvade den upp och sen var den lika knäpp som den varit de senaste dagarna.
Efter att ha surfat runt på större delen av bilrelaterade internet har jag lite olika kandidater till vad som kan vara fel. Någon vakuumslang står nog som favorit men även gasspjällägesgivaren (TPS på engelska om jag inte helt cyklat bort mig) verkar kunna ge såna här symtom.
Motorfelsvarningslampan har tänts men den låtsas jag inte om, inte just nu; jag tänker att det är allt fipplande med kontakter som har gjort det. Inatt står den ånyo utan batteriet inkopplat i förhoppning om att den ska vara som ny imorgon, även om jag inte tror på det.
Det som förvirrar mig är att om den hade fått tjuvluft någonstans ifrån borde den väl varva mest hela tiden och inte bara tokvarva vid gas? Tar jag bara lätt med foten på gaspedalen så varvar den från 13-1500 till ca 3000 för att några sekunder senare sjunka ner till sin förhöjda tomgång igen.
Väldigt tacksam för alla förslag på hur jag ska komma vidare!
/Danne
- vid start varvar den upp till 2700-3000 varv för att sedan sjunka men inte så långt som jag vill minnas att den gjorde förut vid tomgång, den lägger sig på 13-1500 varv.
- minsta gaspådrag, bara en lätt touch på gaspedalen, gör att den varvar rejält några sekunder för att sedan sjunka i varvtal igen
- Bilen håller väldigt högt varv under körning och det helt utan gaspådrag
- vid körning varvar den upp rejält vid frikoppling i samband med växling
Förra våren bytte jag vakuumslangen mellan motorn och grenröret (hälften av alla problem med ford focus och mondeo verkar bero på sprucken sån slang) och så vitt jag kan känna är den hel.
Vad jag har gjort:
- Sprayat runt med startgas överallt jag kommer åt, både ovanifrån och underifrån. Har inte märkt någon effekt på tomgångsvarvtalet.
- Undersökt (jag vill skriva "alla" här men det är inte sant, det formligen kryllar av kontakter och slangar) kablar och kontakter, lossat och återanslutit kontakter.
- Undersökt det stora gasspjället så det uppför sig som det ska, det verkar gå tillbaka till helt stängt läge direkt när jag öppnar det genom att trycka på plåten som gasvajern sitter fast i.
- Tagit loss och undersökt tomgångsventilen, den verkar helt okej. Öppnar sig enkelt om jag trycker med fingret.
- Kopplat loss batteriet över natten i hopp om att styrenheten av någon anledning fått tuppjuck och programmerat sig konstigt.
Bilen går att köra men det är ingen njutning. Igår söndag vad jag tvungen att köra en tur och då helt plötsligt uppförde den sig som vanligt en liten stund. Jag märkte att varvtalet sjönk några hundra och när jag då släppte gasen sjönk både varvtalet och hastigheten. Jag hoppades att allting magiskt skulle ha löst sig men när jag efter någon minut kopplade för att växla varvade den upp och sen var den lika knäpp som den varit de senaste dagarna.
Efter att ha surfat runt på större delen av bilrelaterade internet har jag lite olika kandidater till vad som kan vara fel. Någon vakuumslang står nog som favorit men även gasspjällägesgivaren (TPS på engelska om jag inte helt cyklat bort mig) verkar kunna ge såna här symtom.
Motorfelsvarningslampan har tänts men den låtsas jag inte om, inte just nu; jag tänker att det är allt fipplande med kontakter som har gjort det. Inatt står den ånyo utan batteriet inkopplat i förhoppning om att den ska vara som ny imorgon, även om jag inte tror på det.
Det som förvirrar mig är att om den hade fått tjuvluft någonstans ifrån borde den väl varva mest hela tiden och inte bara tokvarva vid gas? Tar jag bara lätt med foten på gaspedalen så varvar den från 13-1500 till ca 3000 för att några sekunder senare sjunka ner till sin förhöjda tomgång igen.
Väldigt tacksam för alla förslag på hur jag ska komma vidare!
/Danne
0
0
0
0