3189
Sök

Volvo 740TIC 16v turbo

Resan från pojkdrömmen om 16v turbo 740 till verklighet, b234f turbokonvertering och färdigställande av projektet. Vi är tre stycken om bygget och kommer från Finland. Rariteter som denna äkta 740tic är ovanliga speciellt i... Visa mer

8 622 Visningar
Uppdaterades senast 27 juni 2016
17 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
#21
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:
Nu har vi varit igång igen, vi tog bort fjäderbenen så nu är både bakvagnen och fjäderbenen på blästring. Färgerna blir 305   svart och någon blå.
Volvos lamelldiff var monterad i diffhuset iaf så det var ju skojj. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-e609621f30bf1dc71a146e6ed84e039f.jpg

Hittade lite annat godis på kompisens nyinskaffade brukis då vi tog av kamremskåpan. Blir att låna dessa till bygget. roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-fe44a43d38457c1eb0296d2b632ad906.jpg

Sen har grenröret påbörjats, blir 42 millimeters pipor, det blev två flänsar bara ifall om vi får några mer idéer. roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-1ce8f81309c12b6bbeba1758701cfbb3.jpg

En smygtitt på resultatet av blästringen kommer också här, ser ut som nytt. cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-0c052c0d3a7d9687d43d2c3b3fabb141.jpg

Det där staget på sista bilden skulle jag byta ut mot ett rejält och ställbart med styva bussningar samma med det andra samt att jag skulle sätta in en kraftigare och styvare brygga, detta för att bakvagnen annars flexar sönder med lite mer vrid i drivlinan. Inspiration till detta har jag tagit från magisterns tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237695

Annars så ser det riktigt fint ut. smile

Bakvagnsbryggan blir ordentlligt förstärkt de hade vi tänkt på samt att läga polyretanbussningar, men vad är det för fördelar med att ha ett sådant stag ställbart? big_smile


531 Inlägg
18 februari 2016
#22
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:
Nu har vi varit igång igen, vi tog bort fjäderbenen så nu är både bakvagnen och fjäderbenen på blästring. Färgerna blir 305   svart och någon blå.
Volvos lamelldiff var monterad i diffhuset iaf så det var ju skojj. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-e609621f30bf1dc71a146e6ed84e039f.jpg

Hittade lite annat godis på kompisens nyinskaffade brukis då vi tog av kamremskåpan. Blir att låna dessa till bygget. roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-fe44a43d38457c1eb0296d2b632ad906.jpg

Sen har grenröret påbörjats, blir 42 millimeters pipor, det blev två flänsar bara ifall om vi får några mer idéer. roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-1ce8f81309c12b6bbeba1758701cfbb3.jpg

En smygtitt på resultatet av blästringen kommer också här, ser ut som nytt. cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-0c052c0d3a7d9687d43d2c3b3fabb141.jpg

Det där staget på sista bilden skulle jag byta ut mot ett rejält och ställbart med styva bussningar samma med det andra samt att jag skulle sätta in en kraftigare och styvare brygga, detta för att bakvagnen annars flexar sönder med lite mer vrid i drivlinan. Inspiration till detta har jag tagit från magisterns tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237695

Annars så ser det riktigt fint ut. smile

Bakvagnsbryggan blir ordentlligt förstärkt de hade vi tänkt på samt att läga polyretanbussningar, men vad är det för fördelar med att ha ett sådant stag ställbart? big_smile

Okej, det låter bra. Tänk också på att stöda bryggan i sidled eftersom den saknar helt den typ av stöd original. Om du har stagen ställbara så kan du justera pinjong-vinkeln och t.ex. få ner bilens bak i marken vid gaspådrag och därmed bättre grepp. Vinkel med original stagen har jag förstått att blir helt fel om man sänker bilen mycket.


17 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#23
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:
Det där staget på sista bilden skulle jag byta ut mot ett rejält och ställbart med styva bussningar samma med det andra samt att jag skulle sätta in en kraftigare och styvare brygga, detta för att bakvagnen annars flexar sönder med lite mer vrid i drivlinan. Inspiration till detta har jag tagit från magisterns tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237695

Annars så ser det riktigt fint ut. smile

Bakvagnsbryggan blir ordentlligt förstärkt de hade vi tänkt på samt att läga polyretanbussningar, men vad är det för fördelar med att ha ett sådant stag ställbart? big_smile

Okej, det låter bra. Tänk också på att stöda bryggan i sidled eftersom den saknar helt den typ av stöd original. Om du har stagen ställbara så kan du justera pinjong-vinkeln och t.ex. få ner bilens bak i marken vid gaspådrag och därmed bättre grepp. Vinkel med original stagen har jag förstått att blir helt fel om man sänker bilen mycket.

Okejj, Tacksam för svar big_smile Blir att tillverka ett ställbart då roll


531 Inlägg
21 februari 2016
#24
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:
Bakvagnsbryggan blir ordentlligt förstärkt de hade vi tänkt på samt att läga polyretanbussningar, men vad är det för fördelar med att ha ett sådant stag ställbart? big_smile

Okej, det låter bra. Tänk också på att stöda bryggan i sidled eftersom den saknar helt den typ av stöd original. Om du har stagen ställbara så kan du justera pinjong-vinkeln och t.ex. få ner bilens bak i marken vid gaspådrag och därmed bättre grepp. Vinkel med original stagen har jag förstått att blir helt fel om man sänker bilen mycket.

Okejj, Tacksam för svar big_smile Blir att tillverka ett ställbart då roll

Detta är nu bara ett tips så får naturligtvis göra precis som du vill men så gjorde Magistern iallafall å han har ju hunnit testa en del så åtminstone jag har tänkt följa hans exempel. smile
Senast redigerat av volvoglracing (22 februari 2016)


531 Inlägg
22 februari 2016
#25
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:

Bakvagnsbryggan blir ordentlligt förstärkt de hade vi tänkt på samt att läga polyretanbussningar, men vad är det för fördelar med att ha ett sådant stag ställbart? big_smile

Okej, det låter bra. Tänk också på att stöda bryggan i sidled eftersom den saknar helt den typ av stöd original. Om du har stagen ställbara så kan du justera pinjong-vinkeln och t.ex. få ner bilens bak i marken vid gaspådrag och därmed bättre grepp. Vinkel med original stagen har jag förstått att blir helt fel om man sänker bilen mycket.

Okejj, Tacksam för svar big_smile Blir att tillverka ett ställbart då roll

Måste göra en litet förtydligande av mitt tips:
Det var endast det längre staget som magister gjorde ställbart, dock så byggde han en egen kraftigare variant av båda men det kortare var stumt. Här ser man hur han gjorde: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5&p=15


17 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
#26
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:

Okej, det låter bra. Tänk också på att stöda bryggan i sidled eftersom den saknar helt den typ av stöd original. Om du har stagen ställbara så kan du justera pinjong-vinkeln och t.ex. få ner bilens bak i marken vid gaspådrag och därmed bättre grepp. Vinkel med original stagen har jag förstått att blir helt fel om man sänker bilen mycket.

Okejj, Tacksam för svar big_smile Blir att tillverka ett ställbart då roll

Måste göra en litet förtydligande av mitt tips:
Det var endast det längre staget som magister gjorde ställbart, dock så byggde han en egen kraftigare variant av båda men det kortare var stumt. Här ser man hur han gjorde: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5&p=15

Var in och kikade där nu, får fundera på hur de blir! tongue Men tack för tipset, uppskattas verkligen!
big_smile


531 Inlägg
24 februari 2016
#27
OstersjofiskarN skrev:
volvoglracing skrev:
OstersjofiskarN skrev:

Okejj, Tacksam för svar big_smile Blir att tillverka ett ställbart då roll

Måste göra en litet förtydligande av mitt tips:
Det var endast det längre staget som magister gjorde ställbart, dock så byggde han en egen kraftigare variant av båda men det kortare var stumt. Här ser man hur han gjorde: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5&p=15

Var in och kikade där nu, får fundera på hur de blir! tongue Men tack för tipset, uppskattas verkligen!
big_smile

Kul att jag kunde hjälpa till, Magistern har verkligen inspererat många. smile


17 Inlägg
19 juni 2016
Trådstartare
#28
Tjenare allihopa nu är vi ordentligt pågång igen och massor har gjorts sedan förra uppdateringen men nu lovar jag ordentligt med bilder, skall igång nu! Vi kör på för fullt! Har blästrat målat bakaxel, alla stag bak och fram, den nya specialgjorda bakaxelbryggan och sen också fjäderbenen. Allt detta lackerades i en färgkombination av siliconblått och 305volvo svart som bilen. Sen har motorn åkt i och nya motornfästen har framtagits så nu sitter motorn på plats, har också smällt i inredningen dvs, baksäte och instrumäntbräde, alla plastdetaljer osv, bara framstolarna, innertak samt ratt kvar att montera. Har även avlägsnat den gammla lila toningen av rutorna och lagt på ny 20% svart toningsfilm. Vi har även flyttat bilen till det nya garaget. Inte på släp utan majestetiskt upplagd premiärtur, med bogseringsbomm tyvärr. Alla dörrlister är under montering och vi har slängt iväg en ordentlig beställning på bland annat oljekyl, tryckrör, turbo, an-anslutningar, ställbar btr osv. Har även hämtat en tps-givare från mitt 850 härk. Det som fattas är en m90 låda med tryckplatta av modell inteorginal och sinterlamell samt kardan. Ms:et har fått sig en genomgång och håller på att montera på siliconblå krympslang på allt kablage förr att få det städat. En stor mängd bilder innom kort!


17 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#30
Som lovat kommer nu bilder på helheten av det vi gjort under en tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-ab1168ac3f82da13513dc7af5d3a78e2.jpg

Här åker motorn i i bilen. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-f11e7fbcb50de946a90ed2e9601f4f7d.jpg

Vårt egenbyggda motorfäste gör sig väl där nere, höjde även upp andra sidans motorkudde en aning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-0cc9c47200289eaf10e88a9c1277a20e.jpg

Bild på hur underredet såg ut före vi monterade dit delarna, det som fattas på bilden är den specialbyggda bakvagnsbryggan som också den blev siliconblå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-9f3761981dc1b24bdc68c95be573290e.jpg

Inredningen från donatorbilen åkte också i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-310b03ee8ac1c19c96c06a1bb0d06b0c.jpg

Cooler modell större.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-bb1ec543f0724555aed628fd14370ff7.jpg

Har också toonat rutorna som snart åker i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-9f87e324cf7cc29d8eeba228edf7cc7f.jpg

Grenröret snart ihopsnickrat och håller på att passa in collectorn som vi byggt, mera bilder då vi fått det helsvetsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215408/215408-026f1621adf08fcccc3034bbd26ae32a.jpg

Turbon som åker i har också anlänt, storlek-GT35R.

Mera bilder snart, kommer att få hem en m90 låda och kardan nästa vecka så då blir det att montera den. big_smile



Sök