Resan från pojkdrömmen om 16v turbo 740 till verklighet, b234f turbokonvertering och färdigställande av projektet. Vi är tre stycken om bygget och kommer från Finland. Rariteter som denna äkta 740tic är ovanliga speciellt i... Visa mer
Dags att dra igång en projekttråd på projektet som är i full gång. Projektet startades under sensommaren/hösten -15 då en äkta 740 turbo sedankaross införskaffades. Karossen hade blivit renoverad 2007 men lacken var tyvärr i väldigt dåligt skick. Vi är tre byggare och vi bollade många ideer om motor osv.
Slipningen påbörjades samt blästring på delar av karossen och efter många timmars slipning:
Nu när karossen var redo för ett hjärta valdes en b234f turbokonverterad som spis. Till detta köptes ett MS1 v3.0 som sprut som jag själv skall försöka mig på att mappa
Motorn demonterades och bestyckades med H-profilstakar och svarvade kolvar som kompsänkts 2mm. Samtidigt fräschades blocket och tråget upp med ny färg (röd såklart).
Före
Efter
Hade tidigare beställt en del delar till motorn från och tog inte många dagar att få hem dom från folkraceshoppen till Finland
Ventilkåpan målades i karossens färg alltså volvos 305 svart Polerade också bokstäverna på ventilkåpan innan det lades lack, blev ganska snyggt tyckte vi:
Häromdagen åkte toppen och ventilkåpan på, börjar likna nått
Har samtidigt en fråga till er följare: Är det någon här som satt in 850 baksäte i 740? Om ni gjort det vilka modifikationer behövdes göras? Tacksam för respons
Senast redigerat av OstersjofiskarN (13 december 2015)
nu blev man nyfiken... volvos 305 svart vad kosta den burken att köpa? kan du ta lite mer bilder på lacken blev bra sugen då jag ska byta lack på min 245a
nu blev man nyfiken... volvos 305 svart vad kosta den burken att köpa? kan du ta lite mer bilder på lacken blev bra sugen då jag ska byta lack på min 245a
Beror på hur dyr din lokala färgbutik är vi betalade 100€/litern vilket motsvarar lite på 900 kronor litern, kan återvända med närbild på lacken imorgon
nu blev man nyfiken... volvos 305 svart vad kosta den burken att köpa? kan du ta lite mer bilder på lacken blev bra sugen då jag ska byta lack på min 245a
Beror på hur dyr din lokala färgbutik är vi betalade 100€/litern vilket motsvarar lite på 900 kronor litern, kan återvända med närbild på lacken imorgon
nu blev man nyfiken... volvos 305 svart vad kosta den burken att köpa? kan du ta lite mer bilder på lacken blev bra sugen då jag ska byta lack på min 245a
Beror på hur dyr din lokala färgbutik är vi betalade 100€/litern vilket motsvarar lite på 900 kronor litern, kan återvända med närbild på lacken imorgon
de är ju värt pengarna för en snygg bil
Dyr färg men blev läckert resultat de kan jag lova
Lackade en del av kamremsrullarna och andra smådelar på motorn i en BMW(!) färg som matchade ganska bra
Håller på och polerar upp orginalinsuget flödar säkert helt skit men får bli orginalinsuget nu till en början och plenuminsug efter reggning skall måla resten av insuget som inte poleras samma svart som ventilkåpan och bilen
Tjenare har inte hänt så jättemycket senaste dagarna men har skaffat fram 780cc lucas spridare, någon som har erfarenheter av dessa? Flödet lär ju räcka tror vi iaf.
Har lackat insuget, blev lite speciellt, har inte sett något liknande förr iaf xD
Nu är motorn nästan helt ihopmonterad efter renoveringen. Bjuder på två bilder och vill samtidigt fråga hur grova pipor ni har på grenrören och också hur långa de skall vara. (Vet att 1 och 4 och 2 och 3 skall gå ihop först och att de parvis skall vara lika långa) men undrar om ni följare har några erfarenheter om vad som funkar bäst
Tjena, har stått stilla med bilen nu ca en vecka eftersom vi håller på att byta garage och göra iordning det nya garaget. Slipade golvet i förrgår och skall nu gipsa väggarna:P hoppas kunna vara färdig till efter nyår:D
Nu är vi igång igen efter några veckors standstill:rolleyes: Ryckte bort den gammla m46:an ur bilen igår och samtidigt ryckte vi hela bakvagnen som nu skall få sig en helt ny sats med bussningar. Samtidigt skall vi blästa och krydda alltihopa med lite färg Kommer bilder inom kort. Har också monterat kamremmen och rett ut kabelhärvan till MS:et. Det vi funderar på är hur vi skall trigga MS:et har skurit ur en triggerskiva till remskivan men funderar på vad som fungerar bäst? Har hört att man kan få triggerstörningar om man kör med orginaltriggern på svänghjulet? Erfarenheter?
Nu är vi igång igen efter några veckors standstill:rolleyes: Ryckte bort den gammla m46:an ur bilen igår och samtidigt ryckte vi hela bakvagnen som nu skall få sig en helt ny sats med bussningar. Samtidigt skall vi blästa och krydda alltihopa med lite färg Kommer bilder inom kort. Har också monterat kamremmen och rett ut kabelhärvan till MS:et. Det vi funderar på är hur vi skall trigga MS:et har skurit ur en triggerskiva till remskivan men funderar på vad som fungerar bäst? Har hört att man kan få triggerstörningar om man kör med orginaltriggern på svänghjulet? Erfarenheter?
Var har ni köpt ms:et? En lösning på triggern: Svarva ur triggerhjulet något så att det passar exakt på nedersta remskivan och så svetsar du den där.
Nu är vi igång igen efter några veckors standstill:rolleyes: Ryckte bort den gammla m46:an ur bilen igår och samtidigt ryckte vi hela bakvagnen som nu skall få sig en helt ny sats med bussningar. Samtidigt skall vi blästa och krydda alltihopa med lite färg Kommer bilder inom kort. Har också monterat kamremmen och rett ut kabelhärvan till MS:et. Det vi funderar på är hur vi skall trigga MS:et har skurit ur en triggerskiva till remskivan men funderar på vad som fungerar bäst? Har hört att man kan få triggerstörningar om man kör med orginaltriggern på svänghjulet? Erfarenheter?
Var har ni köpt ms:et? En lösning på triggern: Svarva ur triggerhjulet något så att det passar exakt på nedersta remskivan och så svetsar du den där.
Ms:et är köpt beg. av en som kört med 16v turbo så det är färdigt märkt och lött. Passar perfekt på remskivan nu
Nu har vi varit igång igen, vi tog bort fjäderbenen så nu är både bakvagnen och fjäderbenen på blästring. Färgerna blir 305 svart och någon blå. Volvos lamelldiff var monterad i diffhuset iaf så det var ju skojj.
Hittade lite annat godis på kompisens nyinskaffade brukis då vi tog av kamremskåpan. Blir att låna dessa till bygget.
Sen har grenröret påbörjats, blir 42 millimeters pipor, det blev två flänsar bara ifall om vi får några mer idéer.
En smygtitt på resultatet av blästringen kommer också här, ser ut som nytt.
Senast redigerat av OstersjofiskarN (16 februari 2016)
Nu har vi varit igång igen, vi tog bort fjäderbenen så nu är både bakvagnen och fjäderbenen på blästring. Färgerna blir 305 svart och någon blå. Volvos lamelldiff var monterad i diffhuset iaf så det var ju skojj.
Det där staget på sista bilden skulle jag byta ut mot ett rejält och ställbart med styva bussningar samma med det andra samt att jag skulle sätta in en kraftigare och styvare brygga, detta för att bakvagnen annars flexar sönder med lite mer vrid i drivlinan. Inspiration till detta har jag tagit från magisterns tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237695
Annars så ser det riktigt fint ut.
Senast redigerat av volvoglracing (17 februari 2016)