kolla Detta skrev Imon därför lär du inte ha öppen dump om bilen ahr en llmm "Jag skall gör ett försök att förklara varför du inte skall ha öppen dump. Detta gäller för övrigt alla bilar med luftmassemätare (LMM).
Då du gasar på så sugs ju luft in genom luftintaget, och denna luft mäts av luftmassemätaren. Bilens styrsystem (ECU) vet ju då hur mycket luft som maskin får och vet då hur mycket bränsle som skall "ordineras". Om du då dumpar ut en del av denna luft, med en öppen dumpventil, så tror ju ECU:n att bilen skall få mera luft än vad den egentligen får, vilket resulterar i att för mycket bränsle sprutas in, och en del förbränns inte. Denna oförbrända bensin kommer att hamna i katalysatorn och ger stor risk att katalysatorn brinner för dig. Om du däremot har "spännt" dumpen håret istället för att dumpa mycket luft, så blir det baktryck i turbon vilket nöter kraftigt på lager och flänsar, detta resulterar med tiden i turbohaveri. Ett av dessa fallen kommar ALLTID att inträffa förr eller senare på en bil med luftmassemätare. Slutsatsen är att en bil med LMM TAR STRYK av att köras med öppen dump. Om du nu iallafall, trots riskerna, måste köra med öppen dump, se till att ha den inställd så att katalysatorn tar stryk och inte turbon, då detta blir billigare i längden. Enda sättet att köra en LMM bil på öppen dump är att mappa om bilen, för den dumpade luften. (Kostar dyrt)
Många turbobilar har även en mapsensor i stället för LMM. Denna sensor sitter längst bak i luftinsuget och ligger då BAKOM dumpventilen, och då kan den köras med öppen dump helt riskfritt. De flest jpsturbobilar har mapsensor istället för LMM, därav alla "frustande" japsbilar.
Om någon av denna information är felaktig. tveka inte att tillägga eller tillrättavisa då jag inte vill att någon skall få fel FAKTABASERADE uppgifter."
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"