3134
Sök

vart monterar man dumpventilen ?

451 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#1
hejsan vet ni vart man monterar dumpventilen på en Audi A4 99b 1.8TS ?

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
9 november 2005
#2
På turbons trycksida

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

24 Inlägg
10 november 2005
#3
där den sitter nu...typ?!


49 Inlägg
14 november 2005
#4
http://www.drwombat.com/audi/resource/18t.jpg

kolla på "Bypass Valve"

//Mattias
m.nowak@live.se

32 Inlägg
14 november 2005
#5
Man kan montera den vart som helst mellan gasspjället och turbon.

509 Inlägg
16 november 2005
#6
Så nära spjällhuset som möjligt har jag hört.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 november 2005
#7
Ska du släppa luften rakt ut eller använda en återcirkulerande ventil? Vissa motorstyrsystem uppskattar ej att man släpper ut luft.

Svaret på frågan är att den bör monteras strax innan gasspjället.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
16 november 2005
#8
Kolla med audi om just denna motorn klarar av missmätning med kompensation, annars dör motorn när du släpper gasen.

Dumpventilen ska man som när de går ALLTID montera så nära spjället på insuget så möjligt, annars snackar vi turbolagg i mängder!
Vill ju inte börja om å ladda upp IC:n

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

342 Inlägg
16 november 2005
#9
dom där motorerna är rätt känsliga så jag skulle aldrig montera en öppen dump på en iaf.. däremot en liknande orginal fast i alu.. de e ju aldrig fel.. speciellt inte om man chippat!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

49 Inlägg
16 november 2005
#10
Kör med Dahlbäck Racing´s uppgraderingsmodell.

Det är ju en direkt ersättning till originalet.

http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/Dumpvalve1.jpg
http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/Dumpvalve2.jpg

Dessa ventiler kostar 1100:-, är gjorda i aluminium, med o-ringstätning och borde därför vara lite tåligare.

//Mattias
m.nowak@live.se

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
16 november 2005
#11
Den ser inte helt fel ut. Snyggare än den svarta boshen ivarjefall. Jag hade flyttat de hela medans jag ändå vart i farten å byta den.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

49 Inlägg
17 november 2005
#12
Rent logiskt så är det ju bättre att ha Ventilen efter intercoolern bara för att få tillbaka kalluft in i turbo, annars återcirkulerar men ju bara varm luft och minskar effektiviteten med intercooler.

På Impreza's sitter dumpen på laddluftkylaren och den sitter ju i utgående luftflödet så den får ju alltid den kalla luften in i turbon.

//Mattias
m.nowak@live.se

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 november 2005
#13
tbs skrev:
Rent logiskt så är det ju bättre att ha Ventilen efter intercoolern bara för att få tillbaka kalluft in i turbo, annars återcirkulerar men ju bara varm luft och minskar effektiviteten med intercooler.

På Impreza's sitter dumpen på laddluftkylaren och den sitter ju i utgående luftflödet så den får ju alltid den kalla luften in i turbon.

Har bergis inget med de att gör du.  Om du placerar dumpen innan IC: så blir ju ic:n och den dele av systemet som är efter ic:n trycklöst när dumpen öppnar å turbon får jobba hårdare för att jobba upp de trycket igen för att fylla ic:n.
Placerar du den efter ic:n så finns de alltid tryck i ic:n.
kall luft in i turbon kommer det alltid. Den returnerande luften går tillbaka till luftburken igen. Är så på nästan alla bilar med återcirkulerande avlastningsventil i orginalutförande.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Rörpulare
1 453 Inlägg
18 november 2005
#14
kolla Detta skrev Imon därför lär du inte ha öppen dump om bilen ahr en llmm "Jag skall gör ett försök att förklara varför du inte skall ha öppen dump. Detta gäller för övrigt alla bilar med luftmassemätare (LMM).

Då du gasar på så sugs ju luft in genom luftintaget, och denna luft mäts av luftmassemätaren. Bilens styrsystem (ECU) vet ju då hur mycket luft som maskin får och vet då hur mycket bränsle som skall "ordineras". Om du då dumpar ut en del av denna luft, med en öppen dumpventil, så tror ju ECU:n att bilen skall få mera luft än vad den egentligen får, vilket resulterar i att för mycket bränsle sprutas in, och en del förbränns inte. Denna oförbrända bensin kommer att hamna i katalysatorn och ger stor risk att katalysatorn brinner för dig. Om du däremot har "spännt" dumpen håret istället för att dumpa mycket luft, så blir det baktryck i turbon vilket nöter kraftigt på lager och flänsar, detta resulterar med tiden i turbohaveri. Ett av dessa fallen kommar ALLTID att inträffa förr eller senare på en bil med luftmassemätare. Slutsatsen är att en bil med LMM TAR STRYK av att köras med öppen dump. Om du nu iallafall, trots riskerna, måste köra med öppen dump, se till att ha den inställd så att katalysatorn tar stryk och inte turbon, då detta blir billigare i längden. Enda sättet att köra en LMM bil på öppen dump är att mappa om bilen, för den dumpade luften. (Kostar dyrt)

Många turbobilar har även en mapsensor i stället för LMM. Denna sensor sitter längst bak i luftinsuget och ligger då BAKOM dumpventilen, och då kan den köras med öppen dump helt riskfritt. De flest jpsturbobilar har mapsensor istället för LMM, därav alla "frustande" japsbilar.

Om någon av denna information är felaktig. tveka inte att tillägga eller tillrättavisa då jag inte vill att någon skall få fel FAKTABASERADE uppgifter."

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

cossie jens
127 Inlägg
18 november 2005
#15
håller helr med nissan kilen därför ska man kör cossie då det inte finns någon luft masse mätare på dom ler bara att dumpa som man vill..


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
19 november 2005
#16
Kan inget qannat än säga, bra förklarat   nissan 200sx   . Detta ger en ganska god insyn i vad som händer om man placerar en öppen dump på en nyare bil om man säger så.

Som jag sa innan, du kan få en återcirkulerande dump att låta nästan lika bra som en öppen.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

321 Inlägg
19 november 2005
#17
Lucifer84 skrev:
Kan inget qannat än säga, bra förklarat   nissan 200sx   . Detta ger en ganska god insyn i vad som händer om man placerar en öppen dump på en nyare bil om man säger så.

Som jag sa innan, du kan få en återcirkulerande dump att låta nästan lika bra som en öppen.

Precis, ta´t lung med en öppen ventil, skulle mycket hellre rekomendera en återcirkulerande. Låter kanske inte lika extremt, men kan va rätt skönt ibland kan ja lova....

Tough ain´t...ENOUGH!


Sök